Gå til innhold

Gainern

Bruker
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Gainern

  • Bursdag 08/01/1972

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Rav4
  • Biltype (eks Audi)
    Toyota
  • Årsmodell (eks 1995)
    2001
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Fylke
    Akershus

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Ski, Norway

Gainern's Achievements

  1. Radioen i min 2001 Rav4 begynte plutselig å bli betydelig mye dårligere for en tid tilbake og er nå nesten ubrukelig. Bilen har original radio og jeg har ikke skrudd på eller åpnet noe som har med radioen å gjøre. Både foten og antennepisken på takantennen er hel og uten skader. Jeg har fått litt tips her og der om hva dette kan være og det som går igjen er at antenneforsterkeren er defekt. Jeg har selv funnet ut at det er IKKE ledningsbrudd i verken antennekabelen eller den tynne røde strømkabelen (pluss-strøm) som går sammen med antennekabelen fra bilradioen til takantennen. Når radioen er på, er det 12v pluss-strøm i nevnte kabel. Hovedspørsmålet mitt blir derfor: Hvor sitter antenneforsterkeren på denne bilen? Er den innebygget i selve radioen, er det en boks/ dings bak radioen eller sitter antenneforsterkeren i foten på selve takantennen? Jeg mistenker det siste, siden det går 12v strøm i en egen kabel inn i antennefoten (ved siden av selve antennekabelen). I så fall er problemet løst ved å bytte ut den originale takantennen med en annen takantenne med innebygget signalforsterker. Er det da samme hvilken type antenne jeg kjøper, så lenge det er en FM takantenne med innebygget forsterker? Hvis antenneforsterkeren IKKE sitter i antennefoten på denne bilen (har snakket med personer som mener det), hva er da 12v strømmen til, som går inn i antennefoten, sammen med antennekabelen? Takk for svar!
  2. Hei Radioen i min 2001 Rav4 begynte plutselig å bli betydelig mye dårligere for en tid tilbake og er nå nesten ubrukelig. Bilen har original radio og jeg har ikke skrudd på eller åpnet noe som har med radioen å gjøre. Både foten og antennepisken på takantennen er hel og uten skader. Jeg har fått litt tips her og der om hva dette kan være og det som går igjen er at antenneforsterkeren er defekt. Jeg har selv funnet ut at det er IKKE ledningsbrudd i verken antennekabelen eller den tynne strømkabelen (pluss-strøm) som går sammen med antennekabelen fra bilradioen til takantennen. Når radioen er på, er det 12v strøm i nevnte kabel. Hovedspørsmålet mitt blir derfor: Hvor sitter antenneforsterkeren på denne bilen? Er den innebygget i selve radioen, er det en boks/ dings bak radioen eller sitter antenneforsterkeren i foten på selve takantennen? Jeg mistenker det siste, siden det går 12v strøm i en egen kabel inn i antennefoten (ved siden av selve antennekabelen). I så fall er problemet løst ved å bytte ut den originale takantennen med en annen takantenne med innebygget signalforsterker. Er det da samme hvilken type antenne jeg kjøper, så lenge det er en FM takantenne med innebygget forsterker? Hvis antenneforsterkeren IKKE sitter i antennefoten på denne bilen (har snakket med personer som mener det), hva er da 12v strømmen til, som går inn i antennefoten, sammen med antennekabelen? Takk for svar!
  3. Hei takk for svar. Jeg har da googlet meg frem til at en kan bruke DXII eller DXIII A/T olje som servoolje på Toyota. Det utrolige er at det ser ut som om dette ikke skal skiftes ved vanlige servicer, men som olja i automatkassa så må dette byttes ved feks hver 75' eller 100' km. Ingenting varer evig. Servoolja i bilen min er nå ganske mørk og den er jo opprinnelig rød. Jeg fant Service Data Sheets på flere modeller, inkl Rav4 (men kun fra 06 og nyere). Jeg fant ingen på toyotaownersclub.com som du linket til. Ok, da gjenstår det andre spørsmålet, om det rent praktiske. Finnes det en tappeskrue e.l. eller er det en annen måte å tappe ut servooljen? Hvis noen har gjort dette på sin bil, fortell hvordan du gjorde det og hvor du tappet servoolja!
  4. Har en 2001 Rav4 som nærmer seg 165' km. Bilen var på 150' km hovedservice på Toyota verksted. Nå er det altså 165' "mellom"-sevice som nærmer seg og jeg lurte på om noen vet hva som er punktene på akkurat denne servicen? 150' km servicen hadde masse greier som skulle skiftes, ikke bare olje+filter. Jeg har en mistanke om at 165' km servicen er en liten kontroll-service, med masse kontrollpunkter og skifte kun av motorolje og oljefilter. Siden jeg kan skru og mekke litt selv, er sånt som bytte av olje, filter, plugger, luftfilter + div annet noe jeg enkelt kan gjøre selv. (Hovedservicene tar jeg selvsagt hos Toyota da..) Jeg har aldri byttet servoolje på 01 Rav4 før, (men kan prosedyrene ift tapping, fylling, lufting) er det noen som kjenner til om den har en tappe-plugg/ skrue som en kommer til med bilen på løftebukk? Er det noen som har gjort dette selv og kan komme med et tips eller tre? Er det noen som kjenner til kravspesifikasjonene ift servooljen, holder det med vanlig delsyntetsisk DXIII olje (rød automatolje) som på endel andre biler?
  5. Har testa ettermontert xenon (H4 bi-xenon), det ble bare delvis vellykket. Vel, jeg fikk veldig bra lys, det var et ganske dyrt kvalitetssett og det ble montert riktig. Problemet var at det ble for sterkt, det så jo ut som jeg kjørte med fullt lys hele tiden. Det hjalp ikke å justere lysene ned (med høydejusteringen inne i bilen), folk blinka på meg likevel. Det var helt klart at jeg blendet endel andre bilister. Jeg hadde 4300k fargetemperatur, synes 6000k og oppover ser helt "jalla" ut. Det holder ikke å ha automatisk høydejustering på lysa og lyktespylere for at det skal være lovlig. Selve REFLEKTOREN må være typegodkjent for xenon og være laget for xenon. Har du en bil med originalt H4, H7 eller hva som helst utenom xenon, kan en ettermontering av et xenonsett aldri bli godkjent/ lovlig. Jeg har selv lagt merke til at det er veldig lett å se om en bil har ettermontert xenon. Ikke bare fordi det faktisk blender, men det ser jo ut som om de kjører med fulltlys hele tiden også. Og kommer det en gammel 240, eller en annen eldre bil med xenon ser det egentlig bare dumt ut. Ofte er fargen 6000k eller mer så det blir veldig "jalla". Slik vil det også være hvis du har en Rav4, enhver med et minimum av bilkunnskaper vet hvilke biler/ modeller som ikke er levert med xenon. Det er riktignok enkelt å montere og også å demontere før bilen skal på eu kontroll. Men hvis du blir stoppet i en kontroll av Vegvesenet (f.eks bilbeltekontroll) vil de se det med en gang. Samme med en politikontroll (promille/ førerkortkontroll). Enkelte politpatruljer stopper biler med åpenbare mangler, som f.eks ettermontert xenon. JA det er enkelt å se på lang avstand. Ok, du får en mangellapp og må vise bilen. Da kan du selvsagt demontere, vise bilen og montere tilbake igjen. Men jeg har hørt om tilfeller hvor det er loggført mangler som ettermontert xenon, ikke godkjent ku-fanger, sota sideruter foran osv. Du får da en mangellapp og må vise bilen. Dette blir loggført. Du demonterer, viser bilen, får den godkjent og monterer tilbake det du fikk mangellapp for. Neste gang du skulle bli stoppet i en kontroll vil du ikke få ny mangellapp, men en anmeldelse i stedet. Da er det liksom ikke så moro lengre... stor bot og navnet i bøteregisteret. Det beste rådet jeg kan komme med hvis du vil ha bedre lys er følgende: -Få lysene justert 100% korrekt, hos NAF eller på et verksted -Sjekk hvilken ladestrøm du har på batteriet med motoren igang. Denne skal være 14-14,4 volt. Sjekk så hvilken spenning du har på lyspæra, med motoren igang og nærlys på. Denne skal være så nær batteri-ladespenningen som mulig. Ofte er den ikke på mer enn 11-12 volt og da får du dårligere lys enn nødvendig. MONTÉR KJØRELYSRELE! Da hever du spenningen til pæra til det samme som batteri-ladespenningen og lyset blir utrolig mye bedre! Dette er også fullt lovlig/ godkjent og veldig enkelt å gjøre selv. -Bytt pærer til pærer med +90% eller +100% effekt. Selv byttet jeg fra vanlige standardpærer til Osram Nightbreaker +90% og forskjellen var helt ekstrem. Bli aldri fristet til å sette inn noe annet enn E-merkede 60/55 watts pærer. Enkelte prøver f.eks 90/100w pærer (rally-pærer e.l.) for å få bedre lys, men det er ikke så smart. Jeg kan fortelle av egen erfaring at du vil få veldig bra lys etpar dager, men så smelter ledningene dine, lykteglassene sprekker og reflektorene blir mattet ned/ ødelagte veldig fort.
  6. Ja det er sant. Jeg "skriver 8-tall" kun på store plasser med nedkjørt/ lite snø, helst is. Med så stor fremdrift blir også farten stor etterhvert. Plassen videoen er tatt egner seg ikke for 8-tall eller "piruetter", kun å kjøre i lave hastigheter eller la bilen grave seg frem. Området blir aldri brøytet om vinteren. Bakken på stedet sammen med nåværende snødybde gjør at selv de beste 4WD/ AWD bilene vil få seg en skikkelig utfordring, hvis en stopper midt i bakken og prøver å starte igjen. Er det slik at du har senket Rav'en din? Vil ikke den bli litt... snøskuffe om vinteren da? Selv kunne jeg tenkt meg å heve bilen min litt jeg... Er det forresten noen andre som har erfaring med de originale Rav4 stålfelgene i dyp snø? Hvis jeg leker meg i skikkelig dyp snø så kan det pakke seg endel snø i felgene som gjør at bilen rister ved kjøring på bar vei etterpå. Minner om å kjøre med ubalanserte hjul. Da må jeg få ut snøen som sitter på innsiden av felgene og så er alt bra igjen da men...
  7. Ja det var ikke så værst, med tanke på snødybde og underlag. Jeg har automatgir på den bilen, er endel info i teksten under videoen på youtube. Har skjønt (og merket) at det ville vært mye enklere å leke seg med en bil med manuelt gir, spesielt mtp å ta "piruetter", skrive 8-tall osv på steder med lav snødybde/ is. Men jeg får det til med automat også da... MEN enda morsommere ville det vært, med etpar 4wd biler til på det området! Merker at jeg ikke helt tør å kjøre helt ut i kantene etter siste snøfall, når jeg "leker" alene.
  8. http://www.youtube.com/watch?v=3Ia7I6tj7Jw Jeg recodet videoen bare, lyden ble borte, men det er egentlig ok
  9. http://www.youtube.com/watch?v=3Ia7I6tj7Jw
  10. En så ny Transporter med 4WD vil selvsagt være knallbra. Det eneste er at ESP'en kan være en hindring hvis forholdene blir skikkelig ille. I dyp snø vil ESP'en bremse ned alle hjulene, fordi grepet er så begrenset. Da vil ESP'en nesten kvele motoren og du gir masse gass men hjulene bare står stille eller såvidt går rundt. Da er det bedre å skru den av, slik at du kan ha turtall og hjulspinn og grave deg fremover cm for cm. Jeg har to kompiser med 4WD som gjerne ville være med å kjøre på det stedet som jeg filmet den lille videosnutten. En har en 2006 Subaru Forrester Rally Edition og en har en Nissan X-trail "71* nord edition" så dette blir bra! Så det blir flere videoklipp! Kanskje noen på forumet har lyst å bli med og kjøre? Stedet er litt tilbaketrukket og det er et lettere kupert område med gress underst. Det er endel 4WD biler som tester bilene side der av og til, siden det ofte allerede er dype spor i snøen når jeg har vært der! Det er ikke hindringer, store steiner eller annet som kan ødelegge understell, eksosanlegg osv. Da hadde ikke jeg giddet å kjøre der heller! Og det brukes som parkeringsplass ved arrangementer o.l. om sommeren så det er ok å kjøre der. Vi får ikke ødelagt noe uansett. Det er et ganske stort område, med en passe bratt bakke (det synes ikke så godt på videoen)og et flatere område på toppen. Jeg tror de færreste klarer en bakkestart i den snøen på det stedet der. (JA det er en utfording!!! he he) (Jeg klarer bakken fint med Rav'en hvis jeg holder bilen igang, men å stoppe midt i bakken og starte går ikke i 38 cm snø og gress under....) Området ligger i Follo, så alle som bor i nærheten (Oslo/ Akershus området) kan bare sende en mld. Hvis noen andre kjenner til et annet område de pleier å leke med sin 4WD i snøen, post det her! Med områder hvor det eneste som kommer borti understellet er løs snø er det vel greit for de fleste? Hva med å samles og prøve flere områder, lage noen kule "gutter med 4wd leker i snøen" videoer, grille pølser og bare ha det litt kult? Teste bilene litt, se hvor langt det går før en kjører seg fast osv? Hvis noen har Rav4 Sport ville det vært spes kult om du kunne være med, for med lsd differ går det mye lengre i dyp snø. Med flere 4WD på samme sted blir det mye kulere og en vil også tørre litt mer fordi da er hjelpen nær hvis en står fast! Hva sier dere??? Jeg stiller gjerne med full tank, slepetau, grillpølser og termos!
  11. (Jeg fjerne kommentaren, ble bare smør på flesk).
  12. Nei det er ingen som sier det heller... med åpne diff'er foran og bak er det visse begrensinger men alt i alt var det ikke så værst... Trengte aldri å grave meg ut, å rygge litt når det stoppet var nok. Den lange bakken i videoen er ganske bratt, selv om det ikke synes så godt i filmen. Og snøen var faktisk ca 38 cm, delvis hard, pga mye kjøring før siste store snøfall. Under er det gress. Rav4 sport har lsd differ og det vil funke hakket bedre.
  13. Personlig synes jeg det gikk overraskende bra, med tanke på at det var 5-10 cm høyere snø enn bakkeklaringen på bilen. I tillegg er det gress under snøen, så friksjonen under snøen er veldig dårlig... http://www.youtube.com/watch?v=3Ia7I6tj7Jw (snødybden ble senere målt til 38 cm, faktisk)
  14. Nei akkurat det trenger ingen diskutere. Bilen har ikke diff-sperrer og slik er det jo bare. Riktignok har Sport-utgaven LSD-differ, som jo er ok diff-bremser, hvis de fungerer som de skal og ikke er utslitt. Og lavgir er det jo heller ikke, det er sant. Men jeg vil tro at en en generasjon 2 Rav4 kommer lengre i en medium offroad løype enn en generasjon 3. Både fordi bakkeklaringen er litt bedre og fordi gen2 bilene ikke hindres av allskens elektronikk. Og jeg påsto jo ikke at en Rav4 gen2 ville feie igjennom en medium løype uten problemer, men at den ville komme ganske langt. Her vil det jo ligge mye på sjåføren også da. Men som jeg skrev (sitat fra en Toyota verksmester): "Generasjon 3 Rav4 (2006->) er utstyrt med VSC og TRC. Dette er egentlig ikke til å bruke ute i terrenget fordi når systemet registrerer hjulspinn reduseres motorkraften automatisk (samme om du gir full gass) og du mister derfor motorkraften for å dra deg frem og blir stående." Det er nok av videoer på youtube med Rav'er i mer eller mindre offroad omgivelser og noen av dem er faktisk litt imponerende med tanke på at bilen ikke er konstruert for offroadkjøring. Nå er jeg faktisk ikke 100% sikker på det der med senterdiff, men bilen har en transferkasse med viskosebrems i alle fall. Mulig jeg tenkte feil, da jeg trodde det var lettere å skrive senterdiff... Selv er jeg ikke helt sikker på forskjellen her, kanskje du kan hjelpe?
  15. JEG HAR ENDELIG FUNNET FASITSVARET, TAKKET VÆRE EN DYKTIG TOYOTA-MEKANIKER. Generasjon 1 (->2000) Rav4 har vanlige åpne differ foran og bak, senterdiffen kan låses manuelt ved å trykke på en knapp, slik at kraftfordelingen blir 50/50 foran/bak. Det anbefales IKKE å kjøre med låst senterdiff, dette skal KUN brukes ved vanskelig kjøreforhold, for å komme løs etc. Generasjon 2 (2000-5005) har permanent innkoblet 4wd, med 25% kraft til hvert hjul, altså en AWD. (Den har IKKE bare forhjulsdrift til vanlig og 4wd når forhjulene spinner, det er CR-V og HR-V det, og da er det en liten forsinkelse før bakhjulene begynner å dra. RAV4 har konstant 4wd, det er ingen forsinkelse før bakhjulene drar) Det er ikke mulig å velge mellom 2wd/ 4wd, låsing av senterdiff eller låsing/ brems på diff i for/ bakaksling. Men det er to utgaver av 4wd systemet: Rav4 Basic har åpne differ foran og bak, senterdiffen har en limited slip viskosekobling (IKKE samme som Honda CR-V) som låser automatisk mer og mer hvis det er forskjellig hastighet på for- og bakaksling. Rav4 Sport har LSD (Limited Slip Differential) differ foran og bak og samme senterdiffen som Rav4 Basic. Rav4 Sport er generasjon2 utgaven med skjermutbyggere, Rav4 Basic har ikke dette. Det finnes en meget enkel måte å finne ut hva slags differ du har på bilen: Heis opp bilen på en løftebukk e.l. Alle 4 hjul skal henge fritt, bilen skal stå i fri/nøytral og håndbrekk skal være av, slik at alle hjul kan rotere fritt. Rotér et hjul. Hvis det er lett å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer MOTSATT vei, har du vanlige åpne differ. Hvis det er litt motstand når du prøver å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer SAMME vei, har du en LSD diff. Det finnes dog håp hvis du står fast med en bil med åpne differ, dvs at et hjul foran og et hjul bak spinner, mens de to andre står stille. Dette er dog kun en nødløsning, som kan brukes hvis du står bom fast og ikke kommer deg av flekken verken forover eller bakover. Teknikken/trikset er gammelt, men det funker. Det handler om å manuelt bremse ned hjulene som spinner, for å flytte noe av kraften til hjulene som står stille. Dette kan gjøres ved å bruke håndbrekket forsiktig. Da bremser du det bakhjulet som spinner og noe av kraften vil flyttes til hjulet som står stille. Riktignok bremser du også ned hjulet som står stille, som du prøver å flytte kraft til, men hvis ikke hjulet som står stille har for mye grep/motstand, vil det kunne dra bilen videre. Samme kan gjøres ved hjelp av bremsepedalen, da bremser du ned det forhjulet som spinner. Dette krever endel presisjon, fordi det er lett å bremse for mye, slik av hjulene stopper helt. Men joda, det funker og har reddet meg ved etpar tilfeller allerede. Jeg kjører en Rav4 Basic /åpne differ foran/ bak. Generasjon 3 Rav4 (2006->) er utstyrt med VSC og TRC. Dette er egentlig ikke til å bruke ute i terrenget fordi når systemet registrerer hjulspinn reduseres motorkraften automatisk (samme om du gir full gass) og du mister derfor motorkraften for å dra deg frem og blir stående. De aller fleste er enige om at Rav4 ikke funker til skikkelig offroading. Da må en ha senterdiff + differ foran/bak for er mulig å låse 100%. Likevel kan en ha det mye moro med generasjon 1 og 2 Rav4 og en kommer faktisk ganske langt i en medium offroadløype. Og bakkeklaringen er jo ok. Jeg testet min egen Rav4 basic i ganske heavy gjørme og det var ikke noe problem å dra seg ut. Jeg stoppet til og med midt i den dypeste gjørma, lot bilen synke godt ned og bare ga gass hvorpå bilen bare dro seg ut. Ble litt imponert da faktisk...;-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår