Gå til innhold

dumpventiler på 2.7 biturbo motoren

Ranger emnet


v70 R

Anbefalte innlegg

Hei,skulle skifte plugger på rs4 i dag.etter eg hadde tatt av carbon dekslene,så såg eg at begge dumpentilene var snudd feil vei.Altså sånn at trykket kom på over siden av stempelet,mener og huske at trykket skulle være på undersiden av stempelet,og at og at fjær spennet og vacum slangen (når det blir overtrykk i innsuget) skulle være med på og trykke ner stempelet under trykk belastning.Synnes det egentlig har vært merkelig,for eg har ikkje hørt noen form for dump lyd fra disse, selv om den har sports lufilter innsats og er trimmet til 470 hk og trykket er betraktligt høgere en standard .Kan det være pga disse har vært snudd feil vei eller?.

Noen som vet hvilket vei disse skal stå?,blei veldig usikker på dette her siden disse dumpventilene blei skiftet av bo racing på askøy for ett par år siden.Er det faktisk muligt at et tuning firma som er experter på disse bilene,kan prestere og sette disse feil vei hehe:hammer.Eller er eg helt på bær tur her nå,regner med at disse skal monteres likt uansett om det er 1.8 t eller 2.7 t..Hva symptomer kan oppstå vis disse er snudd feil vei? Kan forbruket gå opp,og har det noe og sei på effekten (eventuelt noe trykk tap)?.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merklig,ingen som har en audi med turbo på dette forumet altså hehe:)?

Må ikkje være redd for og svare enten om du har 1.8 eller 2.7,virkemåten på ventilene er akkurat lik på begge to motorene.

Noen som har byttet til forge eller lignende,som har noen gode erfaringer med det?.Tror vel neppe at den plastikk ventilen,er noe sælig tess når motor er trimmet.

Hei,skulle skifte plugger på rs4 i dag.etter eg hadde tatt av carbon dekslene,så såg eg at begge dumpentilene var snudd feil vei.Altså sånn at trykket kom på over siden av stempelet,mener og huske at trykket skulle være på undersiden av stempelet,og at og at fjær spennet og vacum slangen (når det blir overtrykk i innsuget) skulle være med på og trykke ner stempelet under trykk belastning.Synnes det egentlig har vært merkelig,for eg har ikkje hørt noen form for dump lyd fra disse, selv om den har sports lufilter innsats og er trimmet til 470 hk og trykket er betraktligt høgere en standard .Kan det være pga disse har vært snudd feil vei eller?.

Noen som vet hvilket vei disse skal stå?,blei veldig usikker på dette her siden disse dumpventilene blei skiftet av bo racing på askøy for ett par år siden.Er det faktisk muligt at et tuning firma som er experter på disse bilene,kan prestere og sette disse feil vei hehe:hammer.Eller er eg helt på bær tur her nå,regner med at disse skal monteres likt uansett om det er 1.8 t eller 2.7 t..Hva symptomer kan oppstå vis disse er snudd feil vei? Kan forbruket gå opp,og har det noe og sei på effekten (eventuelt noe trykk tap)?.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,men da har eg snudd de riktig vei ,har og hørt at trykksiden kobles på oversiden av ventilen.Så ka er det som er rett her,det virker mer logisk ut at trykksiden kobles på undersiden av ventilen som du nevnte.Men eg hører fortsatt ingen dump lyd etter eg snudde ventilene.Så eg begynner og lure på om de i hele tatt virker som de skal.Kjører fortsatt med luftfilter box med sportsfilter innsats.Hva med forge sine ventiler,har du noe kjennskap til dei.Lager de noe mer lyd en standard ventilene,eller må det være åpent luftfilter for at ventilene skal høres?

Ventilen har samme funksjon begge veier men monteres slik at trykksiden kobles på undersiden av ventilen og avlastingslufta går ut gjenom røret på siden tilbake til turbo.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter også membranventiler i min,så da skal den vel stå likt som 1.8t da eller?.Ikkje skjønner eg koffor den skal ha trykk på inn på siden av membranen og ut i bånn.Har det noe og sei sånn funksjon messigt hvilken vei den må stå?Snakket med møller bil,og dei/han hadde rett og slett ikkje peiling på dette her.

ventilen skal "stå", med trykksiden under og avlastning/utblås på siden. på 1.8T-motoren står originalventilen andre veien, men dette er en membranventil uten stempel. stempelventilene fungerer best når de er montert riktig vei, altså at de står.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hvis du har originale Bosch plastikkventiler der, så står de likt som den originale ventilen på 1.8T, dvs motsatt vei av hva en Forge-ventil skal stå. hvis du ser på dette bildet, så ligger ventilene linet opp slik de skal være montert, med trykksiden ned: (original i midten, Forge til høyre)

 

DSC01193.JPG

trykk inn i bunnen, og ut på siden.

litt merkelig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener:)

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda eg har bosch plastikk ventiler,skjønte tegninga eg ja:)Takker for hjelp:).Eg har nå snudd de tilbake slik at de står sånn som du har forklart.Men da sto de jo rett da alikavel i fra begynnelsen av.Har ikkje hadt bilen så lenge,men har lagt merke til at når bilen er kald når eg starter den opp.Så går turtelleren rett opp til 1200-1300 omdr,da begynner den og jage opp og ner fra 1200-1500 omdr i ca 1 minutt ,for så gå ner på normalt kaldstarts turtall ca 1000 omdr.Dette gjorde den ikkje da eg snudde dumpventilene feil vei,da gjekk den berre rett opp ca 1200 omdr og sto der stund, for så dette ner til normalt turtall igjen.Ka kan dette bety tror du? deffekte ventiler?.

Vil og sei at på varm motor på tomgang,så puffer det og smeller det litt i eksosen .Og den virker veldig nervøs når eg går av gassen på lave turtall i 1 og 2 gir spessielt.Da nykker den litt og jager.Virker nesten som om den får for mye bensin,ellers så går den bra med normal og aktiv kjøring.

Dette gjelder forresten en rs4

ja, hvis du har originale Bosch plastikkventiler der, så står de likt som den originale ventilen på 1.8T, dvs motsatt vei av hva en Forge-ventil skal stå. hvis du ser på dette bildet, så ligger ventilene linet opp slik de skal være montert, med trykksiden ned: (original i midten, Forge til høyre)

 

DSC01193.JPG

trykk inn i bunnen, og ut på siden.

litt merkelig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener:)

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ladetrykket er økt fra originalt, så bør første bud være å bytte de originale ventilene, da disse har en dårlig membran og ikke er noe spesielt glade i høyere trykk. det kan faktisk være at de lekker, og dermed gir ustabil idle. var jeg deg, ville jeg bytta begge to med en gang til noe som holder, f eks 2stk Forge 007 eller lignende. skikkelige ventiler har stempel i stedet for membran, og håndterer mye høyere trykk uten problemer. kan godt hende det løser tomgangsproblematikken din, who knows?

 

---

husk at hvis du bytter til f eks Forge 007, så skal den stå motsatt vei av de originale ventilene, selv om den nesten ser lik ut!

 

//marius

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikkje ka ladetrykket mitt er på siden den er trimmet.Det er vel sikkert på en 1.3-1.4 bar,har ikkje målt det.Men anngående resirkulerbare ventiler,vet at biltema selger disse i alu tilnærmet lik forge sin.Er dette noe og satse på? eller bør eg holde meg vekke fra de.Er litt skeptisk på og montere noe som har biltema navnet ,på den bilen.Men de koster nok sikkert halvparten av det en orginal forge gjør.Sikkert en grunn til det men hehe.Har du hørt noe om disse ventilene ,om de kan være brukende eller ikkje?.De er nå sikkert bedre en de orginale bosch ventilene.

hvis ladetrykket er økt fra originalt, så bør første bud være å bytte de originale ventilene, da disse har en dårlig membran og ikke er noe spesielt glade i høyere trykk. det kan faktisk være at de lekker, og dermed gir ustabil idle. var jeg deg, ville jeg bytta begge to med en gang til noe som holder, f eks 2stk Forge 007 eller lignende. skikkelige ventiler har stempel i stedet for membran, og håndterer mye høyere trykk uten problemer. kan godt hende det løser tomgangsproblematikken din, who knows?

 

---

husk at hvis du bytter til f eks Forge 007, så skal den stå motsatt vei av de originale ventilene, selv om den nesten ser lik ut!

 

//marius

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va det eg tenkte ja hehe,hva er og annbefale da?

Det finnes jo utallige mangen kopier av forge,det må da være noen av de som funker bra.Er det kun orginal forge resirkulerings ventil som gjelder her altså?

hvem selger disse til grei pris i norge?

Kjøp heller the real shit. De fra biltema er vist ikke helt stabile..

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår