Gå til innhold

Ødelagt hjullager? (video)

Ranger emnet


Giger

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte i på søndag kveld, og hørte det kom noen skrapelyder fra under bilen når jeg kjørte. Hørtes ut som om eksosanlegget lå og skarpte ned i veien. lyden kom sporadisk. kjørte de siste meterene hjem, og kikket under bilen. kunne ikke finne noe spes.

kjørte litt i går(mandag), og lydene var borte. Men så i dag begynte det igjen. Og det var noen voldsomme skrapelyder. hørte nå at det kom fra venstre forhjul. var en blanding av piping og skraping. kom hjem og jekket opp bilen, og kjente at hele bremseskiven var løs(se videoer). ser at bolten som skrur fast skiven var knekt. jeg zoomer inn på den i den den andre videoen.

Kan det være kun den, eller kan det være noe mer som er gåent? hjullageret f.eks?

i så fall; er dette en grei jobb å gjøre selv?

 

Mercedes c180 Esprit -99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et slitt hjullager ja..

Er du heldig, holder det å bytte bare lagret.. Er du uheldig, noe jeg har en liten mistanke om, må du bytte spindelen i tillegg.. Og den sitter fast i fjærbeinet, så fjærbeinet må byttes da...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et slitt hjullager ja..

Er du heldig, holder det å bytte bare lagret.. Er du uheldig, noe jeg har en liten mistanke om, må du bytte spindelen i tillegg.. Og den sitter fast i fjærbeinet, så fjærbeinet må byttes da...

 

Fjærbein sier du? Er det samme som nedre bærearm?

Mercedes c180 Esprit -99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har klart jobben med dette settet fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager/

 

Et annet alternativ er å ta av hele fjærbeinet og ta med til et verksted som har presse.

 

--

Det som også kan gå er å varme opp lagerringen til den er veldig varm, og så la den kjøle seg ned igjen. Da vil den krympe. Kan også være du kan klare å slå det ut, du må nesten bare prøve. Men letteste er nok å presse det ut.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha en presse for å bytte lager ja.. Det sitter ganske så fast inni der, og må presses ut.. Det nye må presses inn..

 

Eg klarte å slå ut lageret, for hånd, men ein aksling på min 626

Tar kansje litt tid, men lagerte kommer ut til slutt.

Husk å ta av seegerringen!

 

Brukte presse når eg skulle montere nytt lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår