Gå til innhold

Hva ville du gjort - når kostnadene til reparasjon baller seg på...

Ranger emnet


Tord1

Anbefalte innlegg

Vi har en Qashqai 2009 1,5 dCi som nå har gått 160.000. Den har blitt tatt godt vare på både teknisk og estetisk og vi har mye glede av den. Vi valgte helt nylig å bytte en del komponenter i forstillingen (fjær/lager, bremseklosser og -skiver, bærebru og litt annet, til en kostnad på drøyt 14.000. Bilen er rustbehandlet med lanolin (sauefett).  Målet med disse siste servicene/reparasjonene, har vært å ha bilen i to år til.

Vi har også planlagt skifte av registerreim, nåværende har gått 120' km (8 år), men ser helt fin ut, og det er ingen slark eller ulyd. 

Men nå, de siste dagene, opplever vi at styringen oppleves tyngre enn vanlig. Bilen har elektrisk servo. Og når registerreim/kamreim/vannpumpe og servoen må byttes, blir kostnadene raskt store, jeg tenker fort 18-20'. 
Vi bor på Vestlandet, kjøring er på hovedveinettet og bilen er aldri tungt lastet (som regel kun fører). Det er ingen ulyder eller vibrasjoner, og motor går fint på alle vis. Det elektriske fungerer også helt fint.

Så nå ønsker jeg å høre hva dere andre tenker. Ville dere brukt nye 20.000 på register og servo? Ville dere tenkt at disse pengene ville jeg spart, og heller kjørt til bilen "knela" (i verste fall at regreim ryker og motor i tusen knas)? Er veldig åpen for alle innspill! Og ikke minst egne erfaringer!

Jeg er absolutt ikke mekaniker selv, dere er advart!!! Takk for at dere tok dere tid til å lese dette, og ha en riktig så fin aften!

Beste hilsner
Tord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tord1 changed the title to Hva ville du gjort - når kostnadene til reparasjon baller seg på...

Noe fasitsvar er umulig å gi her. Bilens verdi, når alt er i orden, ligger vel i størrelsesorden 50-60000 vil jeg anta. Et utlegg på 20000 trenger ikke være ille dersom du dermed har en problemfri bil i to år, og som om to år fortsatt vil gi deg noen kroner inn ved salg/innbytte. Kjøper du en helt ny bil så har den falt 20000 i verdi før du har kjørt den halvveis hjem - for å sette det i perspektiv.

Å kjøre til bilen kneler betyr at du gjerne kun får igjen vrakpant, noe som gjerne ikke er god butikk.

Anbefaler å finne ut hva som er feil på servo før du tar stilling til noe, kanskje det kun er servomotor som er defekt. Muligens vil en diagnose vil gi deg svar - og koster lite.

Angående reparasjon mm, sjekk priser forskjellige steder, kan variere mye. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår