Gå til innhold

Flytte over / ettermontere AIR condition på Omega B

Ranger emnet


Santino

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Omega B diesel uten air condition og det begynner å bli VARMT:P Har også en delebil med air condition men dette er 2.0 bensin.

 

Vurderer å flytte over alt sammen, air condition funker fint på delebilen. Noen som har gjort dette? Er vel fryktelig mye jobb?

 

Bekymrer meg litt for at kanskje ikke alle delene passer over siden det er 2 forskjellige motorer? Men AC kompressor osv burde jo være det samme..

 

Tar gjerne i mot alle tips rundt dette, også hvilke deler jeg må flytte over. Skulle hatt en guide for dette, tviler på at det står noe om dette i Haynes-boka?

 

Takker:)

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du v6 eller diesel?

Er mye jobb ja, for du må ta hele varme/kjøle delen under dasjbord og flytte over. Så må du ha nytt ledningsnett under dasj, og ut i motorrom, og så til det enkleste, nytt slangesett i motorrom til A/C anlegget, og ny festebrakett til den motoren du har. Radiator til A/C og kompressor er den samme, hvertfall til bensinutgavene.

Håper dette hjelper litt :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du v6 eller diesel?

Er mye jobb ja, for du må ta hele varme/kjøle delen under dasjbord og flytte over. Så må du ha nytt ledningsnett under dasj, og ut i motorrom, og så til det enkleste, nytt slangesett i motorrom til A/C anlegget, og ny festebrakett til den motoren du har. Radiator til A/C og kompressor er den samme, hvertfall til bensinutgavene.

Håper dette hjelper litt :)

 

Hei, takk for godt svar!

 

Bilen min er diesel ja, og donorbilen er 2.0 bensin.

Kan klare meg uten begge bilen (har en tredje) så jeg kunne gjort dette som et langtidsprosjekt. Av det du nevner så synes jeg ledningsnett høres verst ut, ser for meg et lite helvete å få til det.. Har du gjort dette før?

 

Aner du hvor mye det koster å få noen til å gjøre dette hvis jeg har alle delene? Vil jo helst gjøre det selv men..

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bygge om en 2.0 med ac til v6, og der må jeg bytte ut hele ledningsnettet til en v6 med ac. Hadde stv. der jeg tok alle delene til v6 fra, og skal ha det inn i en sedan. Derfor må jeg bytte hele ledningsnettet. Jeg bruker ac kompressoren fra 2.0, da den er det samme på v6. Jeg måtte bare få ny brakett og slanger til v6 motoren. Så jeg står fast nå, og venter på ledningsnett fra en v6 sedan, ellers er bilen min ferdig.

Når det gjelder varmeapp.pakken under dasj, er det meste forskjellig, selv kupeviften,så allt må flyttes over.

Det du bør sjekke er om kompressoren er det samme, for den er dyr, selv brukt. Ledningsnettet kan du plukke fra en disel med ac, men pass på at det er samme årsmodel.

Når det gjelder å få noen til å gjøre det, bør du ha mye penger, for det er helvetes mye jobb, regn med 2-3 fulle arbeidsdager. Du må plukke hele dasjen ut for å komme til, og ledningsnettet alene tror jeg du bruker en dag på.

Beste og rimeligste rådet er å kjøpe Haynes håndboken og bare sette igang.

Trenger du deler til prosjektet, er vel Blomdals Opelhøgg den beste løsningen, da de har det meste inne av brukte deler.

 

Håper dette hjelper deg litt, og lykke til :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bygge om en 2.0 med ac til v6, og der må jeg bytte ut hele ledningsnettet til en v6 med ac. Hadde stv. der jeg tok alle delene til v6 fra, og skal ha det inn i en sedan. Derfor må jeg bytte hele ledningsnettet. Jeg bruker ac kompressoren fra 2.0, da den er det samme på v6. Jeg måtte bare få ny brakett og slanger til v6 motoren. Så jeg står fast nå, og venter på ledningsnett fra en v6 sedan, ellers er bilen min ferdig.

Når det gjelder varmeapp.pakken under dasj, er det meste forskjellig, selv kupeviften,så allt må flyttes over.

Det du bør sjekke er om kompressoren er det samme, for den er dyr, selv brukt. Ledningsnettet kan du plukke fra en disel med ac, men pass på at det er samme årsmodel.

Når det gjelder å få noen til å gjøre det, bør du ha mye penger, for det er helvetes mye jobb, regn med 2-3 fulle arbeidsdager. Du må plukke hele dasjen ut for å komme til, og ledningsnettet alene tror jeg du bruker en dag på.

Beste og rimeligste rådet er å kjøpe Haynes håndboken og bare sette igang.

Trenger du deler til prosjektet, er vel Blomdals Opelhøgg den beste løsningen, da de har det meste inne av brukte deler.

 

Håper dette hjelper deg litt, og lykke til :)

 

 

Takk for grundig svar!!! Dette hjelper helt klart, selv om jeg også er litt mer forvirret, hehe.

 

Har nok ikke råd til å la noen gjøre det så jeg må nok prøve meg selv.

 

Men det jeg ser ut til å trenge og kjøpe er da:

- Ledningsnett som passer til diesel

- Ny AC kompressor som passer til diesel (har sjekket, ser ut som det er en annen kompressor til diesel enn bensin)

- Lengre viftereim

 

Noe annet? Håper jeg da kan plukke resten av delene rett over fra 2.0 bensinen jeg har stående.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det overnevnte, må du ha komplett slangepakke i motorrom til ac, og festebraketten til ac kompressoren. tror jeg batalte en tusenlapp eller noe sånt for disse delene hos Blomdal.

Håper dette hjelper. Når jeg får mitt ledningsnett, blir jeg å legge ut bilder av hva og hvordan på tråden min.

Lykke til :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
I tillegg til det overnevnte, må du ha komplett slangepakke i motorrom til ac, og festebraketten til ac kompressoren. tror jeg batalte en tusenlapp eller noe sånt for disse delene hos Blomdal.

Håper dette hjelper. Når jeg får mitt ledningsnett, blir jeg å legge ut bilder av hva og hvordan på tråden min.

Lykke til :)

 

Takk. Disse delene kan jeg nok flytte over fra delebilen.

 

Noen som vet sikkert om jeg må bytte ledningsnett? jeg har altså en 2,5 td uten ac og skal flytte over AC fra en 2.0

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår