Gå til innhold

Noen som har prøvd Rørbøyer fra Biltema?

Ranger emnet


Girebirger

Anbefalte innlegg

Hallais, lurer på km det er noen som har prøvd rørbøyern fra biltema til og bøye veltebur med, fordi jeg vurderer og kjøpe en sånn en og bøye bur til golfen, har 2 toms stålrør som jeg skal bøye, men har hørt at man får såklate "rynker" på rørene eller bulker når man bøyer med rørbøyern fra biltema, såe, er det noen som har prøvd?

Endret av Girebirger

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da jeg langt i fra er noen ekspert på området, kan hvem som helst få lov til å rette på meg! :)

 

Ok, tilbake til saken. Dette tror jeg henger mer sammen med dimensjon på rør, og fremgangsmåte, enn rørbøyeren i seg selv!

Var selv med og prøvde å bøye 3" rustfrirør. Husker ikke veggtykkelsen, men denne var vel 3-4mm..

 

Det ble sveist inn lokk i bunnen og røret ble fyllt med fin sand. Sanden ble deretter godt komprimert vha. sleggemetoden, før det ble sveist lokk på toppen.

 

Deretter varmet vi røret godt og lenge med en gassbrenner før vi forsøkte å bøye..

 

Alle våre strabaser til tross, var nå ei god lengde med 3" rustfrirør ikke annet å gjøre med enn å vrake! Neida, det så ikke ut i det hele tatt!

Min anbefaling:

Kjøp ferdig bøyle, eller ferdige rørbend (disse trenger ikke være så dyre!), og la en du kjenner som kan det, sveise! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg langt i fra er noen ekspert på området, kan hvem som helst få lov til å rette på meg! :)

 

Ok, tilbake til saken. Dette tror jeg henger mer sammen med dimensjon på rør, og fremgangsmåte, enn rørbøyeren i seg selv!

Var selv med og prøvde å bøye 3" rustfrirør. Husker ikke veggtykkelsen, men denne var vel 3-4mm..

 

Det ble sveist inn lokk i bunnen og røret ble fyllt med fin sand. Sanden ble deretter godt komprimert vha. sleggemetoden, før det ble sveist lokk på toppen.

 

Deretter varmet vi røret godt og lenge med en gassbrenner før vi forsøkte å bøye..

 

Alle våre strabaser til tross, var nå ei god lengde med 3" rustfrirør ikke annet å gjøre med enn å vrake! Neida, det så ikke ut i det hele tatt!

Min anbefaling:

Kjøp ferdig bøyle, eller ferdige rørbend (disse trenger ikke være så dyre!), og la en du kjenner som kan det, sveise! ;)

 

hm, tja, 2 Toms rør med 3 mm godtykkelse, takk for svar, men jeg skal bøye rørene selv, jeg bare lurte på det fordi har hørt noen si at rørbøyer fra biltema bare er drit, mens andre sir at det funke bra ;)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal man ikke varme rør til veltebur! For det andre skal man heller ikke sveise sammen rør, men bøye til av én hèl lengde. Og for det tredje skal diameteren målt rett på og 90' på bøyen ikke ha et større forhold enn 9/10 (mener jeg det er, sjekk med grønnboka på www.bilsport.no), dvs bruker du 50x2mm hovedbøyle skal den ikke bli flatere enn 45mm sett for/bakfra i bilen. Forøvrig sier den store klokeboka at du skal ha kaldtrukne, sømløse rør osv...

 

Har du presise bakker og løpehjul skal det ikke deformere røret stort, men noe blir det. Men det er en amerikansk rørbøyer du skulle hatt. Søk på rørbøyer under \verktøy på www.bilbygging.no så får du noen idéer. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og kjøpte rørbøyern idag, kom hjem og pakka den ut, og skulle teste den. Det første røret var et 51x1.6 mm rør som jeg bøyde med en bakke som var beregnet på 50 mm rør, det ble knekk på røret. Jeg tenkte at det var fordi at godstykkelsen var så liten i forhold til diameteren, så jeg tok et rør som var 20x1 mm, og satt på den bakken som var beregnet til 20 mm rør, nei, knekk på det røret også, så imorgen skal jeg prøve med 48x3 mm rør, som jeg skal bygge veltebur av, skal bare prøve med en kort bit først, og blir det knekk på røret da også, ska jeg pelme den bøyern tilbake, med mindre ingen andre vet om noe som jeg kanskje gjør feil?

Endret av Girebirger
Skrivefeil her og der.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein lerar sa til meg at viss du tar fin sand inn i røyret åog tetter det med tre propp så blir kje røyret flatt.

 

men kor bestiller du røyr fra? ka e prisen pr. meter?

 

eg har hørt me tools der sko dei ha ca 950 kr for 18 meter med 50x2mm.:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein lerar sa til meg at viss du tar fin sand inn i røyret åog tetter det med tre propp så blir kje røyret flatt.

 

men kor bestiller du røyr fra? ka e prisen pr. meter?

 

eg har hørt me tools der sko dei ha ca 950 kr for 18 meter med 50x2mm.:)

 

Jeg fikk rørene hos skolen, jeg går TIP (Teknikk og Industriell Produksjon). Så jeg fikk 12 meter stålrør 48x3 mm.

 

Jeg bøyde bare en gang, og jeg fikk heller ikke bøyd det mye før jeg så at det begynte og bli flatt xD jaja, får prøve med de andre rørene imorgen, får håpe det funker bedre da :)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å bøye en halvmeter med 48x3mm rør, jeg satte på en bakke som var beregnet for 50 mm rør, men neida, det ble knekk på røret, så tok jeg en bakke som passet helt perfekt til røret, det ble en fin bøy, det ble nesten ikke deformert i det hele tatt, så det var en lettelse. Kommer til å være yderst forsiktig når jeg skal bøye buret, så jeg ikke lager knekk på en bøy eller noe sånt.

Rammelracing, kan det være lurt og bøye på flere steder? altså å flytte på røret litt, eller er det bare å bøye den slik man skal ha den på en plass?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår