Gå til innhold

polering av stempler?

Ranger emnet


Hans

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hans

Snakka med en v8-guru som sa at man kan dra ut noen hk ved å blankpolere toppen på stempla.. Jeg ser ikke helt logikken i det, noen som har noen meninger om dette?

 

Og sa han hva dette skulle være godt for?

 

Vet at det kan være lurt og polere forbrenningsromet og eksos kanalen men ikke stempeltoppen.

Da de små rillene faktisk hjelper gassene og og blande seg.

 

Men det omerådet her har mange teorier og sanneheter

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Og sa han hva dette skulle være godt for?

 

Vet at det kan være lurt og polere forbrenningsromet og eksos kanalen men ikke stempeltoppen.

Da de små rillene faktisk hjelper gassene og og blande seg.

 

Men det omerådet her har mange teorier og sanneheter

 

Era

 

 

nei, han sa ikke hva det skulle være godt for.. har ikke hørt om det før så jeg stussa litt på det...

noen andre som har hørt at det er bra?

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen motoren fyrer vil det jo dannes et belegg som gjør at stempelet ikke er glatt lengre skulle man jo tru...

Klarer ikke helt å skjønne hva det skal være godt for.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i instruksjonsboken til min 1954 modell tempo standard står det at ved avsotning av motoren skal man la soten på stemplet ligge der. grunnen til dett var at soten virket som isolasjon slik at stemplet ikke ble for varmt. fjernet man soten risikerte man skjering av motoren. jada jeg vet at en 150 ccm 2t motor ikke direkte kan sammenlignes med en v8 men det er vel en tanke å ta med i diskusjonen her..

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polering av stempeltopper har ikke så mye for seg alene, men sammen med alt annet en gjør med en race motor, betyr det en liten gevinst.

 

Ideen er at en blank overflate leder mindre varme fra forbrenningen bort fra forbrenningskammeret. siden det er varmen som gir trykkøkningen som skyver stemplet, er gevinsten mere kraft på stemplet. En blank stempeloverflate gir også sotavleiringer mindre å klore seg fast i, dermed et renere forbrenningskammer (husk at stempeltoppen er gulvet i forbrenningskammeret). Et glatt forbrenningskammer vil også gi gassvekslingen (eksos ut og friskgass inn) mindre hindringer, med bedre fyllingsgrad som gevinst.

 

Noen lengre oppe her sa at de små ujevnhetene i overflaten hjelper til å blande bensin og luft. Det er helt korrekt, derfor vil drivstoff økonomien lide av en slik polering. På race motorer er man ikke så optatt av økonomi, så man velger å sløse vekk denne lille biten for den ekstra ytelsen det gir.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ved og blankpolere toppen på et stempel vil du da fjerne det nødvendige laget med sot en faktisk må ha på et stempel(som ikke er nytt da).

Hvis du fjerner det laget vil stempelet trekke til seg mer varme(siden sotlaget beskytter mot varme) og du vil ende opp med hull rett gjennom stempelet ditt.....så hvis du er en flink mekaniker og har penger...hvoror ikke? Trenger jo bare et nytt stempel til slutt lell....

 

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Excaliburz

Ved og blankpolere toppen på et stempel vil du da fjerne det nødvendige laget med sot en faktisk må ha på et stempel(som ikke er nytt da).

Hvis du fjerner det laget vil stempelet trekke til seg mer varme(siden sotlaget beskytter mot varme) og du vil ende opp med hull rett gjennom stempelet ditt.....så hvis du er en flink mekaniker og har penger...hvoror ikke? Trenger jo bare et nytt stempel til slutt lell....

 

onfiredevi

 

Gjør følgende eksperiment en dag du har tid til å leke litt: Ta en acetylenbrenner med oksygenunderskudd - gul flamme - og sot ned en bit aluminiumplate. Still så flammen normal -blå- . Varm på platen.

Hva skjer først.... Soten brenner av eller aluminiumen smelter?

Let deretter etter feil i teorien om at sotlaget beskytter stemplet.......

Brenner det hull i stemplet, har du et annet problen enn rene stempler.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Bead-lock

Hans....

Tror jeg ville bare ha gnidd over de skarpe kantene med litt fin smergel og putta i stemplene!

 

Mere effekt å hente på en skikkelig justerig av motoren, siden det ser ut som du skal bruke den på gata!

 

Lykke til!

 

Blir nok til at jeg bare smeller den sammen nå, den skal brukes natt til 1 mai! ;)

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår