Gå til innhold

Må holde rattet skjevt når jeg kjører rett frem (vinterdekk)

Ranger emnet


iceraven

Anbefalte innlegg

Kort historikk:

 

Har en 1,5 år gammel vw tiguan. I sommer byttet møller dobbelsvinghjulet da det var noe "galt" med det.

 

Problemet i ettertid er følgende:

 

Rattet står ikke rett når bilen kjører "rett frem". Sender den inn til møller igjen (dette var i sommer) og de tar en forstillingskontroll.

 

Jeg klager igjen fordi rattet står fortsatt ikke rett når jeg kjører rett frem. Spissingen er rett men rattet står ikke rett. Slurv i mine øyne. Etter litt om og men tar de en ny spissing og rattet står nå rett på når jeg kjører på sommerhjula rett frem.

 

Bytter til vinterhjul og problemet er tilbake. Må holde rattet kanskje 1-1,5cm mot høyre når bilen skal kjøre rett frem. Sier i fra til møller og de sier at det kan "være hjula som gjør dette". Med andre ord så vil de ikke fikse det!

 

Litt irriterende når bilen har gått 21000km og bare er 1,5 år.

 

Noen som har noen meninger om dette? Jeg opplevde ikke dette i fjor da jeg byttet til vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe til at den trekker til siden under akselerasjon..kan ta en tur i morgen og undersøke. Regner uansett med at jeg hadde merket det om det var et problem.

 

På en rett "ny" vei med ny asfalt må jeg holde rattet noe til høyre og bilen går rett frem.

 

Kjører jeg sakte er det ikke problemer. Dvs om jeg kjører i kø og kryper fremover i 20-30km kan jeg holde rattet så og si rett og bilen går rett frem. Det er først ved høyere hastighet over 50km at det blir synlig.

 

Nå skal det sies at jeg ikke vet om de samme vinterdekkene står på samme sted. Er Continental Cross uten rulleretning og merking (de har stått på dekkhotell). Ergo er jeg usikker på om det samme dekket sto på rett sted i fjor.

 

Kan det ha noe å si? Burde jeg prøve å flytte dem rundt og sjekke om det blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri truffet noe form for kantstein eller hull av betydning :)

 

Bærebrua var nede da de byttet svinghjulet sa mekanikeren. I følge møller er det ingenting galt med bilen!

 

Jeg har jo ingen mulighet til å sjekke dette selv hvis de ikke vil ta inn bilen for sjekk. La oss si det slik at de er lei av meg..hehe. Jeg vil bare ha bilen min slik den var før de bytta svinghjulet. Er av den formening at det ikke er for mye å be om.

 

Har bestilt time hos Møller i Tønsberg nå i desember..da mitt lokale møllerverksted mener at alt er ok.

 

Det eneste jeg i utgangspunktet kan sjekke er jo lufttrykket og det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke prøvd av den enkle grunn at det er 15 blå ute akkurat nå :)

 

Jeg fikk beskjed fra møller om å prøve dette. Skal selvsagt prøve det først og se om det hjelper men sitter med en følelse av at det er noe annet. Dekk som har gått ca. 6000km bør ikke være såpass slitt at de utgjør over 1cm "skjevhet" på rattet. Da jeg spurte om det på møller i tønsberg sa de at dette ikke skal forekomme mens min lokale møller mente at dette kun være tilfellet.

 

Oppdaget en sak med en bmw på nettet. De hadde byttet en bærebru og rattet sto skjevt. http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/(S(nx3grzycf2niidrr32o1pi45))/melding.aspx?Id=606900

 

Han fikk blant annet problemer med at varsellampe for lufttrykk kommer på. Det samme har jeg opplevd 3 ganger siden jeg byttet til vinterdekk. Slik jeg har forstått det er det en sensor som måler rullediameter i forhold til hastighet på alle fire hjulene.

 

Når jeg sjekker lufttrykket er det ingen forskjell av betydning i dekkene. Om vi snakker om 0,1 bar så er det maks.

 

Han syntes også at bilen var "treigere" å svinge til den ene siden. Jeg opplever faktisk mye av det samme. Innover til Oslo forrige uke var den noe vinglete på veien. Det blåste litt men ikke mer enn at det ikke har vært noe problem tidligere.

 

Får en følelse av at det er noe med bærearmene her. De var jo nede i sommer da de byttet svinghjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hva det betyr?

 

Kan det være slik at dekkene er forskjellige? Jeg husker på min gamle audi 90 for en del år siden så ble det blitt dreiet en del av senterringen bak slik at de skulle gå inn under hjulbuen.

 

Er det noe av det samme? Møller nevnte ikke det da jeg ringte...hadde regnet med at de burde vite det. Men jeg har kanskje for stor tiltro til Møller sin kunnskap om sine egne biler. Det er vel 4 like hjul??

 

Er det kanskje noen som kan anbefale et uavhengig verksted i vestfold som har peil? :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er (dog lite sannsynlig, men er jo mulig) - sjekket at det er samme dekkmerke, dimensjon, rulleretning etc - på begge sider foran, og bak?

Skal vel godt gjøres at noen skulle forvekslet dekkene dine med noen andres - men selv profesjonelle kan jo være uoppmerksom og få på et eller flere dekk i feil rulleretning. Skjedd meg flere ganger. Vinterdekk er mer "rullemotstand" i, så vil være mer markant i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, neida. Det er samme dekk/felg på alle fire hjul :)

 

Tar en tur innom blå ring og forhører meg der i dag. Kan jo hende at de har noen "triks" på lager.

 

Veldig merkelig at den går skjevt ved bytte fra sommer til vinterhjul. Har lest at flere har samme problemet på diverse forum så det er tydeligvis ikke et helt ukjent fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår