MrTiger Skrevet Mars 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2011 (endret) Har en bil som jeg kjøpte for nøyaktig 2 år siden. For noen dager siden sto bilen bom fast så jeg måtte få viking til og kjøre den til et verksted(der jeg kjøpte bilen). Nå viser det seg at garantien ikke dekker dette. Har brukt bilen helt vanlig og kan ikke se at jeg har utsatt clutchen for noe som kan tilsi at den skal ryke så fort, bilen har godt 35000km. Bilen har ikke hengerfeste, så jeg har ikke dratt flere tonn med last opp en bakke:) Har hatt mange nye biler og har aldri hatt dette problemet for. Må si at jeg synnes dette er meget dårlig fra bilforhandleren jeg kjøpte bilen fra. Jag har jo kjøpt ny bil for og slippe slike problemer. En reperasjon på nærmere 30000-40000 syntes jeg er ganske mye og betale for en bil som kun er to år og som fremdeles har nybilgaranti. Hva mener dere om denne saken, er det noen jeg bør få på garantien? Håper dere kan komme med noen synspunkter eller erfaringer om dette og hva jeg burde gjøre. Håper noen kan hjelpe meg. Endret Mars 7, 2011 av MrTiger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Mars 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2011 Garanti? Se hva du kan få ut av reklamasjon, som varer 5år i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTiger Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2011 Regner med at jeg ikke får noe på reklamasjonen heller, da burde de ha nevnt det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gimmi Skrevet Mars 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2011 Ingenting stopper deg for og prøve ! ;) Ville prøvd og reklamert, uten tvil, ingeting å tape på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTiger Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2011 Selvfølgelig prøver jeg og få dette dekket på reklamasjom/garanti. Lurer litt på hvor lenge en clutch er ment for og holde, Synnes 35000km er alt for lavt for normal kjøring. Siden bilen er så ny og at clutchen ryker kun etter 35000km mener jeg dette burde dekkes av garanti/reklamasjon, trenger derfor deres meninger og erfaringer om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
atlegb Skrevet Mars 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2011 Hva slags bil er dette? VW? Jeg har en 2005 Volvo V70 D5 med manuell kasse som nå har gått 225.000km. Den har gått endel med tilhenger, både små og store på tett oppunder 1800kg. Clutchen er heeeelt fin enda.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2011 Det er jo tidlig, men en clutch er en slitedel, og er den utslitt så er det en grunn til det Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Mars 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2011 Det er jo tidlig, men en clutch er en slitedel, og er den utslitt så er det en grunn til det Vil en clutch bli raskere utslitt om man kjører sakte med ofte stop og start, f.eks bykjøring? Eller kommer det ann på om man drar på mye ekstravekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald88 Skrevet Mars 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2011 Regner med at jeg ikke får noe på reklamasjonen heller, da burde de ha nevnt det. Ikke vær så sikker på at de nevner det. De er griske, og ønske selvfølgelig å slippe en reperasjon på 40 000 om de kan. Men igjen, hvilken bil snakker vi om her? Siter 2001 - Toyota Rav4 2.0 1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt) 1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt) 1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket) 1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2011 Vil en clutch bli raskere utslitt om man kjører sakte med ofte stop og start, f.eks bykjøring? Eller kommer det ann på om man drar på mye ekstravekt? Det går det egentlig ikke an å svare på. Kommer helt an på sjøføren. Litt sluring ved hver start sliter jo mer enn å dra en campinvogn i 70 km/t. Men selvfølgelig. Tung last forsterker jo problemet. Igangsetting i revers med tung henger/campingvogn er en typisk clutch killer. Ser forskjell på bilene til posten. Noen kjører 100 000 på en clutch, andre 20-30. Da på samme rute Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveiniboy Skrevet Mars 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2011 30-40 000km på en Clutch skal jo i bunn å grunn ikke være mulig på normal kjøring?:S Siter Mvh Svein Mazda 6 2.2sport 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OdinA Skrevet Mars 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2011 høyres ut som et typpisk bruke clutchen som fotkviler tillfelle. har hørt ekstrem tilfeller der folk bytter den ca 1 gang i året. Siter Opel Omega 2,5TD (sedan) 1994 volkswagen Polo 1,7sdi (stv) 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mars 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2011 I utgangspunktet er clutch en slitedel, som mondeo her sier, og slitedeler regnes ikke inn som garanti, og som han også sier kommer dette med hvor fort clutchen slites helt an på kjørestil... Om det er en defekt som har gjort at clutchen er blitt unormalt fort slitt dekkes dette av reklamasjonsretten, MEN det er du nødt til å få demontert for å finne ut av. f.eks kan du ha en oljelekkasje fra motoren som har griset clutchen helt ned, da dekker vel så langt jeg kan se reklamasjonsretten dette, for det er ikke normal slitasje. Men om clutchen er slitt ned uten tegn til noe unormalt er det ditt problem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2011 Er greit å vite kva slags bil dette er. Kan være noken her som veit litt om bilen og om det er ein svakheit på den modellen. Men er 30-40 000,- réelt på clutchbytte? Kan jo umuligt væra ein familiebil dette! Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTiger Skrevet Mars 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2011 (endret) Er greit å vite kva slags bil dette er. Kan være noken her som veit litt om bilen og om det er ein svakheit på den modellen. Men er 30-40 000,- réelt på clutchbytte? Kan jo umuligt væra ein familiebil dette! Det er en familiebil og den har ikke blitt kjørt hardt. Har aldri opplevd at clutchen har blitt utslitt etter 30000 på andre biler før. Mener selv at jeg ikke har en kjørestil som tilsier at clutchen ikke brukes riktig. Har heller ikke en vane med og ha en fot på clutchen som noen andre nevner her. Hvis det skal være så vanskelig og bruke en clutch, bør de jo opplyse dette hos forhandleren og evnt. sende meg på en clutchkurs:) Har selv en teknisk/mekanisk utdannelse så jeg vet litt om bil, for og si det slik. Bilen det gjelder er en Nissan Qashqai. Må si at jeg forventer mer av en bil som kostet 450000kr. Endret Mars 18, 2011 av MrTiger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg