Gå til innhold

Oljeskift - rutinene deres

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Lurer litt på andres rutiner ved oljeskift. Har ikke "innarbeida" meg noen selv, men tenkte jeg skulle gjøre det.

 

Har kjørt bil i over 2 år allerede, men har bytta biler oftere enn oljeskiftene har meldt seg. Så har faktisk kun bytta olje et par ganger og det begynner å bli en stund siden - da det var løftebukker på Statoil'n på Bjerke her i by'n. Siden "den gang" er den forsvunnet - og det var forøvrig den eneste jeg visste om også, der kosta det vel en 100 lapp for leie i en time. Så sto du for olje selv så kom det jo lett på under 500kr for olje, filter og å gjøre jobben selv. Ganske besparende - hvertfall om man har 2 biler i bruk som meg.

 

Skulle egentlig ha skifta olje på begge bruksbilene mine snart og har rimelig dårlig råd for tia så jeg tenkte jeg skulle spare noen kroner å gjøre det sjæl. Jeg har et flatt sted å stå, men hvordan gjør jeg det egentlig på best mulig måte uten løftebukk.

 

Hvordan plasserer dere jekken og løfter?

Sikrer dere med feks jekkestøtter?

Får dere ut all olja?

Greier dere å holde griset unna?

Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten.

Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Hvordan plasserer dere jekken og løfter?

Sikrer dere med feks jekkestøtter?

Får dere ut all olja?

Greier dere å holde griset unna?

Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten.

Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den?

 

-Jeg pleier å jekke opp på ene sida, og sikre med løftebukk. Noen ganger bør man jekke opp på begge sider, men det kommer an på hvor høy bilen er, og hvordan tappepluggen er plassert. På de to siste bilene jeg har hatt(MB 230E og VW Polo 2f), har jeg ikke trengt å jekke opp bilen engang, bare legger meg under bilen og skrur løs. Ikke alle biler har så god bakkeklaring da selvfølgelig :D

 

-Jeg lar det stå til det slutter å dryppe. Regner med at mesteparten av olja forsvinner, men det er vel umulig å få ut alt.

 

-Det blir gjerne litt gris ja, men det blir ikke mye. Legg en eller flere aviser under, så går det fint.

 

-Jeg pleier å svinge innom nærmeste bensinstasjon og ta med meg noen tomme spylervæskedunker fra de burene folk kaster slikt i. Så kapper jeg hull i ene sida med en kniv. Det kan lønne seg å ta med noen ekstra dunker, som man ikke kapper hull i, slik at man kan helle spillolja over i disse etterpå. Fordelen med disse dunkene er jo at de har skrukorken på, så man heller ut fra denne og over i ny dunk, (nesten) uten søl :D

 

-Gammel olje og filter leverer du på en miljøstasjon(blå container, ofte plassert i nærheten av en bensinstasjon) evt en søppelplass.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan plasserer dere jekken og løfter?

Sikrer dere med feks jekkestøtter?

Får dere ut all olja?

Greier dere å holde griset unna?

Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten.

Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den?

Se i manualen etter korrekte jekkpunkter. Du gjorde vel det før du tok den opp på bukk også? ;) Ytterkanaler er veldig utsatt hvis du ikke bruker f.eks medfølgende saksejekk på de forsterkede stedene.

 

Hvis du jekker ned igjen mens du drenerer får du ihvertfall brorparten av olja fra en varmkjørt motor. Jeg brukte før en 5L spilloljedunk. Den har innebygd "trakt", lufting og helletut med skrukork. Etter det gikk hull på den bruker jeg nå ei stor men lav balje som var kattedass en gang i tia. Kjøp ikke en schvæær 10L spilloljedunk om du har lav bil.

 

Her er det gratis å levere det aller meste inkl spillolje og kjemikalier på gjenvinningsstasjonene unntagen restavfall. Ellers heter det vel seg at bensinstasjoner er pliktige til å ta imot?

 

Ellers what Marve said.:word_ms

 

PS! Ja også latex/vinylhansker da! Brukt motorolje er DEN kreftbomba.

Endret av Skody
latexfetish

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trau fra biltema og bil som er høy nok til å komme under uten å jekke opp. Største problemet er å kvitte seg med oljen etter oljeskift... Kjører som regel til nærmeste fylling og leverer den som spesialavfall.

 

Er tilbake til å bytte olje selv etter at siste mann som pråvde å bytte filteret brukte hammer(WTF?) for å få av filteret og feilet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er å kvitte seg med oljen etter oljeskift... Kjører som regel til nærmeste fylling og leverer den som spesialavfall.

 

Ser du bor i Oslo. Esso i Kirkeveien(nesten ved majorstua), og Esso på Alnabru har miljøstasjon der man kan levere slikt. Man må bare inn og spørre etter nøkkel. Det var de to jeg brukte når jeg bodde der inne :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo. Esso i Kirkeveien(nesten ved majorstua), og Esso på Alnabru har miljøstasjon der man kan levere slikt. Man må bare inn og spørre etter nøkkel. Det var de to jeg brukte når jeg bodde der inne :)

 

Dette er kjekt å vite. Har og sett at det er noe ved den bensinstasjonen på Alnabru men har ikke helt visst om det er bare å sette fra seg olje der. Skulle vært mye bedre ordninger for slikt, sikkert mange som heller olja i dass eller nærmeste sluk..

Noen som vet om Brobekk tar imot brukt olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg oljeskift som oftest på løftebukk via jobb da, men gjør jeg det i garasjen så løfter jeg opp bilen på ene siden. Bruker en spylervæskedunk som jeg skjærer hull i på ene siden og legger under. Tapper av olja og fyller på ny. Gjort på 10 minutter :) Gjør det hver 5000 på bruksbilen siden det blir endel småkjøring..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så skifter jeg olje enten på grava til naboen, elelr på grava på bensinstasjonen, tapper oppi ei bøtte, olja blir blanda med sagflis, og fyres opp i ovnen med, har og i desperate tilfeller gått på tanken.

 

Filtre går i søpla , i restavfalet med alt annet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår