Gå til innhold

Liten offroad test i 25-30 cm snø

Ranger emnet


Gainern

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg det gikk overraskende bra, med tanke på at det var 5-10 cm høyere snø enn bakkeklaringen på bilen.

I tillegg er det gress under snøen, så friksjonen under snøen er veldig dårlig...

 

http://www.youtube.com/watch?v=3Ia7I6tj7Jw

 

(snødybden ble senere målt til 38 cm, faktisk)

Endret av Gainern
Ny link

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ingen som sier det heller... med åpne diff'er foran og bak er det visse begrensinger men alt i alt var det ikke så værst... Trengte aldri å grave meg ut, å rygge litt når det stoppet var nok.

Den lange bakken i videoen er ganske bratt, selv om det ikke synes så godt i filmen. Og snøen var faktisk ca 38 cm, delvis hard, pga mye kjøring før siste store snøfall.

Under er det gress.

 

Rav4 sport har lsd differ og det vil funke hakket bedre.

Endret av Gainern

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det så meget bra ut jeg, 4wd er tingen. Og dette systemet er jo mer enn bra nok for vanlig kjøring, man kommer jo fram der man vil selv om man kanskje må rygge litt av og til. Ikke alle trenger sperrer i hue og ræva, alt kommer an på bruken.

 

Storkoser meg selv med firmabilen(se signatur), den drar seg også meget godt fram. Usikker på bakkeklaring, men den er litt høyere enn vanlig transporter. 4wd-systemet på denne bilen bremser ned de hjula med minst grep, og det funker ganske bra. Blir ihvertfall mye dårligere når jeg slår av ESP, da virker det bare som alle differ er åpne. Er nyeste Haldex ihvertfall...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så ny Transporter med 4WD vil selvsagt være knallbra.

 

Det eneste er at ESP'en kan være en hindring hvis forholdene blir skikkelig ille.

I dyp snø vil ESP'en bremse ned alle hjulene, fordi grepet er så begrenset. Da vil ESP'en nesten kvele motoren og du gir masse gass men hjulene bare står stille eller såvidt går rundt.

 

Da er det bedre å skru den av, slik at du kan ha turtall og hjulspinn og grave deg fremover cm for cm.

 

Jeg har to kompiser med 4WD som gjerne ville være med å kjøre på det stedet som jeg filmet den lille videosnutten.

En har en 2006 Subaru Forrester Rally Edition og en har en Nissan X-trail "71* nord edition" så dette blir bra!

 

Så det blir flere videoklipp!

 

Kanskje noen på forumet har lyst å bli med og kjøre?

Stedet er litt tilbaketrukket og det er et lettere kupert område med gress underst. Det er endel 4WD biler som tester bilene side der av og til, siden det ofte allerede er dype spor i snøen når jeg har vært der! Det er ikke hindringer, store steiner eller annet som kan ødelegge understell, eksosanlegg osv.

Da hadde ikke jeg giddet å kjøre der heller!

Og det brukes som parkeringsplass ved arrangementer o.l. om sommeren så det er ok å kjøre der. Vi får ikke ødelagt noe uansett.

 

Det er et ganske stort område, med en passe bratt bakke (det synes ikke så godt på videoen)og et flatere område på toppen.

 

Jeg tror de færreste klarer en bakkestart i den snøen på det stedet der. (JA det er en utfording!!! he he)

(Jeg klarer bakken fint med Rav'en hvis jeg holder bilen igang, men å stoppe midt i bakken og starte går ikke i 38 cm snø og gress under....)

 

Området ligger i Follo, så alle som bor i nærheten (Oslo/ Akershus området) kan bare sende en mld.

 

Hvis noen andre kjenner til et annet område de pleier å leke med sin 4WD i snøen, post det her!

 

Med områder hvor det eneste som kommer borti understellet er løs snø er det vel greit for de fleste?

 

Hva med å samles og prøve flere områder, lage noen kule "gutter med 4wd leker i snøen" videoer, grille pølser og bare ha det litt kult? Teste bilene litt, se hvor langt det går før en kjører seg fast osv?

Hvis noen har Rav4 Sport ville det vært spes kult om du kunne være med, for med lsd differ går det mye lengre i dyp snø.

 

Med flere 4WD på samme sted blir det mye kulere og en vil også tørre litt mer fordi da er hjelpen nær hvis en står fast!

 

Hva sier dere???

 

Jeg stiller gjerne med full tank, slepetau, grillpølser og termos!

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke så værst, med tanke på snødybde og underlag.

 

Jeg har automatgir på den bilen, er endel info i teksten under videoen på youtube.

Har skjønt (og merket) at det ville vært mye enklere å leke seg med en bil med manuelt gir, spesielt mtp å ta "piruetter", skrive 8-tall osv på steder med lav snødybde/ is.

Men jeg får det til med automat også da...

 

MEN enda morsommere ville det vært, med etpar 4wd biler til på det området!

 

Merker at jeg ikke helt tør å kjøre helt ut i kantene etter siste snøfall, når jeg "leker" alene.

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår