Gå til innhold

Bremselengde, låste hjul / hard nedbremsing

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

Originally posted by kroffer

Jeg har en diskusjon gående med en kompis nå om bremselengden til en bil hvis du låser hjulene, kontra hvis du bremser ned så hardt som mulig uten å låse hjulene (det jeg kallte hard nedbremsing).

 

Jeg mener:

At en bil som låser hjulene vil få lengre bremselengde med låste hjul fordi når du låser hjulene og de da begynner å skli så synker friksjonskraften (kraft = motkraft) og veigrepet, dette vil da føre til at den ikke stopper så fort som hvis den ikke hadde låst hjulene. Har ikke prøvd dette på bil i real life enda, men har gjort det på motorsykkel og da var forskjellen ENORM.. Selvfølgelig minst når man ikke låste.

 

Kompisen min mener:

At bilen stopper fortest ved full blokk. Han sier at bil og motorsykkel ikke kan sammenlignes fordi "bil har større kontaktflate og meir vekt" (siterer for å få alt rett).

Jeg prøvde meg også med det argumentet om friksjon men det mente han ikke ble gjeldende på en bil fordi "dekkan på en vanlig bil har får ikkje så fort Så høy tempratur at gummien blir glatt".

 

Hvem av oss tar feil? Hva blir kortest?

 

-kroffer :)

 

Det er mange faktorer som spiller inn, som hvor mye bilen din veier, hvor brede dekk du har, hvor gode dempere og fjærer du har osv..

 

angående dekkbredde, så er det slik: I forhold til tyngden på bilen, så vil nedbremsingen forlenges jo bredere dekk du setter på, men også profilen spiller stor rolle. Profilen kan ikke være for lav, i forhold til den ufjærede vekten. Da vil bremselengden økes drastisk.

 

Derfor: bredere dekk vil forlenge bremselengden. (så sant du ikke kjører en bil som øker marktrykket proposjonalt med hastigheten :) ) Det samme vil dårlige dempere osv også gjøre...

 

angåede blokkering så vil du få lengere bremselengde enn om du unngår blokkering. Grunnen er at ved blokkering så oppnåes flytegrensen umiddelbart, en om du ikke blokkerte. Dette gjelder for de fleste førerfohold utenom sand og Snøføre. der vil en blokkering gjøre at det bygger seg opp en fonne foran hjulene som gir ekstra friksjon og dermed kortere bremselengde...

 

bedre forklaring??? hva er flytegrense??? spør på forumet mitt ;)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså det er jo en kjent sak at kraft = motkraft. Som når man burner for eksempel, da er det såpass lite friksjonskraft at bilen går sakte fremover selv om hjulene går som faen.. Da mener jeg at når man bremser og bilen mister taket på veien og begynner å gli, så vil bremsekraften også forsvinne når friksjonskraften forsvinner og derfor blir bremselengen leger enn hvis man lar hjulene ha maksimal kontakt med underlaget hele tiden..

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamisk friksjon er mindre enn statisk friksjon.

 

Ergo vil låste hjul ALLTID gi kortere stoppelengde.

 

Dette lærer man på trafikkskolen også. Følgte dere ikke med ? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo varme i dekka da.. da sitter de jo bedre.. derfor er bredere dekk bedre enn smale når de breie dekka har fått litt varme i seg.. stemmer vel detta?

men ved kalde dekk så vil de tynne bremse fortest fordi man får mer press på mindre flate.. men det er kun hvis de holder seg kalde.. noe de ikke gjør ved hard nedbremsing

 

noen som er enig her?

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Det er mange faktorer som spiller inn, som hvor mye bilen din veier, hvor brede dekk du har, hvor gode dempere og fjærer du har osv..

 

angående dekkbredde, så er det slik: I forhold til tyngden på bilen, så vil nedbremsingen forlenges jo bredere dekk du setter på, men også profilen spiller stor rolle. Profilen kan ikke være for lav, i forhold til den ufjærede vekten. Da vil bremselengden økes drastisk.

 

Derfor: bredere dekk vil forlenge bremselengden. (så sant du ikke kjører en bil som øker marktrykket proposjonalt med hastigheten :) ) Det samme vil dårlige dempere osv også gjøre...

 

angåede blokkering så vil du få lengere bremselengde enn om du unngår blokkering. Grunnen er at ved blokkering så oppnåes flytegrensen umiddelbart, en om du ikke blokkerte. Dette gjelder for de fleste førerfohold utenom sand og Snøføre. der vil en blokkering gjøre at det bygger seg opp en fonne foran hjulene som gir ekstra friksjon og dermed kortere bremselengde...

 

bedre forklaring??? hva er flytegrense??? spør på forumet mitt ;)

 

 

Klapp igjen om det sure forumet ditt'a.

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da den kompisen kroffer har denne diskusjonen med.

 

I fjor sommer tok jeg da denne bremsetesten, så jeg kan ut i fra ett faktisk "eksperiment" si at full blokk er kjappest, dette gjelder da på vanlig sommerføre, altså tørr asfalt. Jeg prøvde full blokk, og kraftig nedbremsning uten blokkering, jeg stoppa fortest med full blokkering. Bilen som ble brukt var en BMW 323i med skivebremser forran og bak, har 195 dekk over alt.

 

ABS er greit å ha på vintern, men personlig så hadde det vært greit med en "slå av" knapp på sommern på biler som har det da, bimmern min har ikke abs :P

 

Forresten, jeg lærte også på glattkjøringsbanen da jeg tok lappen at på vanlig sommerføre har du minst bremselengde ved full blokkering, og at ABS i de fleste tilfeller kunne føre til lengere bremselengde MEN du kan svinge.

 

De som fortsatt føler de ikke har fått et svar, vent til sommern, gjør teste selv og finn ut =)

 

Grunnen til at jeg mere du ikke kan sammenligne motorsykkel og bil er at bilen har mere kontaktflate, mere vekt, og at du kan blokkere dekkene ute å flyge over styre.. Blokkerer du fordekke på en motorsykkel så kan du fort få deg en flygetur, men viss du blokkerer bakdekke vil du da bare skli. Så derfor mener jeg sykkel og bil ikke bør sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Dynamisk friksjon er mindre enn statisk friksjon.

 

Ergo vil låste hjul ALLTID gi kortere stoppelengde.

 

Dette lærer man på trafikkskolen også. Følgte dere ikke med ? :-D

 

Lykke til på glatta ;)

----------------------------------------------------

 

 

Jeg trodde da at låste hjul ikke var optimal nedbremsing men at det er rett "før" hjula låses at bremsingen er optimal, noe som er vanskelig og klare...

 

Hiv meg i en frityrkoker, men jeg mener at låste hjul IKKE er optimal bremsing uansett føre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier "lykke til på glatta" .. probleme med glatt føre er at det ikke er friksjon..

 

dette er da snakk om vanlig sommerføre viss du leser gjennom tråen.

 

til alle som skal skrive inn kommentarer HUSK DETTE GJELDER NORMALT TØRT SOMMERFØRE MED NORMAL SOMMERTEMPRATUR.

 

så ikke kom med "men på glatt føre" for det er ikke det denne diskusjonen starta med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audun34

Du sier "lykke til på glatta" .. probleme med glatt føre er at det ikke er friksjon..

 

dette er da snakk om vanlig sommerføre viss du leser gjennom tråen.

 

til alle som skal skrive inn kommentarer HUSK DETTE GJELDER NORMALT TØRT SOMMERFØRE MED NORMAL SOMMERTEMPRATUR.

 

så ikke kom med "men på glatt føre" for det er ikke det denne diskusjonen starta med :)

 

Var så jævli blanding her fra før at jeg ikke kunne forstå hva du svarte på!! :)

 

Vil en formel 1 bil stanse raskest ved hjelp av låste hjul fra 250->0 eller ved en kontrollert/perfekt nedbremsing, på tørt fin føre da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan trekke inn en Formel 1 i denne sammenheng, da den er alt annet en en vanlig bil, og vi snakket da om vanlige biler, ikke Formel 1, motorsykkler eller fly for den saks skyld.

 

Men for å gi min meing på formel 1 biler så tror jeg de stopper kjappest ved kontrollert nedbremsning uten blokkerte hjul fordi de har ikke motoren forran. En vanlig bil med motoren forran vil "stupe" i front når du bremser hardt og du vil få enorm bremsekraft og tyngde på for-hjulene og en enorm friksjon.

Sist jeg sjekka så lå nesten all bremsekraft i framhjulene.

For hva skjer når man bråbremser? All tyngde kommer fram, og alle lause gjenstander forlater bilen :P

 

Formel 1 er ekstrem lett med aluminiumramme og glassfiberkarosseri og motor og girkasse plassert heilt bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Det er ikke så veldig mye å lære på trafikkskolen de fleste av dere har gått på. Virker som folk lærer mye rart der:p

 

For min del, så "lærte" jeg at pumpebremsing var å trykke bremsepedalen ut og inn så mange ganger som mulig per sekund under nedbremsingen. Totalt menigsløst.

 

Dere får ta en glattkjøringsdag på Lastebil eller kanskje Vogntog, hvis dere vil ha litt ekstra mye å holde kontroll på.

Husker ikke tallene jeg fikk helt eksakt, men i 60km/t var bremselengden ca 110meter med ABS, og ca 80meter uten ABS og låste hjul med litt bremseslipp for å korrigere.

 

Skal kjøretøyet stoppe fortest mulig, er den beste måten i de fleste tilfeller å blokkere hjulene, og ha de blokkerte helt til kjøretøyet stopper, men da vil kjøretøyet kanskje stå på tvers, når det har stoppet.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta..

 

Det er et faktum at hjul som ikke er blokkert har mer friksjon enn låste hjul.

Ergo stopper du fortere hvis du ikke blokkerer.

(Unntak kan være grus, da du skyver en 'vegg' med grus foran bilen med låste hjul)

 

Hvilefriksjon er HØYERE enn glidefriksjon.

Prøv å skyv en tung kasse bortover et gulv. Det kan være tungt å få den igang, men når den er i bevegelse er det ikke så tungt.

 

når den står rolig er det hvilefriksjon, samme som et hjul som ruller langs bakken. (Ikke bli lurt av at hjulet går rundt, den delen som er i bakken står stille i forhold til bakken.)

 

Når den glir er den som et låst hjul, og lettere å skyve på.

 

Grunnen til at det i enkelte tilfeller er lenger bremselengde med ABS er at de ikke virker optimalt alltid, men skal gi deg litt styring og.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår