Gå til innhold

Nye høytalere til Astra 94mod, hva/hvor kjøpe?

Ranger emnet


martie_

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Har overtatt en gammel Opel Astra 1994 modell 1.8i, med sprengte høytalere. Ønsker derfor å kjøpe nye.

 

Har generelt NULL peiling på dette, da dette er min første bil. Derfor håper jeg det er noen som kan hjelpe med med noen spørsmål!

1. Hvilke størrelse er det på høytalerne i en opel astra 94? Framme og bak?

2. Hvor burde jeg skifte høytalere (framme/bak?), og må det være samme merke/modell på høytalerne framme og bak?

2. Framgangsmåte for å evt. finne ut av dette, og hvordan man tar ut/setter inn nye høytalere?

3. Bør jeg velge 2-way eller 3-way høytalere?

4. Finnes det steder hvor man kan få hjelp til å sette inn nye høytalere? I Vestfold/Buskerud-området.

 

Ønsker ikke noe stort anlegg, men bare høytalere som ikke skurrer når jeg hører på musikk/lytter til lydbok.

 

Som sagt er jeg totalt helt grønn på dette! Så blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg!

 

Mvh

Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt å prøve å ta av dørpanelet for å få ut høytaleren. Selve høytalerkapselet er for lite til at høytaleren kan fås ut.

 

Det jeg trenger hjelp med nå er å få av dørpanelet!

 

Jeg har tatt ut tre skruer nederst i døren og to under gropa under dørhåndtaket. Det er tydeligvis flere skruer som må tas av, i tillegg til klips her og der. Hvor er de andre skruene, og hvordan får jeg av dekselet til dørhåndtaket?

 

Legger ved bilde, for å vise hvordan håndtaket er!

 

dscf2567l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta av sveiva til vinduet. Den er festa med eit klips. Skal antagligt gå greit med ein eller 2 skrujern. . (du må finne midten på klipset og presse det ut til siden)

 

Ellers veit eg dessverre ikkje om det er fleire skruer å ta av.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilke størrelse er det på høytalerne i en opel astra 94? Framme og bak?

6,5" foran og 5,25" bak.

 

2. Hvor burde jeg skifte høytalere (framme/bak?), og må det være samme merke/modell på høytalerne framme og bak?

Foran er det desidert viktigste. Et 6,5" komponentsett hvor du kan feste diskantene bak grillene ved speil-trekanten er det mest hensiktsmessige.

Du trenger også et par monteringsringer til 6,5"erne:

2036_phonocar_3_813.jpg

OG du må passe på at 6,5"erne har en monteringsdybde på max 56mm! Høyttalere med såpass flate magneter koster gjerne litt mer enn vanlige, men kvaliteten på dem står gjerne i forhold til prisen uansett.

 

Bak kan du sette et par 5,25" koaksiale høyttalere, og da helst av samme type/modell som fronthøyttalerne, så lydtypen blir lik foran og bak. Kjedelig å høre det ble bedre lyd bakfra enn foran om man valgte noe forskjellig der...

 

Kjapp googling:

Slide a flat blade screwdriver behind the window winder to get the 'c' clip out, then pull the winder off.

 

Pop the elec. mirror panel off and remove the screw behind it. Remove the 4 screws from the bottom of the door card.

 

Remove the screw(s) from the interior handle (either under the handle, or remove the inside bit of the handle and their behind that).

 

Think thats all the screws, its all i can remember from mine.

Remove the wing mirror cover/tweeter housing, then pull the door card away from the door CAREFULLY. Slide the door card over the pull-handle and up over the lock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår