Gå til innhold

Forgot10Concept's Omega B har trøbbel! (Masse 2'er feil på EU)

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Hei og hallo!

Jeg har nylig kjøpt meg en fantastisk god bil, Omega B1 2.5TD.. Men den har desverre store problemer med seg selv.. Den feilet EU-kontrollen med glans! Fikk kommentar av han som undersøkte den at det var bare å kaste den på søppla.. Men det gjør jeg ikke, Jeg er i et bilmiljø som gjør det lett å fikse slike ting selv. Hvis det blir for dyrt eller for mye for meg så gir jeg den tilbake til selgeren og spørr om pengene tilbake, han er bilmekaniker som klarer å fikse den fort opp, så det skal ikke være vanskelig å levere den tilbake :)

Her er resultatene:

26011101.jpg

26011102.jpg

 

Koster det mye for å fikse dette? Bare snakk om delene, arbeidet er tilnærmet gratis. :)

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais! Benni her.. På min Omega fikk jeg og feil på hjullager bak. Og tro meg, det er et helvete å bytte! Meg og Chris Andrè holder på med å bytte det for tida, og det er en forbanna drittjobb. 7 timer regnet de på Opel for å skifte det. Så bare det i seg selv er mye jobb.

Utover det ser det ut som det er deler for sikkert 12-15.000,-

Hadde jeg vært deg, hadde jeg levert bilen tilbake.. Hvis ikke Kent og de vil ta på seg hele jobben for en billig penge. For dette var MYE feil!

Jeg syns det er stress nok med 8 2`er feil på min Omega, og det er igrunn filleting sånn sett...

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Benni! Jeg er enig med deg, har veldig lyst til å levere den tilbake, men snakket med Jan Erik (han som kjører rundt i Monza'en), han skulle hjelpe meg med alt.. Men hvis jeg tar for mye vann over hodet så leverer jeg den bare tilbake ;) Og ja, gruer meg til å bytte hjullageret.. :p

Passer fjær fra B1 2.0L?

 

Så langt har jeg fått med meg at jeg trenger:

- Foring Hjelpesnekke

- Høyre + Venstre Ytre/Indre endeledd - Har venstre komplett

- Stabstag Ytre begge sider

- Hjullager bak

- Komplett eksos + katalysator

- Fjær - Har kanskje et par liggende.

- Bremserør m. nippler

- Dekk - Har noen liggendes.

- Bremsesko sett, Håndbrekk

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri begynt på det en gang, faktisk.

 

Endeledd = forstillingskontroll etterpå, 1500,-

 

Ytre stabstag, kjøttbein som menes da? De er billige, og enkle å bytte.

 

Hjullageret kan du værsågod kose deg med... Jeg simpelten HATER Opel for den patenten!

 

Komplett eksos med katta, om du skal ha det nytt koster det sikkert 10000,-

Men der får du såklart tak i brukt.

 

Fjærene kjøper du vel nye? Kommer jo såklart an på om bilen skal beholdes i lang tid fremover. Jeg hadde hvertfall kjøpt nye til min. Og nei, jeg tror ikke de passer fra X20XEV.

Du har kanskje ei an vekt. Også spiller det inn om du har nivåreg.

 

Bremserør er jo absolutt ikke en avansert jobb i seg selv, men tidkrevende, og det krever nøyaktighet!

 

For å si det sånn, så tipper jeg ei regning med 35000,- minst, på verksted inkl deler for dette.

 

Lever den tilbake, og spar deg for mye brydderi..

 

Og forresten, oljelekkasje fra motor. Hvor i motor? Bunnpanne? Oljeretur til turboen? Kan være enkel sak, eller et helvete.

 

Lykke til, du trenger det... :)

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! :P Mr. Negativ.. :P Jeg skal prøve i hvertfall.. Og det selv, ikke noe verksted.. :P Det blir som du sa, for dyrt :P

- Eksos har jeg funnet på ebay for €100, + kat på 1500kr (skal prøve å finne brukt eller bygge selv).

- Hadde samme hjullagerdrit på Audien.. tok verkstedet 2 timer, så kanskje verdt det.

- Fjærer finner jeg brukt (evt. senk og godkjenner det)

- Lekasje fra bunplugg, så ny pakning der tenker jeg gjør susen :)

 

Meeeen kaaaanskje jeg leverer den tilbake, jeg og Jan Erik får se om det er for mye arbeid, han er en sertifisert bilmekaniker :)

Det er jo en knall god bil å kjøre som ikke minst kan bli kjempesprek :)

 

EDIT: Ja, jeg har nivåregulering bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik er ihvertfall flink til å skru og har peil om du får med deg han.

Får hilse han fra Håvard/Bambo forresten ;)

Hjullager er ikke så kødd bytte.

Skrur du av brua er de enkle presse i/ut.

Samt att mange verksteder har ei slags presse/tvinge de hekter på å skrur ut lageret med mens brua sitter på plass.

Har byttet sjøl en gang på ene sida da brukte jeg 3 timer på og demontere, presse og montere igjen på ei side.

En anna gang satte jeg bilen til Protrim, å Vidar der som er en kompis bytta begge bakhjulslagrene og skjold på 3,5 time. ;)

Bremserør legger en fort opp nytt.

Ang eksos. Fjern innmat i katta og sveis i ett gjennomgående rør der, ny eksos bakover fra katte og bakover er ca 4500kr hos carparts.

Kjøp nye senkefjærer på ebay til ca 2000kr med frakt.

Koster du på den 10k i deler tipper jeg du har fikset det meste. :)

Endret av Bambo

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart fikset den. Alt dette og mye mer har jeg byttet på min. Ikke noe veldig avskrekkende selv om det selvfølgelig er en del jobb. Du har jo en grombil som er verdt en del..

 

Hvis du gir den opp så send meg pris for hva du skal ha for den..

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så må du jo også ha vært ute for tidenes mest pirkete mekaniker..

 

Haha! Ja, jeg sa at de skulle være nøye, for jeg er ganske pirkete selv.. ;) Jeg ønsker at bilen skal bli perfekt! :P Men lommeboka er ikke enig ;)

Disse bilene er knallgode å kjøre, jeg har klimaanlegg og komplett skinnintr. og manuellkasse, så denne gir jeg ikke opp lett, garantert verdt slitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lambdaen sitter på frontrøret før katta.

Avgassene blir litt for høye, men det kan jukses til.

Bytt olje på den dagen før visning, samt fyll en god del kondensfjerner. Evnt kjør på 50/50 blanding E85 og 95 blyfri.

Fjærer er enten Sportfahrwerk eller Gewindefahrwerk

Ville sjøl kjøpt Apex, Kw eller eibach

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår