Gå til innhold

Hvor mye kan jeg koble på remote ?

Ranger emnet


_tommy-

Anbefalte innlegg

Min erfaring er vel at 3 forsterkere går greit, gjerne flere også, men man bør begynne å tenke på relè da.

Ett relè er ingen problem å drive da, de som har sikring på remote har gjerne på 0,3-0,5A, og det er langt innafor hva ett relè bruker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du "drive" med remote egentlig? Håper det bare er forsterkere du snakker om :p Hvis du skal drive mer enn tre forsterkere hadde jeg lagt en tykk remote, jo tykkere ledning jo mindre spenningsfall. Jeg brukte 2.5mm2 remote i bilen min, og der gikk det knirkefritt med 3 forsterkere.

 

Mulig det er noen neonlys rundt forsterkere, er ikke unormalt å koble slikt med relè på remoten.

Forøvrig er jeg glad i overdimensjonere elektrisk, men 2,5 mm2 på remoten er overdimensjonering om du så skal trekke den 2 runder rundt bilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det samme som todleif sier. Og som Einar sa; en strømlærd sa til meg noe sånt som 11A på 1mm2 kabel. Så jeg erter bror min hver gang han vektsløser med 2,5mm2 styrestrøm til lykterelé etc. Det går jo ikke såå mange meter på kiloet må vite. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det samme som todleif sier. Og som Einar sa; en strømlærd sa til meg noe sånt som 11A på 1mm2 kabel. Så jeg erter bror min hver gang han vektsløser med 2,5mm2 styrestrøm til lykterelé etc. Det går jo ikke såå mange meter på kiloet må vite. :D

 

Du...Det går 10A på 2x1.5mm2, ikke 1x1mm2. Kan også gå med 13A, men da skal det være nøye regnet på og vurdert.

 

Og det du sier må også sees i sammenheng med spenning, det går med 230 VOLT, _IKKE_ på remote som har laaaaaaaaaaav spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Men hvorfor må remote´n ha tykkere tverrsnitt enn kabelsettet inn i spiller? Dette er sjelden over 1mm2, med mindre man har mekket selv og lagt kabler fra batteri.. Spilleren går også på 12v og klarer seg, selv med mange ganger strømtrekket.

 

Jeg kan være enig i at man ved etthvert tilfelle skal unngå å bruke remotelederen som henger på mange signalkabler, men noe særlig over 1mm2 på remotekablen er lite poeng i. Har man flere forsterkere (kanskje 4-5 stk), så bør man uansett benytte seg av ett relé for å sikre stabilitet.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigsol: Fordi bilfabrikantene er gjerrige på kobberet og de regner med at de aller aller fleste fint klarer seg med kassettradio. Ihvertfall frem til de siste årene med "because we can" på MTV.

 

Du...Det går 10A på 2x1.5mm2, ikke 1x1mm2. Kan også gå med 13A, men da skal det være nøye regnet på og vurdert.

 

Og det du sier må også sees i sammenheng med spenning, det går med 230 VOLT, _IKKE_ på remote som har laaaaaaaaaaav spenning.

Greit, jeg kan ha husket feil og mente å si 1,5mm2. Han som sa det er automatiker så samme om det var 1 eller 1,5 så kan det jo tenkes at han mente hva lederen klarer sånn i det hele tatt, uten marginer? :confused Iallefall, jeg satte meg på skolebenken og fusket litt på nett. :)

http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=173073

http://vgd.no/samfunn/vitenskap/tema/1394831/innlegg/

 

Du kan ihvertfall ikke komme vekk fra at ett tverrsnitt takler så og så mye strøm, uavhengig av spenningen som går over den. Det er jo derfor man transformerer opp høyspenten over lengre strekk. Synd det aldri ble noe av 36/48V i bil. Det ble lansert noen forsterkere for det for endel år siden.

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigsol: Fordi bilfabrikantene er gjerrige på kobberet og de regner med at de aller aller fleste fint klarer seg med kassettradio. Ihvertfall frem til de siste årene med "because we can" på MTV.

 

Hehe, det var egentlig ment litt sarkastisk det spørsmålet.. Mener at det er liten mening bak overdimensjonering, dersom man har en flaskehals i begynnelsen av kjeden (strømtilførselen til spilleren). Det blir litt det samme med dem som legger 50mm2++ til forsterkeriet sitt som trekker mangfoldige ampere, og ikke har stor nok dynamo/kabling fra dynamo til å lade batteriet.. Da hjelper ikke tykke kabler mye.

 

Jobber til daglig som elektriker, så kan forhåpentligvis ett par ting om både sterk og svakstrøm:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Men hvorfor må remote´n ha tykkere tverrsnitt enn kabelsettet inn i spiller? Dette er sjelden over 1mm2, med mindre man har mekket selv og lagt kabler fra batteri.. Spilleren går også på 12v og klarer seg, selv med mange ganger strømtrekket.

 

Fordi remoten som går ut fra spiller bare er 10cm lang, er ikke mye spenningfall du får på 10cm.

 

Jobber til daglig som elektriker, så kan forhåpentligvis ett par ting om både sterk og svakstrøm:)

 

Da er det jo ikke noe stress, for da kan du jo formelen for spenningsfall i hode. Det du gjør da er å ta R1+R2=Rt. Ganske enkelt, bare å regnet ut delta U utifra det. Så ser du fort hvorfor det ikke har så mye å si at remote er 1mm2 når den bare er 10cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser du fort hvorfor det ikke har så mye å si at remote er 1mm2 når den bare er 10cm.

 

Jeg tror vi misforstår hverandre litt.. Jeg mener at når man har kabling fra sikringpanelet i bilen og opp til spilleren (gjerne sikret med 15A, kanskje 20A) som har tverrsnitt 0,75 eller 1mm2, så forsvinner poenget med 2,5mm2 til remote litt i mine øyne..

 

Selv om den går kanskje 5 ganger lengden av tilførsel til spiller, så er den ikke i nærheten å ha samme strømtrekket. Forutsatt at man ikke kobler på vifter, neonlys eller plastgran med lys i. Da får man større strømtrekk, men da vil man også ha behov for ett relé som kun styres av remote´n.

 

Når dette er sagt så er det også forskjell på hva forskjellige fabrikat av forsterkere trekker fra remote. Var ute for ett tilfelle hvor jeg måtte montere relé for å få 2 stk JL Audio forsterkere til å virke..

 

Men, Parkway, det heter vel noe slik som at; har man lyst har man lov.. Vil man trekke 2,5mm2, så gjør man det :)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår