Gå til innhold

HØY klonking i fremre hjul, Audi 100 Q

Ranger emnet


aarryk

Anbefalte innlegg

Når jeg svinger mye i lav hastighet og/eller kjører nedi en dump så kommer det en klonkelyd fra nedi framhjulet.. Har vært slik i snart ett år, men har blitt værre nå de siste mnd... Hva er det som holder på å bli utslitt?

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm.. Jeg vet ikke, jeg... Hører det ihvertfall veldig godt, og nå kommer det hele tiden ved f.eks rygging og all slags ratting i lav fart. Skal ha den på EU i juli..det holder nok til da, så får vi se hva de sier :)

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nå har jeg byttet bærekula... Men fremdeles "klonker" det frammi der når jeg svinger, og BARE når jeg svinger. Hva er det da?? Jeg har noen forferdelig slitte traversforinger, som skal skiftes neste uke. Kan det være dem, som så vidt flytter på forstillingen?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nå har jeg byttet bærekula... Men fremdeles "klonker" det frammi der når jeg svinger, og BARE når jeg svinger. Hva er det da?? Jeg har noen forferdelig slitte traversforinger, som skal skiftes neste uke. Kan det være dem, som så vidt flytter på forstillingen?

 

Er det klonking eller "knepping"? I så fall er det stor sjanse for at det er drivknuta. Hvis det "durer" når du kjører rett frem eller svinger til høyre eller venstre er det garantert hjullageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Nå er klonkinga der i hver eneste sving i lav hastighet. Det er skikkelig høy KLONKING! Hører det godt inni bilen.. Ved kjøring inn/ut av park.plass klonker det i ett sett! Høres veldig ut som det bare er høyre framhjul det kommer fra. Hmmm...

Bilen ble EU-godkjent seint i fjor høst, men det behøver ikke å bety at alt er i orden.

Kan det være styrestag? Øvre bærekule? Disse er vel vanskelig å sjekke?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg trodde det var knekt girkassebrakett som var grunnen til klonket, men neiida... Hver gang jeg svinger inn i f.eks en rundkjøring kommer det skikkelig klonk..det begynner å bli ubehagelig å kjenne. Jeg kjenner på en måte klonket i konstruksjonen/gulvet når det kommer. Bærebru og endeledd er skiftet.

 

Kan tannstanga lage sånn lyd?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min C4 var det antydning til litt klonkeyd ved igangsetting, forover eller bakover. Byttet lagrene (gummiforingene) som holder subrammen og lyden ble borte. Er ikke helt likt på din bil, men så godt som. Nr 2 og 3 på bildet. Bærearmen er festet rett inn på subrammen og blir påført sideveis krefter hver gang du svinger. Disse kreftene er det de nevnte foringene som må ta opp.

 

img..asp@mdl=088&unit=CD10444C

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår