Gå til innhold

Hjelp til bilvask!

Ranger emnet


Paskrede

Anbefalte innlegg

Ordentlig amatør som nettopp har kjøpt ny bil, med ønske om å få vaske den litt. Har ingen erfaring med vasking av bil, aldir gjort det før. Bilen er såpass fin at eg vil ha av all "dritten". Det er en blåsvart saab 9-3 SE.

 

Så spørsmålet mitt:

 

1: Korleis vaskar ein bil steg for steg på vinterstid.

 

2: Korleis vaskar ein bil steg for steg sommarstid.

 

Har og lyst å polere, for ditte ser veldig fint ut. So hadde vore fint å fått med litt info om dette :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; kom deg inn i en vaskehall! Her har de høytrykk tilgjengelig (sannsynligvis) og skumsprøyte.

Hvis bilen ikke er vasket på laaang tid, kjør på med en god avfetting, her anbefaler jeg deg Prickbort. (Statoil, Mekonomen osv) Denne tar så godt som alt av asfaltprikker osv!

Spray på alle nedre paneler på bilen (på tørr lakk) og la dette stå en 2-3 minutter før du legger skum over hele bilen og lar dette stå og godgjøre seg en 5 minutter ca. før du spyler av. Vask så bilen med bøtte og en vaskevott (unngå svamp!) og en bra shampo. Autoglym har en helt ok såpe, men jeg anbefaler deg Meguiars NXT, Gold Class eller Sonax.

Pass på hvis du ikke har en spesialbøtte med rist i bunnen, at du ikke dupper vaskevotten for dypt i bøtta, da drar du ikke med deg sand eller dritt med opp igjen. Det beste er å bruke TO bøtter, em med rent vann og den andre med såpevann :)

 

Tørk så bilen grundig, her anbefales det milde mikrofibertørkler (f.eks Miracle Dryer eller Water Magnet)

Kjenn så forsiktig på lakken med fingerspissene, er føles den nuppete eller ruglete er dette forurensninger som har satt seg fast i lakken. Føles det ut som sandpapir, bruk en mild clay og en quick detailer som glidemiddel. Her har f.eks Meguiars et flott nybegynner kit.

Lag en slag pannekake av claybaren inni hånda, forvarm den gjerne i en kopp med varmt vann så den mykes opp. Spray på lakken og på clayen og la den gli over områdene du vil fjerne piggstøv osv fra. Sjekk clayen underveis, du vil ganske sikkert oppdage at den blir skitten, da den drar med seg ting som ikke kan vaskes vekk :)

 

Nå er bilen helt ren og du kan føle på lakken at den er glatt som glass :) Nå kan du velge om du vil gå videre med lakkrens, polish og voks eller bare ta det på den kjappe måten;

spraye litt over med en sprayvoks (Sonax eller liknende) og tørke av med en ren mikrofiberklut.

Endret av Dr_S

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først så spyler du over bilen. Så påfører du avfetting på HELE bilen.. Så vasker du den med svamp/osv. etter dette, så skyller du av bilen med høytrykk. så lar du den enten tørke i solen. Eller så må du bruke spesial fille(som trekker til seg vann) . Bilen skal være helt tør før du begynner på poleringen! Så når du kommer til poleringen. Så tar du på "polerings voks/krem.. Helst Bra merke(Auto Glym ) smører det utover hele bilen. Ikke på vinduer. Med vinduer må du ha en annen krem igjen. Kremen skal gnikkes på hardt på(i ringer) så når du har tatt hele bilen, så lar du bilen stå å "tørke" .. Så går du over med "netting" eller spesial fille. Så er du ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk, for svar på det eg spurte om. men til nye spørsmål: Er det forskjell på polish og voks. Sånn som eg har forstått det skal en først ha lakkrens, så voks og så polish.

var på butikken i dag og kjøpte (lakkrens), voks(turtle) og lakkforsegling(bilextra) Korleis er rekkefølga på å smøre in bilen med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sei kva produktene heiter?

 

Rekkefølgen er:

Lakkrens-polish-lakkforsegling-voks

 

Lakkforsegling og voks er beskyttelse. Du kan velge 1 av dei eller begge. Eg bruker vanligvis 1 av dei.(blir som oftest voks)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilextra Lakkrens, Bilextra Lakkforsegling, Turtle Extreme wax var det eg kjøpte.

 

Prøvde meg litt fram i gårkveld. Vaska bilen og brukte "clay for å få vekk asfaltprikkar. Men så lurer eg på om eg virkelig tabba meg ut :-D

Eg hadde på lakkrens, lot den tørke. For så å gnikke den utover. Det samme med lakkrens og voks. Når eg var ferdig begynte eg å lure på om eg kansje skulle ha gnikka produkta inn mens dei var "ferske"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til bilextra sine bilpleieprodukter, men har dei ikkje bruksanvisning?

 

Generelt skal du jobbe med lakkrensen på eit lite område og tas av med ein gang. (før den tørker)

Legges på tyyynt!

 

Lakkforsegler skal vanligvis legges på heile bilen. Kan tas av etter at den har tørka.

Legges på tyyynt!

 

Når lakkforseglingen har herda, (vanligvis 12-24 timer etter at den er tatt av) kan du legge på voks.

 

Voks skal vanligvis legges på heile bilen, tørke og so ta den av.

Gløymde eg å sei at den skal legges på tyyynt?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår