Gå til innhold

Unødvendig tomgang

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

De som nyter å kjøre bilen sin på tomgang bør kunne ta mer hensyn til andre og slå av motoren

 

I visse tilfeller kan det være nødvendig å bilen litt på tomgang, men for det meste er det unødvendig. Hvis bilen er iskald etter f.eks en arbeidsdag kan det være nødvendig å bilen litt på tomgang, men ikke alt for lenge

 

Jobber på en plass der det pleier å stå mange å vente like utfor på partneren sin og ha bilen på tomgang, dette er unødvendig, og provoserende.

 

Politiet burde være i stand til å gi advarsel, eventuelt bot til folk som har bilen unødvendig på tomgang. Dette skjer sjelden i Norge, men er strengere i Sverige

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe noe som står beskrevet i veitrafikkloven Paragraf 16;

 

"I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass."

 

Det skal vel ganske mye til før Politiet velger å gjøre noe med slikt. Med de få ressursene de har så må noe oversees. Og med hensyn til trafikksikkerthet så er vel ikke dette noe stort tema og dermed nedprioriteres det.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du kjører bilen som navnet ditt tilsier så har du ikke mye du skulle ha sagt. Om det er miljøet du tenker på så produserer bilen din antageligvis laaangt mer avgasser enn de fleste nyere vanlige biler ;) Bråker mer gjør den også sikkert. Tar du hensyn til det når du er ute og kjører på steder der det er folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med "adivass" over her.

For å være ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du i det heletatt gidder å bry og irritere deg over det "oss" andre medmennesker gjør og driver med.

Jeg selv, kan gjerne driver med tomgangskjøring hvis jeg står å venter, gidder da ikke stoppe bilen for så å starte igjen.

Jeg har også en amerikaner som bruker over 3 liter på mila, koser meg når jeg kjører denne, for da vet jeg at jeg irriterer Kristin Halvorsen og Co. Kanskje også deg? :)

 

Men hvis du er så opptatt av det du skriver her og i tilleg skulle ønske politiet gjorde noe med det, kan du vel selv søke på politiskolen å prøve å få igjennom at politiet skal bruke sine resusser på det.

Er det ikke bedre at de bruker resusser på å ta idioter på by'n og andre storkriminelle og tyver?

 

Vurder hva du syns er viktigst :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva folk vel å gjer, så lengje det ikkje går utover andre, er meg fint likegyldig, men set veldig pris på at folk i det minste skrur av motorane sine utanfor inngongsparti til sjukehus, omsorgsheimar, institusjonar, barnehagar, skular og liknande, der det ferdast mykje folk, som gjerne kan ha ein eller annan form for nedsatt og/eller dårleg immunnforsvar. Som oftast er slike stadar skilta, men tek til tider meg i å gå bort til sjåførar av bilar som står rett utanfor slike innongsparti, og ber dei skru av. Ved eit tilfelle, rett utanfor eit sjukehus, fekk eg ein ganske heftig kjeftesmelle av den mannlige sjåføren som venta på kona si, truga blant anna med å kome ut av bilen og "gje meg ein grunn til å ver på sjukehuset". Grunna dette, pluss ein kort, temmelig nedslåande trafikk-historie, missa han lappen for ein periode.

 

Lærdom av dette er at ver i det minste så snille og hyggelige at ein skrur av bilen utanfor sjukehuset når ein ventar på andre. Om det så berre er tre minutt, ver så snille å skru av motorane utanfor slike dømer som eg skreiv no nett, blir mykje triveligare for dei som blir berørt litt kraftigare av dette enn andre, og for dei som arbeid ved slike institusjonar.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "mine" områder er det ikkje lovleg å stå utanfor dei aktuelle inngongspartia, og røyke. Det er godt skilta, samstundes at dei som prøvar å ta seg ein røyk, vert vist vekk frå anvist område.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør sikkert også mange ting som er komplett unødvendig :) Jeg bryr meg katta om noen lar bilen stå på tomgang, de må få lov til å gjøre som de vil. Gjør det selv også av og til. Hvis du mener at det er så forrurensende bør jo du slutte å kjøre bil, og sykle. I tilegg kan du kutte ut å kjøpe plast-produkter (utvinnet av olje+skapt fra forrurensende fabrikker). :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår