Gå til innhold

Hva velger jeg som understell?? Mye last bak + 19"!!

Ranger emnet


eritom

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjørt 2500km med min nye Octavia stv... Denne kom med org "senk" på 16mm som selvsagt er ALT for lite ;-) Men på vinter med 17" så ser det greit ut og jeg er overrasket over hvor godt denne grevlingen trekker seg frem med 225/45-17 Conticontact 5!

 

Men nok om det! Bilen min brukes i jobb og blir nok gående ca 50-60.000km før jeg selger den til neste sommer og kjøper ny...

 

Jeg reiser fra sykehus til sykehus med opptil 80kg med reservedeler og verktøy i bagasjen... Jeg har sett meg ut noen felger som jeg antar vil passe bilen bra, men jeg er redd for at dekket vil ta i hjulbuene bak!

 

Felgene blir ET45 8,5x19" med 225/35 dekk på (Vil ha litt strekk ;-) )

 

Hvilke sett er det som senker nok til at det blir pent og i tillegg stivt nok bak??? Jeg ønsker meg ikke komfort alà Ksport, men heller mer slik Tein er... (Jeg er vant med japse og er derfor litt uvitende hva coilovers/senkesett til EU biler...)

 

Det billigste og foreløpig det beste alternativet jeg har sett er de Redline coilover'a de selger på QWT.no .... Men er dette noe tess?? Eller finnes det noen sett med mer justeringer, slik at hardheten bak kan justeres??? (Ønsker meg stive dempere OG fjærer bak!)

 

Bilen bør ha blitt tredd over hjulene slik at fingeren ikke lenger passer mellom dekk og hjulbue... Passer ET35 8,5x19???

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror jeg hadde tatt FK Königsport eller Silverline X (samme sett, bare galv/rustfritt), hvis du skal ha det så lavt som du skriver du vil, fordi det ikke er noen som senker mer på Octavia (H&R Ultra Low evt, men har såvidt jeg vet ikke TÛV til Octavia). Min erfaring er at FK er behagelig å fint å kjøre på, og har samtidig lite FJÆRINGSVEI (som er stikkordet her). Jeg har uten hardhetsjustering, men kan jo justere litt bedre til bruken med det pga vekt du skal ha bak etc :) Samt det er ok pris på FK.

Spax RSX funker ikke til bruken din, for det første skal du senke mye, og det gjør ikke Spax, også har det mye fjæringsvei. Jeg justerte min stiv som en pinne, den spratt som en gocart over steiner etc, men subbet fortsatt ofte spesielt bak pga 4-5cm fjæringsvei. Kunne aldri kjørt i "FK høyde" med Spax.

Andre merker kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har prøvd de, men H&R skal senke greit i bunn, og er jo kjent for å være bra. :)

Ang felgene så må du ha ET45 på 8,5x19". Får litt strekk med 225, men jeg er avhengig av 215 for å kunne svinge i sommerhøyde. Det er med Dunlop Sport Maxx. Du bør velge et smalt merke :) Bak kan du nok space ut litt, men får bare prøve å se ;)

 

Det var mine første tanker ang den saken :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker masse for svar!!

 

FK hørtes interessant ut! Hvor handler man hen?

 

Ellers er jeg SVÆRT fan av Nokian sommer og vinter dekk... (Dog er jeg positivt overrasket over Continental dekkene jeg har på denne...)

Så sjansen er svimlende for at det blir noen 225/35-19 Nokian Z dekk... Tror ikke det er sååå mye de strekker, men med den dekkdim'en og 8,5" bør det jo bli litt!?!? Har prøvd 9" med Hancook i samme dekkdim og det strakk bra!

 

Men vil gjerne vite litt om de FK settene ja ;-) jeg har btw 50mm fjærbein...

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet i tyskland :) Jeg er hvartfall fornøyd med settet mitt, selv om jeg kanskje kunne trengt hardhetsjusterbart for å få den bitte litt stivere når den er på det laveste. Det er i utgangspuntet foran som er problemet med plassen, og første du vil subbe på er når du svinger, men det var først når jeg var nede på ca 75mm senk + RS senk, altså ca 90mm senk. Måtte brette opp kanten på framskjermene for å få litt mere plass og nå går det bra. Må uansett vise litt hensyn i den høyden :) Bak har jeg 9,5x19 med 225 og det er abolutt max som går på. Det subber såvidt det er både på innsiden og utsiden :) Hvor breit Nokian er på sommerdekk er jeg ikke sikker på, men jeg har 235/35-19 Hakkapelitta på 8" og det er null strekk, nesten litt for breit (for breit for bilen, subber mye foran så måtte heise ekstra for å kunne bruke de). Satt på spissen, så funker ca 90mm senk med 8,5x19 ET45 med 215, mens ca 70mm senk og 8x19 ET45 med 235 funker ikke ;) Så strekk er litt viktig for mye senk. Octavia er også veldig lave under, og har ved noen anledninger subbet bunnplata under motor langs vanlig riksvei, så vær forberedt på å ikke komme fram overalt :p

 

FK har 4 typer

Highsport - Galvanisert høydejusterbart

Silverline - rustfritt høydejusterbart

Königsport - galvanisert høyde og hardhet

Silverline X - rustfritt høyde og hardhet

 

:)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre mye burde du og vurdere litt dyrere understell. KW, H&R og Bilstein

 

Bedre kvalitet enn FK, og fra en tusenlapp eller tre dyrere

 

8,5 med 225 får rimelig rette dekksider

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par bilder da siden er der senketråd ;)

 

Orginal Octavia RS høyde

 

DSC_0412.jpg

 

ca 90mm senk

 

DSC_0177.jpg

 

ca 90mm senk og 19"

 

DSC_0017.jpg

 

Som nevnt lav under, er ca 5cm klaring til festene til bærearmene foran i denne høyden. Subber også litt på høyre drivaksel i ramme i denne høyden.

 

DSC_0045.jpg

 

Spax RSX i bunn ( ! ) ca 55mm senk :shake :hammer

 

DSC_0619.jpg

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt bilen din, Stambo... Så høyden din + 1 cm el no er nok det jeg er ute etter ;-)

 

Må nok ha det stemplet i vognkort også, da det senest idag var tekn kontroll på Råholt... Så jeg foretrekker noe med TüV ;-)

 

Vi har 8,5x19" ET45 med 235/35 Dunlop og H&R 40mm fjærer på "konebilen"... Og den er det STOR forskjell på foran og bak... Altså innpresset burde vært ET35 bak... Og 235/35 subber bak... Så jeg må ha litt strekk på gummien...

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett meg ut noen felger som jeg mener vil passe til fargen på bil med senk...

 

Bilde av felgen:

 

type-m_blk2.jpg

 

Bilde av bilden:

 

24122010031.jpg

 

Bilen mangler 20% soting av alle ruter unntatt frontrute og frontleppa og hekkdiffuseren da...

 

Bilen har nå "RS-senk" på 16mm (org sportsunderstell), men jeg ønsker meg senk alà den andre bilen min (9x18 ET38 225/35 dekk og Tein GTWagon):

 

P4210072.jpg?t=1296252660

 

Vil ett FK Königsport sett hjelpe meg dit??

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FK vil hjelpe deg dit, men som Frode nevner så har FK Highsport og Silverline hatt endel tilfeller av pungterte dempere, men Königsport og Silverline X har andre dempere og har ikke hørt om det på de såvidt jeg kan huske. :) Jeg har tatt ut hjelpefjærene foran for å få den helt ned, men har enda ca 1-1,5cm gjenger igjen foran. Med hjelpefjærene i er den ca 1,5cm høyere :)

(jeg subber ikke bak med 8x19 ET40 og 235/35 Hakkapelitta)

Endret av Stambo

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har funnet ut at felgen jeg viste til over her blir seende helt anderledes ut i 8,5" bredde... Bildet viser en 9,5x18" felg og får derfor det aggressive utseende jeg var ute etter... Siden dette ikke blir tilfelle i 8,5x19", lurer jeg på noen enkle 5-ekede 8x19" istedet, siden disse leveres i ET30, ET35 og ET45... Da slipper jeg spacere og kan godkjenne bilen med kjerringa sine 8,5x19" ET45 istedet... (For så og gå ned til 8" bredde etterpå...) Men vil 8" og ET35 passe foran??? Tenkte og bruke ET30 bak isåfall... Evnt ET45 foran og ET35 bak...

 

Går for det billigste av de gode FK settene for å få det lavt nok ;-) Königsport el hva det var...

 

Valg av felger var ikke helt enkelt... Vil gjerne ha noen litt mørkere enn sølvfargede, men de skal ikke bli sorte.... (Jo mørkere felg, desto mindre vil den jo se ut...) Må evnt se på 20" og sorte/koksgrå.... Men finner ingenting jeg liker...

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre, så vil ingen kule konkave felger være fete på Octavia pga det ikke vil bli veldig konkanvt pga plassmangel og høyt innpress. :( Har selv vurdert Konkave, men skjønte fort at det aldri vil bli så fett som på andre med plass til bredde.

5 eika er en "sikker vinner" og ser stort sett bra ut på det meste :) Kjør med ET45 foran. Jeg har 8x19 ET45 foran og det subber litt med 235 dekk (som btw er satans værk og skulle vært straffebelagt å selge). Har også ET45 på 8,5 på sommer. Hadde nok tatt 45 foran bak og spacere bak, med mindre felgen vil se sykt finere ut med ET35 :)

Det er et helt hav av felger å velge mellom ja, men til slutt så finner en den rette, og da FUNKER det!! ;)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg vil SVÆRT gjerne ha felgene lenger ut i hjulbuene foran enn på bildet her:

 

DSC_0017.jpg

 

Syntes det her kunne sikkert vært 10mm mindre i ET for å få felgkanten på utsiden av hjulbuen ;-) Men bak ser det perfekt ut! (Håper du ikke tar deg nær av kritikken, Stambo ;-) )

 

Finnes 205/40-19??? Hadde vært bedre iforhold til strekk på gummi'en.... hehehe

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg ikke nær av det i heltatt, for er faktisk heeeeeeelt enig, i at framfelgen gjerne skulle vært lenger ut mot skjermen, MEN hvis du slenger deg nedpå og ser under hjulbuen litt i framkant så ser du hvorfor det ikke funker ;) Så da var velget enkelt; Lav bil og hjulet litt inn, mot hjulet i skjermen og Scout-look :)

 

205/40-19 har jeg aldri hørt om så tror ikke det finnes/vanskelig og/eller dyrt å få tak i, men 215/30-19 finnes. Probemet da er bilen bare vil bli enda lavere under, uten at det er noen fordel... :p

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår