Gå til innhold

Ujevn gange ved kaldstart - Pajero 2,8 diesel


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har akkurat overtatt en '96 pajero med 2,8 dieselmotor (intercooler + turbo). Er generelt sett fornøyd med bilen, men den har en og annen skavank.

 

En av disse skavankene er kaldstart nå vinterstid. Etter gløding så starter motoren tvert, men har veldig ujevn gange, og har omtrent ikke kraft. (jeg kan ikke øke turtallet nevneverdig ved å gi på, selv om den er i fri). Normalt pågår dette omtrent 20-30 sekunder, før den begynner å gå normalt. etter det er alt fint.

 

En morgen etter at den hadde stått en uke, og det var -10, så fikk jeg derimot problemer med at den startet, men stoppet igjen etter 10 sek. omtrent. etter 4-5 forsøk så fikk jeg den i gang, men jeg begynner å bli litt nervøs for å bli ståendes uten å få den i gang en eller annen gang.

 

Hvis jeg forvarmer motoren med webastoen så starter den som en klokke.

 

Selv har jeg mye erfaring med bensinmotorer, men er desverre temmelig blank på diesel. er det noe her som har noen hint? Jeg har målt over glødepluggene, og alt var ok (jeg trodde kanskje en glødeplugg ar defekt slik at jeg bare hadde 3 sylindre i starten). Er derimot litt usikker på hvor jeg skal gå videre for å feilsøke på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,på min holder det på som sagt ca 10-15 sekunder etter start.

Jeg hører tydlig releet slår inn og ut.

Jeg satte inn et voltmeter på min siden det ikke er noe orginalt,der ser jeg tydelig spenningen synker når ettervarmingen holder på.

Eksosen på min ryker ikke noe spesielt ved vanlig start,men hvis jeg gasser mye ryker det endel ja.

Mitsubishi Pajero -93

Volvo 145 Ekspress -72

Bmw 520i -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår