Gå til innhold

Hjelp til skifte av brente ventiler


stian90

Anbefalte innlegg

Har en innkjøpt prosjektbil hvor jeg skal få skifta noen brente ventiler. Jeg aner ikke hvilke som er brent eller hvor mange.

 

1. Hva er symptomene på brente ventiler? Motoren min er litt tungstarta når den er kald og går ujavnt på tomgang. Må alltid ha litt gass uansett om den skal startes, går på tomgang eller kjører ellers har den veldig lett for å dø ut.

 

2. Hvordan finner jeg ut hvilke ventiler som er brente? Går det ann å se visuelt? Har hørt at man finner det ut ved å helle bensin i de å se hvor det renner gjennom.

 

 

3. Hvorfor blir ventilene brent? Ventilene på denne bilen skulle visst ha gått fordi det er blitt kjørt uten blytilsetning i bensina. (Men er ikke det riktig da - skal vel ikke trenge å tilsette bly i bensina vel? Trengte ikke å gjøre det på forrige bilen min som hadde samme motor som jeg kjørte i daglig bruk i nesten 1 år)

 

4. Burde jeg kjøpe en delemotor eller fikse de ventilene jeg har å gjøre det selv / levere de inn for skifting av ventilene og tetninger. Økonomisk sett ville jeg tro det første ville lønt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vell nesten av med topper uanset vist de er dårlig kompresjon.

vil tro du ser ganske greit hva some er problemet da.

kjenner ikke til disse motorene, men kan tenkes de står noe k-jet lignende sprut på de? uanset type, vil så gammelt sprut neppe være noen garanti for rett blanding.

at den skulle trenge bly hørest merkelig ut for meg men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har hørt med kompisen min som jeg kjøpte bilen av som har litt mer peil på problemet enn det jeg har.

 

Bilen skal ha blitt kompresjonstesta på Ford, da ble det påvist dårlig kompresjon på den ene sylinderen og middels på den andre. Mer veit jeg ikke, så jeg er nok nødt til å skaffe meg kompresjonstester for å sjekke hvilke sylindere det gjelder som kan hjelpe meg vidre igjen. Han sier også det stemmer med ventilproblemet da bilen spyr ut blårøyk ved full gass og at dette er et vanlig problem med 2,8 motoren.

 

Det er ikke blitt testa med "olje-i-plugghølet"-trikset men jeg tror man kan utelukke slitte stempelringer, siden bilen ikke har gått mer enn 120.000km og disse motorene går lett 300k før dette vanligvis kan bli et problem. Bilen er i tilegg pensjonisteid siden ny og de er ikke akkurat kjent for å presse motoren særlig.

 

Hva vil det trolig koste å bytte de ventilene på f.eks de to sylinderene det er målt lavere komp på - la oss si å de to eksosventiler og to innsugsventilene. Tenker ikke på delene i seg selv, det har jeg funnet ut men hva vil et typisk verksted ta for noe sånt om jeg leverer inn toppen(e)?

Stor eller vanskelig jobb å gjøre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leverer inn toppene så er det gjort på en liten time vil jeg tippe om det er snakk om 2 ventiler. For å få ut ventilen må du ha en ventilavdrager som du nok får kjøpt på biltema.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår