Gå til innhold

Hjelp med Dynamo - Golf II -85

Ranger emnet


aronkj

Anbefalte innlegg

Kjøpte Golf 2 1985 mod. med en god kompis. Dynamo var gåen (mente han) så jeg bestilte ny på bruktbildeler.no.

 

Men forstår ikke helt hvor jeg skal koble ledningene. Ser via google at mange har samme problemet, men mitt er ikke helt det samme.

Jeg kjøpte dynamo fra en 1984 modell

Har da to tykke røde ledninger, og en tynn blå.

På dynamo har jeg kun to tilkoblinger. B+ og D+. Så lurer på hvor den tredje skal.

Har målt att det er forbindelse mellom de to røde ledningene. De kommer faktisk bra akkurat samme kabelsko og skru. Så forstår ikke helt den.

 

EDIT: Bilen fungerer selvsagt. Med hjelp av startkabler eller lader.

Endret av aronkj
Ekstraopplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Golf 2 1985 mod. med en god kompis. Dynamo var gåen (mente han) så jeg bestilte ny på bruktbildeler.no.

 

Men forstår ikke helt hvor jeg skal koble ledningene. Ser via google at mange har samme problemet, men mitt er ikke helt det samme.

Jeg kjøpte dynamo fra en 1984 modell

Har da to tykke røde ledninger, og en tynn blå.

På dynamo har jeg kun to tilkoblinger. B+ og D+. Så lurer på hvor den tredje skal.

Har målt att det er forbindelse mellom de to røde ledningene. De kommer faktisk bra akkurat samme kabelsko og skru. Så forstår ikke helt den.

 

EDIT: Bilen fungerer selvsagt. Med hjelp av startkabler eller lader.

 

På B+ setter du på de 2 røde, D+ er styrestrøm dvs den blå tynne :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du trenger ikke koble til noen minus ledning. Dynamoen er jo jordet i blokka. Det kan likevel være lurt å sjekke at jordingskabelen mellom blokka og karroseri og mellom karosseri og batteri er skikkelig på plass.

 

Enkel dynamotest:

1. vri om tenning uten å starte motor. Ladelys (Batteritegn) i dashbordet skal lyse.

2. Start motor. Ladelyset skal slukke med en gang du gir litt gass.

3. Bruk et voltmeter og mål spenningen på batteriet mens motoren går. Denne skal vise over 14 volt. helst 14.4V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nå koblet dynamo helt klinkende riktig. Men varsellyset i instrumentpanelet nekter å slukke. Og bilen lader naturligvis heller ikke. Begynner å bli litt bekymret nå. Har dere noen ideer til hva som kan være problemet? Det er sjekket at det er forbindelse med ledningene. Den blå har jeg ikke sjekket, men siden batterilyset lyser, så er den vel festet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at ledningen fra ladelampa er koblet til dynamo, og ikke ligger til jord. Ligger den til jord vil lampa lyse, og bilen vil ikke lade.

 

Høres ut som en mulig feil det ! Og når jeg tenker meg om, så piper det på multimeteret når jeg tar forbindelsemåleren og tar den ene pinnen på den ledningen fra ladelampa til dynamo, og den andre pinnen på minus på batteriet, så piper det. Altså forbindelse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår