Gå til innhold

Audi a4 1,9tdi 2004, mistet all effekt.

Ranger emnet


Kilmarnock

Anbefalte innlegg

Da har skrekken rammet meg, hva har skjedd med min bil?

 

Kjørte i en slak motbakke da plutselig all effekt forsvant fra bil, antageligvis null turbo?

Bilen kom seg opp bakken, motor bakket fint. Men jeg valgte å parkere den der. Lot bilen stå en stund, startet den så igjen og helt ut av det blå var effekten tilbake. Tørr alikevel ikke kjøre bilen slik den er nå.

 

Min største frykt er turboras, er dette et symptom på gåen turbo?

 

Hva feiler min kjære? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha 100% peiling så høres det ikke ut som turboen er gåen. Hadde den rast så vil det ryke veldig godt ut av eksosen. Og du ville heller ikke opplevd at bilen plutselig ble normal igjen. Har turboen rast så har den rast. Jeg ville ha fått lest ut evt feilkoder. For meg høres det ut som det har noe med elektronikken i bilen å gjøre. Hvis LMMen er gåen vil bilen oppføre seg rart. Men begynn med å få lest ut feilkoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, feilkoder skal jeg prøve å få lest av på mandagen :) Satser på at det er noe banalt som elektronikk. Forhåpentligvis noe enda enklere, som f.eks vakumslanger eller lignende :)

 

Høres ut som det er noe enkelt som er grunnen til feilen ja. Mye mulig en vakumslange som har takket for seg.

Skriv gjerne her når du har funnet ut av feilen :) Har en 03mod A4 selv så greit å vite hvis et lignende tilfelle skulle dukke opp på min og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøres :) Er nesten så jeg savner gamle japsebiler med forgassermotor, enten var man tom for bensin eller så var batteriet dødt :D

Skriver her så fort jeg finner ut va feilen er, krysser fingrene for at det er noe billig noe. Bilen er gådd over 200k, så tror turbobytte er nært forestående så jeg slipper noe havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøres :) Er nesten så jeg savner gamle japsebiler med forgassermotor, enten var man tom for bensin eller så var batteriet dødt :D

Skriver her så fort jeg finner ut va feilen er, krysser fingrene for at det er noe billig noe. Bilen er gådd over 200k, så tror turbobytte er nært forestående så jeg slipper noe havari.

 

Supert :) Hehe, ja. Kan være enig med deg i det :D Bilene i dag er kan jo egentlig kalles rullende datamaskiner :P

Da er det nok lurt å tenke på turbo bytte snart ja. Slik ting er lurt å skifte -før- de går i stykker. Kan fort bli unødvendig dyrt å vente til den raser.

Lykke til og håper det er et enkelt problem å løse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hadd en liten økt i garasjen å gådd over slanger samt sedd inn på innsuget til turboen.

Da har jeg funnet følgende:

- Lett radialvandring på turbo, 1-2mm MAX.

- VELDIG lite olje på motor, dette er toppet opp nå.

- Slange fra turbo til IC fliset opp på innsiden, IC siden.

 

Er pkt.1 og 2 symptomer på sliten turbo?

Kan lavt oljenivå føre til at disse bilene går over i nødmodus?

Kappet forøvrig vekk 1,5cm av turbo-IC slangen, så denne er nå fin.

 

La merke til, tydeligvis, en oljelekasje på baksiden av motor. Rett over turbo område. Har hadd bilen inne på verksted å fådd beskjed om at det er EGR som har spydd ned i dette området. Men begynner å tvile.

 

Er ukjent med hvordan man setter inn bilder her, skulle gjerne vist tilstanden på ovennevnte punkter :)

 

Av en eller annen artig grunn går bilen som bare det nå, fatter ikke helt hva som kan ha vært galt med bilen, evt fortsatt er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa, pkt 1 og 2 kan høre sammen.. Husker du sist du peila olja? bruker den mye? ligger det noe olje i intercooleren?:) rant det olje ut når du fiksa den ic slangen?

 

Kommer alltid litt olje i ic, så litt olje som renner ut er jo ikke så farlig:) Mye olje kan være farlig.. motoren kan begynne å bruke olja som drivstoff :) og da har du null kontroll over motoren din^^ Så en peugeot 306 som rasa motoren sin på den måten^^ 2 polske jenter på tur som stoppa på motorveien og det var røyk over alt=P så det er ikke bare bare;)

 

Men kjør innom noen som har diagnose apparat(verksted eller noen du kjenner kanskje) å les av måleverdiblokk for turbotrykk:) så ser du jo om det er noe galt med turboen eller andre feilkoder:)

 

EDIT: sikker på at den slangen ikke hadde en lekkasje på turbtrykket? når du kappa slangen så ble man kvitt lekkasjen? LMN feil? Lese ut feilkoder er ikke så dumt:) prøv å få lest ut;)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, litt flaut å innrømme at man ikke husker sist man peilet olje :/ Til vanlig bruker den minimalt med olje, var derfor jeg reagerte på tilstanden som er nå. Vet ikke om jeg tør kjøre lenge nok til å få noe indikasjon på forbruk

 

MINIMALT med olje i IC-slange, et tynnt belegg bare. Så ser ikke ut som det kommer noe inn i motor. Det jeg lurer på er om turboen kan blåse olja ut eksos-siden??

Uff, stakkars jenter :( Håper jeg unngår dette.

 

En ting er sikkert, turbo skal byttes FØR den raser.

Tips tas imot med stor takk, om hvor jeg får tak i holdbar turbo.

 

Skal bestille doktortime til bilen til uken, dette for å få lest av feilkoder :)

 

Ser det som en sannsynlighet at turboen spydde ut luft her hvor slangen var gåen. Som sagt, skulle fådd lagt ut bilder for å illustrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke helt husker ist du peilet olja, så er det nok kanskje bare normalt olje forbruk:) når motoren har gått 200.000KM så bruker motoren alltids litt olje:)Får håpe på at det bare er ic-slangen som var deffekt!

 

Men hvis du har 1-2 mm slakk i turboen og har penger til å bytte den, så annbefaler jeg det:) Er så kjedelig hvis den raser ordentlig å fyller motor og intercooler med metallspon ;)

 

Cruise innom et eller annet sted å få lest ut litt feilkoder, så kan verkstedet eller jeg prøve å hjelpe deg litt videre:)

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i telefonisk kontakt med Møller. Får beskjed fra dem at det var IC-slangen som var problemet, dette kan de si på bakgrunn av at bilen har gådd normalt etter at jeg kappet denne å monterte den på igjen.

 

:)

 

Så bra at det var så enkelt og ikke minst billig å fikse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår