Gå til innhold

Demontering av sete med airbag

Ranger emnet


69mustang351w

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 2004 modell passat som jeg kjøpte for ca 4 uker siden

 

Må antakeligvis demontere passasjersetet foran for å få tørket teppet pga vannlekkasje. I følge Haynes-boka må man jorde kontakten for airbagen. Pluss at man må ta ut kontakten for setevarmen og motorsystemet(?). Vil setets airbag kunne eksplodere når det er demontert? Er det forsvarlig å kjøre bilen når passasjersetet er demontert mtp alle kontaktene som er demontert? Er det vanskelig å demontere forsetet?

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kan vel kjøres selv om feilkoden vises.Et Volkswagen verksted kan vel rette på dette når setet er montert igjen.

Hvis jeg velger å gjøre dette selv må jeg tørke teppet på undersiden, etter setet er demontert, og det kan ta noen dager. Må jo ha en bil å kjøre med:)

 

Et av målene med å kjøpe denne bilen var å slippe å ha en bil man måtte mekke mye på selv. Hadde en sierra som bruksbil før som jeg måtte mekke mye på. Må mekke en god del på mustangen i vinter også:)

 

Har fått tilbud fra Volkswagen versktedet her i Harstad om å få bilen tørket og få ordnet lekkasjen, finne ut hvor den er for 5-6000,-

 

Så det spørs om jeg gjør det på den "enkle" måten, men det er mye penger.

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du trenger ta ut setet da? Det er bare nødvendig hvis du må tørke teppet bak. Vanligvis er lekkasjen (og mesteparten av vannet) foran. Eventuelt kan det kanskje holde å skru av setet uten å løsne ledningene, litt avhengig av hvor lange ledningene er og hvor langt under teppet du må.

 

Bruk en skotørker eller noe lignende, så tørker du teppet lett på en ettermiddag. Hvis det er helt flytende så bruk en skurefille eller noe først.

 

For å finne lekkasjen sjekker du først dreneringen under batteriet, dernest rundt kupéluftfilteret. Begge steder bør renses for blader og annen kompost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du kobler av batteriet eller ikke, må feilkoden slettes etterpå for å slukke lampa. Batteriet skal kobles av uansett, men dette forhindrer ikke at lampa lyser etterpå. Jeg har prøvd.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selføgelig vært en mulighet å gjort dette selv, men det kan jo også være lekkasje i en av dørene eller frontruta.

 

I denne tråden er det litt mer info om bl.a lekkasjen i min passat: http://www.bilforumet.no/passat/252903-passat-2005-modell-tar-vann.html

 

Snakket med Volksvagenverkstedet, de hadde vært borti at det kunne komme oppi 5-6000,- hvis det lakk flere plasser. Så det kan bli billigere. Siden jeg ikke kjenner bilen så veldig godt og siden jeg har lagt mye penger i bilen, lar jeg verkstedet gjøre denne jobben.

 

Takk for støtten :)

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut alt nå idag jeg. Legger litt bilder i den andre tråden.

Har ikke tatt av minus på batteriet, men ingenting eksploderte..

 

Fant synderen min denne gangen, det er sånne gummupropper i dørken, den ene hadde faktisk hull. Siden Møller har stengt idag, så fant jeg en egen løsning på det problemet. Teppet tørker sinnsykt mye raskere om du tar ut setet og bretter opp hele skiten.

 

Å ta ut setet gjør du på følgende måte:

- Ta av minus på batteriet

- skru av de to plastdekslene bak på skinna til setet (en skru på hvert deksel)

- skru av de to mutterne foran på midten under setet

- Skyv setet bakover til det er løst og vipp det bakover

- Plugg ut de to kontaktene, den til setevarmen er enkel, den gule løsnet jeg fra festet for å lettere løsne den

- Løft ut setet

 

Sinnsykt enkelt.

 

Jeg har en sånn liten kabel og betalte for vcds lite, så jeg sletter lett abs-feilkodene selv. Er vel faktisk spart inn på første gang jeg måtte bruke den.

2004 VW Passat Highline, 1,9TDi, 4Motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår