Gå til innhold

Opel omega 3.2 motor!

Ranger emnet


thairua

Anbefalte innlegg

Bare kom med bud.. Har også chipet den... Har bare brukt den i 6 mnd.. Var gått 106000 når jeg kjøpte den.. Og tviler veldig masse på at jeg har kjørt 14000 siden da, menmen... Selger også girkassen, ikke til 3.2 liter, men en 2.5 kasse... Den har fungert sinnsykt bra, har aldri vært plaga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har en nyere bil med elektronisk gass så er det gansk enkelt.. Men har dere en 2.5 fra 95 så må dere flytte over alt av følere og slikt!

Er litt arbei men når jeg har gjort det, så da er det bare plug & play:)

Å noen mener på at det ikke går ann å montere en slik en i en 95 mod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har en nyere bil med elektronisk gass så er det gansk enkelt.. Men har dere en 2.5 fra 95 så må dere flytte over alt av følere og slikt!

Er litt arbei men når jeg har gjort det, så da er det bare plug & play:)

Å noen mener på at det ikke går ann å montere en slik en i en 95 mod...

 

hva er forskjell på disse motorene fra x30xe?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjell på disse motorene fra x30xe?

 

y32se og x30xe er identiske sett utenfra, dette gjelder x25xe også, samme motorene så og si.

 

Men innsuget ser litt annerledes ut fra 98 var det??

 

Men ellers er det kun forskjeller innvendig på borrig og slaglengde. Har hørt rykter om smidd veiv på y32se, stemmer det??

Ellers har x30xe sodium fyllte eksosventiler , som f.eks ikke x25xe ikke har, mener y32se også har sodiumfylte eksosventiler.

 

Toppene er lik utvendig men pga forskjellig borring er det noe forskjell.

 

Lengre opp ser jeg at noen hadde ment at den ikke gikk an å montere i en 95 modell, er jo bare pisspreik. Lett jobb :)

 

Jeg byttet selv motor fra x25xe til x30xe i min og det var jo bare plug and play. ALT var identisk koblingsmessig og ledningsmessig. Og dette med elektronisk gass overføring er jo en smal sak å fikse, bare skaffe delen fra innsuget til en med manuell wire så er saken biff :)

Endret av Jan H

Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som vi er inne på forskjeller: Er drivverket samme på 2 liter og 2,5?

 

Ja, ganske mye forskjellig faktisk. Girkassene er vel det samme, untatt hardykoblingen på utgående aksling. mellomaksling er grovere, og bærebruer med innfesting av stikkakslinger er forskjellig. Samme med diffen, der hardykoblingen er større på v6. Splinesen på stikakslingene er det samme, men V6 er tykkere og har større diameter på koblingen mot hjulnavene. Har nettop bygd om fra 2 til 2,5, og måtte bytte allt under, inkludert drivstoffledninger...

Endret av Sehen

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa er ikke helt lik på 2,0 og v6, er sterkere innmat i v6 kassene

 

R25 kasse på 2,0

R25-28 på 2,5

og r28 på 3,0-3,2

 

I følge Haynes boka er det R25 på 2.0 og 2,5 v6 og R28 på 3liter.

 

Denne mye omtalte "Strek-kassa" (r25-28), er vel bare noe som er stemplet på alle v6 kasser?? bare forskjellig innmat.

 

Står faktisk r25-28 på min kasse også, men den stod på en 3 liter originalt fra fabrikk, og på min gamle 2,5v6 stod det også r25-28. Men ifølge boka så er det r25 på 2,5 og r28 på 3liter, så da er det kun innmaten som er annerledes med samme tekst :) hehe. Sku tru det er deffor?

Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår