Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
ThomasWH

Hhelp! Verkstedet krever SPENN for å gi ZX'en min EU-approval! :p

Rate this topic

Recommended Posts

2er feil:

(Ikke hos merkeverksted)

* Farlige bremseslanger (2400 kr)

* Skiver/Klosser foran (3200 kr)

* Lysjustering og bytte av pærer evt. sikring foran og bak (750 kr)

* EU-kontroll (500 kr)

* Løst batteri (gratis da jeg fester det selv på 10 sek!)

+ Opsjonellt oljebytte m/filter (950 kr)

1er feil:

* MANGE, men de bryr jeg meg ikke noe om nå!

Totalt: 6850 kr

SPØRSMÅLET ER: HVA kan jeg fikse SELV? Noen i Asker eller Bærum som kan hjelpe meg fysisk med bilen min SNAREST?

Viking, nei, jeg syter over at jeg må ut med mange tusen... Og lurer på hvor lett jeg kan gjøre mesteparten av jobben selv!

Margido, det er sant! :) Men jeg er ganske (kronisk) syk og klarer ikke å skifte dekk alene engang! :\

Edited by ThomasWH

håper virkelig ikke dere trenger haynes bok for å bytte bremseslanger, klosser og skiver! lys justeringa kan være kukete men det trengs fremdeles ikke noen guide :p

Hvis man ikke har altfor stor peiling eller ikke har gjort det før er jo en Haynesbok kjekt å ha :) Tenker siden trådstarter spør om han kan gjøre det selv.

Olje og filterskift er letteste sak i verden, iallefall hvis du har tilgang til løftebukk. Kjør en tur med bilen så den blir varm, kjør opp på bukken og skru ut pluggen fra bunnpanna og la oljen renne i ei bøtte eller noe lignende.

For å løsne filteret bruker du ei filtertang:

oljetang_mellom_stort.jpg

Smør på olje på pakninga på filteret og skru det fast kun med håndmakt.

Sett tilbake pluggen i bunnpanna og fyll på olje (hvor mange liter det skal være står enten i Haynesboka eller manualen).

Tut og kjør:)

Det er i allefall helt klart at man sparer MYE penger på å kunne LITT om bil! Jeg kan dog ikke LITT engang. Jeg elsker å KJØRE, men vet nær null om å fikse bil. Jeg klarer å støvsuge bil innvendig! Etterfylle olje... Tror jeg bør lese meg opp litt! Haynes manual på vei. Takker for tips folkens!

Ellers respekterer jeg gutta som jobber på verksteder, osv. De kan det de driver med. Ikke alltid, men ofte! :)

Mvh.

Thomas