Gå til innhold

Noen som har prøvd Rørbøyer fra Biltema?

Ranger emnet


Girebirger

Anbefalte innlegg

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tips til bøyinga, hvordan du målte, hvordan du la røret osv? :-P

 

Først lagde jeg meg maler, jeg brukte rørbiter på cirka 1 meter, også bøyde jeg dem til de fikk den vinklen jeg ville ha, også målte jeg fra Dørken i bilen og opp til vinduet, også fra vinduet til taket, vist det for eks var 70 cm fra gulvet til vinduet, så målte jeg opp 70 cm på røret også lagde jeg et merke, og sånn gjorde jeg med alle bøyene, og mens jeg bøyet, så la jeg de korte rørbitene som jeg brukte som maler oppå det røret jeg holdte på med å bøye, da kunne jeg lett se hvor mye jeg hadde igjen før jeg fikk den vinklen jeg ville ha.

 

Jeg hadde et ganske lite men høyt bord, som rørbøyern sto oppå, sånn at røret kunne henge i friluft før jeg begynte og bøye, fordi da var det mye lettere og ha røret i samme posisjon sånn at jeg ikke plutselig hadde laget meg et hundebur eller no sånt :P

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere sliter med at rørene knekker under bøying med bøyere ala biltema sin...

 

Problemene her er ikke bare dimensjonene i røret som skal bøyes, men like mye materialkvaliteten.... får røret feil strekkfasthet vil det og deformere seg.

 

Var litt usikker når jeg kjøpte den, om den duget, men den duger jo som bare det, angrer ikke et sekund på det kjøpet, det er sikkert mange som mener at den ikke er brukbar, men jeg fikk fint til å bruke den, fine bøyer uten knekk og deformasjon. Så det skal bli laget flere veltebur med den for å si det sånn :)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, vilken bakk bruker du og vilken dim på rørene?

 

Hva bet du for røra?

 

Jeg brukte en bakke som var det sto "40" på, regner med det står for 40 mm, altså at man skal bruke 40 mm rør på den, dimensjonen på rørene er 48 x 3 mm, røret passet helt perfekt til bakken, og det er det som er det viktige, er bakken for stor, så blir det knekk, men er bakken for liten, blir det også knekk, fordi da får man ikke røret helt ned i bakken, så bakken må passer perfektt.

 

Hva jeg bet for røra? vist jeg oppfatter det rett så spørr du om ha jeg betalte for rørene, vel, ikke noe som helst, fikk de hos skolen :D

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du starter med riktig bil! :D

 

har kjørt en Golf 1.6 sjøl jeg, 6 A-Finaler i år med den. Så aldri si aldri :lol:

 

Fett :D Godt å høre at bilen duger, er snart ferdig med bøyinga, har en "framoverstrever" eller hva det nå heter, det røret som går fra hovedbøyla framover og ned ved siden av frontruten og ned atme torpedoveggen igjen, også er det bare å sveise burplatene, også sikkert litt tilpassning, også sveising :P Ska legge ut bilder så snart jeg er ferdig :)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår