Gå til innhold

Ymse elektroniske problem

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en T4 Caravelle 91 jeg ikke helt klarer å bli klok på.

 

Litt usikker på hvor jeg skal begynne, men får prøve å ta det fra en ende. For en mnd siden ble det utført et motorskifte på bilen. Jeg er litt usikker på hvordan alt elektrisk fungerte i forkant av dette, da jeg ikke kjørte bilen mer enn noen mil med gammel motor. Etterpå ville bilen ikke lenger starte elektronisk, så jeg skiftet startmotor. Litt usikker på om det virkelig var et kritisk behov, men den gamle var i alle fall ganske dårlig også i forkant. Dette løste ingen problem, da bilen fortsatt ikke startet.

 

På dette tidspunktet ble det også byttet batteri, siden dette skule brukes som russebil og det gamle begynte å bli gammelt. Vet ikke om det var behov, men får tak i batterier til innkjøpspris så det var "greit å ha". Bilen startet nå av og til med tenninga, men mistenkte at denne var dårlig. Så jeg koblet på to kabler til tenninga som jeg "tyvkobler" bilen med. De første dagene med nytt batteri fungerte dette bra, og den startet hver gang.

 

Så begynte den å bli vanskeligere å starte slik. Måtte prøve en god del ganger før de eventuelt tok tak. Det er altså ikke slik at startmotoren går, men dårlig. Den tar ikke/det skjer ikke noe i det hele tatt.

 

Etterhvert kom også en del andre ting på banen. Når jeg slår på batteriet/motoren blinker/lyser det svakt i blinklys. Disse slår ofte også for fort når jeg faktisk blinker. CD-spiller detter inn og ut hele tiden, når den i det hele tatt vil slå seg på. Det er også lagt opp to forsterkere, disse slår seg derimot ikke av. Det er kun spilleren. Dene ene forsterkeren har voltmeter, og dette ligger ganske stabilt på rundt 12v (selvsagt hopper nåla litt ved basslag). Det kan også nevnes at blinklysa i displayet lyser kraftig ved bremsing.

 

Litt usikker på når dette skjedde, men speedometet har sluttet å virke. Kan også nevnes at alle problemene ved enkelte anledninger har gitt seg etter en 10-15 minutters kjøring. Samt at blinklysa som lyser svakt i displayet fungerer normalt med gasspådrag på tomgang enkelte ganger. Er montert trådløs sentrallås, og "alarmen" på denne slår seg av og til på (type nødblink) Vil også legge til at det ikke alltid er noe problem i det hele tatt, og ting fungerer fint. Dog har dette skjedde mindre og mindre i det siste. Har prøvd å lade batteriet med batterilader, er noe usikker på hvor godt denne fungerer da den ikke opererer helt som den skal (viser bla. ikke hvor mye strøm det er på batteriet lenger. Dette er på samtlige biler jeg har prøvd)

 

Noen som har noen ide om hva dette kan være? Eller hvordan jeg bør feilsøke? Skjønner ingenting lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som jordingsfeil, gammel bil, gamle kabler, hadde litt av samme problemet på en escrot, den startet av og til og innimellom, dro ikke starteren rundt, det ble løst med å dra en ny jord rett fra batteret til blokka!

 

Det går jo ann å prøve hvertfall..

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lurer også på hvor mye jeg kan koble av minuspolen på batteriet? Litt usikker på hvordan alt dette fungerer, men er det noe som er essensielt for hvordan bilen fungerer som er jordet via minuspolen? Utenom "hovedkablene" om noen skjønner hvor jeg vil. Er et samsurium av kabler, og ettermontert utstyr som går overalt under panseret. Så tenkte det kunne vert greit å få bort alt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår