Gå til innhold

Tungstartet Grand Voyager 2.5 TD!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en -96 modell Grand Voyager 2,5TD. Etter at det ble noen minusgrader ute, ble den tregere og tregere å få startet. Jeg skiftet da alle 4 glødepluggene, og da ble den enda værre. Den vil ikke starte når det er over 4 - 5 minus. Så skiftet jeg tilbake til de gamle pluggene, siden den vertfall startet på dem. Men det hjalp ikke. Den nekter å starte. Siden jeg ikke har motorvarmer, så har jeg en varmevifte stående under motor en times tid, å da starter den.

 

Noen som vet om disse pluggene har forskjellig kvalitet? Er det noen annet enn selve pluggene, siden den ikke starter på de gamle pluggene heller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pluggene er kjøpt av et firma som driver med bildeler, men pluggene var rimelige, og jeg har sjekket dem. Alle pluggene gløder.

Jeg hadde en likedan Voyager for 2 år siden, da en 97 modell, og da brukte jeg plugger kjøpt på Mekonomen. Beru sine plugger. De funket vertfall. Men det er jo rart at motor ikke vil starte med de gamle plugga heller, selv om de også funker når jeg tester dem. Kan det være noe med gløde rele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare å ta et måleinstrument for å måle om glødepluggene får strøm!

hvor lenge lyser glødelampen?

dersom den lyser i varierende tider feks 2 sek en dag og 10 sek neste dag kan det være et tegn på def glødeplugger/glødesystem, greit når den er varm bruker ikke lampa p lyse så lenge..

 

Lenge siden du skiftet dieselfilter? om det er noe kondens elno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt for dårlig fart på starteren din, opplevde det samme med vår Voyager. Når det ble litt for lite strøm på batteriet så var det umulig å få start når motoren var kald og treg.

 

Kan tenke meg at plusskabelen din begynner å bli sliten, spesielt hvis bilen har vært tregstartet lenge. Du kan jo prøve å parallellkoble en startkabel fra plussen på batteriet til starteren og se om det blir bedre.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg skiftet +kabelen fra batteriet, samt helt nytt batteri. Var nok noen slitne celler på det gamle batteriet, så nå har starteren bedre turtall. Glødepluggene er sjekket på nytt, så alt dette virker å være ok nå. Men, motoren nekter å starte på startmotoren. Jeg hadde en tilsvarende Voyager for en tid siden, som dieselslangene var lekkasje på, å den startet når jeg satte bilen i nedoverbakke. Jeg trodde kanskje dette var problemet med denne også, men den nekter å starte på starteren når jeg setter den med nesa i nedoverbakke. Men når jeg triller den igang på girene ned bakken, starter den med en gang. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sjekk ledningen/kontakten på stoppsolenoiden på dieselpumpa når du skal starte den. tydeligvis så får den støm når du triller i gang. men spørsmålet er om den får strøm når du vrir om på starteren. mulig det kan være feil i tenningslås. sjekk samtidig kontakt/ledning til dieseldyse nr.1 at den er i orden og ikke går til jord. er denne feilen bare når bilen er kald eller er det ved varm motor også?

hjelp til selvhelp

vær seriøs med seriøs begrunnelse med svarene når man blir spurt om hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...
Glødepluggene er nye, å de gløder som de skal. Har nå i tillegg skiftet gløde-releet uten at det hjalp.

 

Hvis du sier at bilen starter når du har en varmevifte på i en times tid,og sier at glødepluggene gløder som de skal og bilen ikke starter. Da velger jeg å tro at glødepluggene IKKE virker som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så merkelig. Bilen startet greit tidlig i fjor vinter ved minusgrader. Den var bare litt treig å starte, så jeg valgte å bytte til nye glødeplugger og nytt batteri. Etter dette ble gjort, syns jeg den ble treger å starte, så jeg byttet tilbake til de gamle glødepluggene. Men det hjalp ikke. Den er å blir umulig å starte ved minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår