Gå til innhold

fakeq

Bruker
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om fakeq

  • Bursdag 07/13/1984

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    Opel Omega B ST
  • Årsmodell (eks 1995)
    1996
  • Motor (eks 1.6)
    X20XE
  • Fylke
    Loppa

Contact Methods

  • Bosted
    Nuvsvåg

fakeq's Achievements

  1. Har josset en del med dissa autokassene å det er 4 punkter som kan være til hjelp. 1. Bytte filter, olje og ha rett mengde! 2. Solenoid 1-2 kan være defekt og må byttes, grei jobb når man alt bytter olje. 3. Lit vanskeligere å forklare men det er et lager som er nokså kjent, en trykkring(trustwasher) som er laget i plast som ryker og deler fra denne tetter kanaler i kassa, se etter spon og dritt når du tar av bunnpanna. Hyppig oljeskift kan hjepe og spyling av systemet. I mine tilfeller så har det vert punkt 1 og 2.
  2. Dette er plug&play, når det kommer til kjørekomputeren så er det to forskjeller på plugger på modeller på selve enheten, men disse kan omkobles. Hvis det er SAT/NAV så må du også ha radioen. Hvis det ikke er samme motor fra donor bilen så må du til Opel verksted som har tech2 utstyr og omprogramere ellers så får du feile målinger. Samme gjelder for cruisekontroll, ECU må ha en prat med tech2 for at dette skal funke. Koster rundt 600-1000 kr. HTS Husk sensor på clutch hvis du har automat og på brems. Brems sensoren som ligger fra før må byttes.
  3. inntaks målerenen står før MAF, kan lønne seg å rengjøre luftspjeldhuset, tomgangshuset, oljedamp slangene og oljedamp nåla. Har ofte sett en sammenheng med disse feilmeldinger med camføleren og bankesensor(Benytt KUN orginaler hær) Pluggkassa som er på toppen har en tendens å ryke etter de begynner å bli gamle så sjekk den, evu rengjør korisjon ol. eller bytt til ny. HTH
  4. pkt 3. Nylig byttet registret med jukse metoden med bra resultat. Brukte en guide fra OOF men denne stemte ikke helt siden denne ligger på pasasjersiden. http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=90621.0 Skru midtkonsolen av og trekk den lit tilbake men ikke nødvendig. Demonter hanskerom. Det må kuttes lit på branketten for hanskerommet og opphenget for et kabelrør nederst for å kunne trekke ut registret men dette har ingen praktiske ulemper for opphenget for hanskerommet. Dette er best å gjøre etter man har kuttet som jeg skriver under siden man ser hvor mye klarering man trenger når du skal trekke ut registret. Trekk så forsiktig skaien fra plasten og helt til den når radioen så er det bare å kutte selve dasjen sån ca som man ser på bildene fra linken. En virbrator kutter er perfekt for denne jobben. Pass på å ikke kutte for dypt ca på midten da det er et rør der. Når installasjonen av den nye registre så va jeg det best å ta av gummien som ligger bak på registre å forhondsplasere den helt bak i hullet som går mot sjåførsiden, der er stoppere så det er lett å føle seg fram når den sitter der den skal, deretter er det bare å stappe den nye inn og lirke den på plass og så press til. Når alt er på sin plass så er det bare å slippe skien og det hele er "usynelig" Har skrudd endel på midtkonsol og hanskerom så dette var en halvannen time jobb for meg. Har engang skrudd av hele dasjen på en skrot bil og dette er IKKE å anbefale. håper dette hjelper :)
  5. Er oppmorkne orginal høytalere som er rundt 16 år. Var ganske grei lyd til å være så gammel og orginal før dem sprakk. Ja strekker nok nye kabler når man kobler forsterker engang pengboka og ork strekker til. Må jo også isolere lit i dørene også så blir jo lit arbeid likevel, har kommet over noka Dynamat greier men lit stiv pris på de, finnes sikkert noe billigere man får kjøpt som er tilsvarende.
  6. Akkurat, ser det følger med delefiltrer med komponentsettet, hvilken funsjon har disse når man kobler på det orginale ISO systemet uten forsterker? Så da er PNP utelukket og bruk av linjeutgang og egen 4 kanals forsterker med selvtrunke ledninger ut til dørene. Må man evu. borre nye hull siden orginal strømpa mellom bil og dør er meget trang. Av musikk går det mest i har metal men også ganske bredt spekter innen for alle sjangere.
  7. Hallo Tenkte det var til dags å bytte radioen på omegaen min, budsjettet ligger i start fra Kr 5000-7000,- og muligheter for forsterkere og noen subber seinere. Men i første omgang for bruk på det originale ledningsnettet. Tenkte å bytte ut komponents høytalere framme og bak som helst passer rett inn i original (hva er måla) men bruk av spacere kan være et alternativ for bedre lyd. Av radio har jeg sett lit på Pioneer MVH-8300BT, er dette et bra valg og evu. ISO kabler man trenger for PnP? (vet det er noe trangt bak i brønna som radioen skal være i) Av høytalere så er Focal noe jeg har hadt gode erfaringer i min tidligere ungdom men er ikke så inne på dette lengere. Har sett lit på Blaupunkt THA-475 PNP forsterker for tilkobling til bilens originale ledningsnett, er det noen formeninger om dette systemet? Håper på noen innspill og takker for svar.
  8. fakeq

    Varme register

    Noen som vet dele nr/dimensjoner for o-ringer til r�rene inn til varmeregistret, fulgte ikke med den nye. evu hvor man f�r tak i det. Lure ogs� lit p� luftr�ra til demperan bak fra pumpa.
  9. En start :) Displayet er nok bare å bytte ut men du kan jo prøve: http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=90618.0 http://members.home.nl/opeltje/mid%20reparatie.htm Kjørelys har som oftest sammenheng med kjørelys rele. Siden det har vert byttet tl manuel kasse så skal det gå en ledning til kassa, leste om den i en eller annen tråd, kan komme til bake til det. Ellers så er det bare fram med multimetret å måle seg frem, sjekke sikringer osv :P Det meste er svart i vedlikeholds seksjonen i OOF. Høres ut som det blir overledning eller brudd når g kreftan tar over.
  10. fakeq

    Kjørelys rele

    Spot on :) Ja tok lang tid før eg skjønte at den ene minireleet hadde faktisk to kontaktpunkter som er to delt for høyre og en for venstre side på park lysa. Og den andre bare på kjøre lysa på min type.
  11. fakeq

    Kjørelys rele

    Sjekket loddepunkter allerede forige uke :p har knota med dette på kveldstid nu hele uka men ser ut til at jeg fant ut, takker uansett! Fant synderen trur jeg, ledning nr "7" med to farger fra rele er brud på. Målte meg frem lit så jeg strakk ny ledning helt over til bryter å koblet den inn på samme farge "58R" satt på tenning voila. :) kjørelys, parklys og baklys alle sider. [edit] Sku gjerne ha vist hvor disse ledningene "krysses" siden det er lys på/av for hvær for seg altså høyre og venstre. fant ut dette ved å studere nermere på innslags platen i releet. Men loddet godt og satt på en krympestrømpe ved rele kontakten og skjulte ledninga over til andre siden og puttet en strømtyv på 58R. Litt synd med ledningsnettet, ser den begynner å bli ganske crispy mange steder, serlig ved dørk partian så kan bli mere av disse bruddan fremover :( Nu er det bare ryggelysan igjen og no poly foringer som skal på. Så blir å titte på gear velgeren imorgen.
  12. fakeq

    Kjørelys rele

    chassis WOL000021T1155439 rele GM 90564328
  13. fakeq

    Kjørelys rele

    Alt dette må jo ha med styrestrøm å gjøre og hadde vert mye enklere å forstå vis det hadde hadt en koblings skjema. Men det er nokk difinetivt et lednings brudd. Min teori er at når man skrur på tenning så får releet strøm som antagelig vis kommer fra spenningsregulatoren siden den kobler ut lysa når man starter. Så må den igjen gå til bake til bryter, siden når man skrur på park så kobler releet hovedlysa forran ut og begge baklysa skrus på?! Det jeg ikke skjønner er at når man skrur på kjøre lys så overstyrer den alt som har med kjørelys releet og gir lys til alle sider selv om den er aktiv, så disse to systemene må jo møtes en plass med no form for el sjit, så man kunne ha fådt målt lit.
  14. fakeq

    Kjørelys rele

    Oi kansje greit å opplyse ja, fikk man oppdatert profilen noe også ;) Er en 96 omega b st. x20xe automat.
  15. fakeq

    Kjørelys rele

    Noen som har peiling hvordan kjørelys rele nettet funker? Får ikke kjørelys på høyre side bak verken forran eller bak. Funker kun når man flytter over bryteren. Små testet lit og kom fram til at når bryteren er på så kommer det lys uavhengig om releet slår til eller ikke, så dette må være på et eget nett som går evu. bakover eller tilbake til bryteren? prøvde å kortslutte de kontakta som ska gi kjøre lys også med samme symtomer. Samme feil fra donor rele også, ingen brente kontakter eller defekte kontakt plater som ikke slår til.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår