Gå til innhold

Hjelp til bilvask!

Ranger emnet


Paskrede

Anbefalte innlegg

Bruk zalo og svamp,trenger du aldri polere:)

 

Korrekt, for bruker man Zalo og svamp så har man også en tendens til å ikke bry seg så veldig om lakken heller, så da gidder man ikke å polere :D

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt, okay då har eg lært noke nytt. For meger det som regel, litt bra masse best.... Men men ikkje no lenger :-D

 

Men når det snakkes om å "legge på" meinar du/dokke at den skal gnikkast inn. Eller er det etter at den har tørka?

 

Lakkrensen skal du jobbe litt med ja. Denne skal ikkje tørke! Jobbe på eit lite område og tas av med ein gang. (les bruksanvisningen)

Denne skal jo rense lakken.

 

Beskyttelsen trengs ikkje å jobbe so mykje med. Denne legges på heile bilen og tas av når den er tørr.

Lakkforsegling og voks går under beskyttelse. (eller lsp som står for last step produkt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har det for seg at det er voksing av bil som er tingen, skjønt er det jo det også, men alt må komme i riktig rekkefølge.

 

Voks gjør ingenting annet med lakken enn å beskytte den, den polerer aldri lakken. For å si det slik kjøper man en Swissvax og klasker på en 5 år gammel bil, så blir ikke bilen nevneverdig mye finere. Når det kommer til polering er det forarbeidet før man kommer til voksingen som utgjør den største forskjellen på utseende til lakken.

 

For maskin så starter poleringen med avfetting/vask og clay, for deretter renser man lakken og fjerner microskopiske mengder lakk med en polish, deretter bruker man en polish som ikke er så grov for å få opp glansen og fjerne eventuelle hologrammer/kjørespor etter grovpolishen.

 

Etter dette legger voksen på, og en bilvoks skal ikke legges på slik mange tror. Når jeg legger på en av mine Swissvax vokser kan jeg til tider ikke se at jeg har lagt den på, men jeg kjenner med påføringsputen at jeg får dekket over alt.

 

Når det kommer til polish så har man forskjellige grovheter på den og samtidig har man mange forskjellige grovheter på puter man bruker på maskinen. Grov polish og grov pute= man får fjernet alle vaskeriper og dypere riper. denne vil også matte ned klarlakken litt, men vil fremdeles være blankere enn tidligere, men når man da går på med en enda finere polish og pute får man opp glansen og lakken vil bli speilblank.

 

Når det kommer til håndprodukter, som jeg har kun testet èn gang på et panser.

Men da er rekkefølgen avfetting/vask for deretter å bruke en lakkrens, dette er en kjemisk rensing av lakken som verken avfetting, vask eller clay tar, deretter brukes det en polish, polisher som brukes for hånd har en tendens til å ha fillere i seg som legger seg i vaskeripene i stedet for å fjerne dem. Men dette vil da bli slitt bort etterhvert som man vasker bilen og du er like langt. Etter dette legger du på en voks som ved maskinpolering.

 

En annen måte er å bruke polish med slipemidler (ScratchX), men skal du ta en hel bil for hånd og i tillegg ta vaskeriper kan du likegodt ta ut en sykemelding på forhånd :P

 

 

(litt raskt og halvveis forklart)

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahaja, det forklarte litt av kvart:-D Så poleringsmaskin er å anbefale altså? Kva ligger prisen på noke slikt for ? får en kjøpt det på bilextra, det same gjeld for polish-produkta, pris og navn på dei?

 

Eg fann nettopp ut at eg er heilt blank på dette feltet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å være blank på dette, bare se han som anbefalte Zalo tidligere i tråden ;)

 

Når det kommer til maskin så har man to alternativer:

 

Roterende:

images?q=tbn:ANd9GcQ4rhmOhx2D178cV8aOVbw5HEj6AHstRA6jVbtW4YVTDkrpY8jYRA

 

Dette er den mest effektive maskinen og den maskinen man får korrigert mest mulig med.

Dette kommer an på hvor myk/hard lakken din er og hvilke typer grovhet du bruker av polish og pute.

 

Her kan du se hva man kan få til med en roterende maskin:

_DSC6873.jpg

 

Må også legge til at man skal bruke hodet litt også når man bruker denne typen maskin, da man fort kan være uheldig og rett og slett brenne igjennom lakken om man ikke passer på. Gjerne litt trening på en gammel bil som ikke det er så farlig med, dette sammen med sunn fornuft kan du utgjøre mirakler på biler med.

 

En annen ulempe med denne maskinen er at den kan etterlate seg det som kalles hologrammer og kjørespor. Dette er noe som er veldig synlig ute i solen. Som eksempel dette:

 

DSC_7831.jpg

 

Det bringer oss videre til DA maskinenen som ser slik ut:

 

images?q=tbn:ANd9GcRc6wrGyso_fFqR5nl0WRWCY894zHw0bfFHN8timsRMxHn5pCK4aA

 

Denne typen maskiner kalles også ocillerende og virker på den måten at den ikke går rundt sin egen akse slik som roterende, men etterligner håndbevegelser. Dette gjør at den ikke utvikler den samme varmen og heller ikke muligheten til å fjerne like mye riper i lakken.

 

Så jeg er avhengig av begge maskinene personlig, men det kommer også an på hvor kresen man er. Men jeg startet som mange andre med en DA maskin, da den er tryggere og nesten umulig å gjøre noe feil med, samt man kan få et veldig bra resultat med det.

 

Hvor og hva du skal handle kommer egentlig an på hva du selv vil oppnå og hva lommeboken din sier. Du kan jo gå inn i Her og kikke litt på forskjellig utstyr.

 

Lykke til :)

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår