Gå til innhold

Dra bilhenger med førerkort kl. B???

Ranger emnet


davelaruedrum

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal hente en vw boble som veier ca 900kg. Jeg har hørt at man ikke kan ha høyere vekt enn henger+bil = 3500kg ->

http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/42192-kjoring-henger-i-forhold-forerkort.html

 

Jeg skal leie bil og henger til dette. Er dette mulig?

Evt. hvilken bil skal jeg leie som ikke veier for mye og kan dra 900kg + hengervekt?

 

For alle dere matte-kyndinge ;)

 

Mvh. David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksimalt 750 kg hengervekt, men det finnes ett unntak, som kalles campingvognregelen, den sier at du kan trekke henger på inntil bilens egenvekt inkludert fører(75 kg), samt at samlet totalvekt ligger under 3500 kg, og tilatte totalvekter i både bil og henger`s vognkort må overholdes.

 

Så egentlig skal du fint greie å dra ei boble på B-lappen lovlig, kommer litt an på hva en bilhenger veier, og en bil som veier akkurat nok og har lov til å trekke henger+boble, det finnes sikkert lette nok hengere.

 

Klasse B (personbil m.v.)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

 

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

 

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

 

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn.

 

Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Bilens tekniske begrensninger

Selv om du med klasse B kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell tilhengervekt. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.

 

Noen begreper

Det er viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for iflg. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt med fører» er den vekten bilen veier uten last pluss en teoretisk gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.

 

Regneeksempel

Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.

 

Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt med fører) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.

 

Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.

 

Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.

 

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

 

Hastighetsbegrensninger

Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.

 

Persontransport

Det er normalt ikke tillatt å frakte personer i eller på en tilhenger.

 

 

Mulig du ble litt klokere nå.

Endret av Einar
Litt feiltenking ang muligheten til å trekke lovlig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig skal du være flink hvis du greier å dra ei boble på B-lappen lovlig

 

eh? mente du den? En boble veier ikke mye...

 

Regler,

- maks 3500

- ikke mer enn vognkort

- ikke mer enn bilens totalvekt

 

Så si at du har en bil med totalvekt på 2000kg. En bilhenger med total på 1500kg, hvor 300 er hengeren. Da har du 1200 igjen til bobla. Totalvekt på boble? (og at bilen kan trekke 1500 da)

 

Mange biler som klarer dette.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble stoppet med for tung tilhenger fikk jeg beskjed om at de regnet uansett totalvekt på hengeren.

 

Bil = 2000 kg

Henger = Totalvekt 2500 kg

 

Totalt 4500 kg!

 

Dette gjaldt uansett om henger var tom eller ikke. Det var måten det ble gjort på - fikk jeg beskjed om hvertfall.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tillatt totalvekt på hengeren kan ikke overskride egenvekt på bil inkl fører (75kg), og tillatt totalvekt på bil og tilatt totalvekt på henger kan ikke overskride 3500kg, og ktuell vekt på henger kan ikke overskride egenvekt på bil.

 

ta et eksempel på bilen min da.

 

en bmw e34 524, egenvekt på 1470kg (rett under 1500kg ivaffall), tilatt hengervekt på 1500kg.

 

egenvekt inkl fører er da rett over 1500kg, tillatt totalvekt på bilen er 1990kg.

 

jeg har en bilhenger som har tilatt toalvekt 1500kg og nyttelast på 1045kg. så den kan jeg kjøre lovlig med klasse b lappen. men får ikke lov til å laste den fullt ut siden jeg får ikke lov til å dra mer enn hva bilen veier uten fører.

saab 900 8v turbo 155hk 240nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drar innom biltilsynet så kan du få hjelp med valg av bil og henger for flyttejobben. De forteller deg hva du trenger og skriver ut en dispans hvis du trenger det iforhold til førekortet du har. Så lenge du har fortalt alt riktig og uttyrt deg slik de har beskrevet så er det ikke noen problem med å bli stoppet i en evt. kontroll. Det er flere som har gjort dette på biltilsynet i Trondheim og de er virkelig real på slike ting

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lønner seg å ta BE så slipper du denne problemstillingen.

 

Veldig enkelt forklart.

 

Når du har B-lappen så regner de tillatt totalvekt på bil og henger uavhengig av hva bien bakpå veier. Maks 3500kg totalt.

 

Med BE-lappen derimot så regner de reell vekt på bil og henger, og du kan overskride 3500 kg regelen.

 

Skal ikke være enkelt dette.

Heia Norge.

 

Bøter ligger på 5k og oppover.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å ta BE så slipper du denne problemstillingen.

 

Veldig enkelt forklart.

 

Når du har B-lappen så regner de tillatt totalvekt på bil og henger uavhengig av hva bien bakpå veier. Maks 3500kg totalt.

 

Med BE-lappen derimot så regner de reell vekt på bil og henger, og du kan overskride 3500 kg regelen.

 

Skal ikke være enkelt dette.

Heia Norge.

 

Bøter ligger på 5k og oppover.

 

eneste du trenger er ett par kjøretimer og oppkjøring? ikke noe teoriprøve på BE vel ? eller er jeg dum nå ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste du trenger er ett par kjøretimer og oppkjøring? ikke noe teoriprøve på BE vel ? eller er jeg dum nå ? :D

 

Jeg er ganske sikker på at du må gjennom et sikkring av last kurs også er det vel en kjøretur med henger så har du den.

 

Om jeg har forstått det riktig, lenge siden jeg pratet med noen om det

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår