Gå til innhold

For høy HC-verdi på EU-kontroll

Ranger emnet


jorg3n

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde bilen på EU-kontroll, og fikk en 2'er-feil på for høy HC-verdi. Den var på 396 ppm (max 100), mens CO var på 0,45% (tror den har vært 0,2 tidligere). Noen som vet hvordan jeg kan få ned HC-verdien? Luftfilter ble byttet i fjor høst, tennplugger for et halvt års tid siden, lambdasonde for ett år siden.

 

Bilen er en 1993 BMW 525.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc= uforbrent bensin.

 

Har hørt mye rart, så skal ikke anbefalle eller si hva som fungerer.

1. Noen sier justere lmm

2. Helle på e85

3. Helle på kondensfjerner

4. Kjøpe universalkatalysator.

 

Vil som sagt ikke anbefalle noe, jeg hadde muligens testet å hatt på litt e85...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helst prøvd å fikse problemet helt istedenfor bare midlertidig :P

 

Da leverer du den på verkstedet :) Får dem til å finne ut problemet...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER fristende å si skift luftmassemåler.

Men en annen mulighet er å kjøre bilen skikkleig hardt, få kjøre på verkstedet å få lest av avgassene mens den fremdeles er varm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er hele resultatet fra testen:

 

CO 0.45%

CO2 14.2%

HC 396ppm

O2 1.36%

Lambda 1.03

COcorr 0.50%

 

Jeg har og en ganske liten eksoslekkasje før katalysator og lambda, kan det og være med på å lage krøll i systemet? Håper jeg slipper katalysatorbytte, koster jo bare 13800 kr pluss arbeid...

Endret av jorg3n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det frister å si at du bare kan fylle på med sånn passe med E85, om det er uforbrent bensin, så kan det være pluggledningene dine, selv om de ser bra ut.

Bruker den mye olje da? Og hvilken olje bruker en bedre/ eller tykker olje kan hjelpe om bilen har gått langt.

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er separate coiler på denne motoren, kan man se på de om de er dårlige evt. ledningene til dem? For øvrig ser den ene coilen annerledes ut en de 5 andre. Synes den ser eldre ut, men mulig den coilen har vært byttet da. Har ingen tenningsproblemer eller at den ikke går på alle sylindrene.

 

Oljeforbruket er minimalt, mellom hvert oljeskift på 7500 km, synker den fra max til ca. 1/4 over minimumsmerket på peilepinnen (bilen har gått 295000 km). Oljen jeg bruker er Castrol Magnatec 5w40 og den har fungert fint for meg både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår