Gå til innhold

1998 Audi S4 2,7 biturbo. Synspunkter?

Ranger emnet


LeeCoo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenker på å få meg en mer fornuftig pendler bil enn den jeg eier nå.

 

Har kikket litt på en 98/99mod Audi S4 2.7 Biturbo Avant. Er dette noe å ha på?

 

Mye problemer? Kjente svakheter o.l ?

 

Forbruk? Forsikringspris osv?

 

Regner med de har noen år igjen uten store problemer hvis jeg hadde kjøpt en som har rullet rundt 120-130k km.

 

Vil bare ha en bil som er god å kjøre, har 4x4, og som fungerer daglig. Servicer o.l kan jeg fint ta selv. Det er selvfølgelig et pluss at den faktisk beveger seg litt ,selv om jeg ikke forventer for mye. Trimming er ikke aktuelt i begynnelsen iallfall.

 

Såe, spy ut det dere vet om disse bilene, spesielt motoren. :)

 

Mvh

Mathias Hovland

Ford F250 7.3 Turbo Diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte med det viktigste, en 2,7 BiTurbo S4 er IKKE en fornuftig pendlerbil:p

Bruker mye bensin, og det er fristenede å bruke enda mer.

 

Gode motorer men dyrt og innviklet hvis noe skulle skje.

Her prater vi motor/gir ut hvis fks turboene går/lekkasje.

Ikke noen bil man starter å skru på uten en del erfaring og generell KnowHow.

 

Jeg ville styrt unna de første S4ene og heller kjøpt faceliften da disse har veldig mange forbedringer og her er de fleste barnesykdommene tatt.

(Fks hadde noen av de tidligste modellene problemer med turboras som følge av dårlige innsugsmanifoiler).

 

Vil du ha en B5-karrosseri som pendler bil, kjøp 1,9TDI quattro;)

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for svar :)

 

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Kan vel heller si jeg vil ha en _mer_ fornuftig pendlerbil enn min nåværende bil. Rett i underkant av 2 liter på den jeg har nå. Så et forbruk på 1-1,5 på mila er noe jeg kan leve med :) . Vil bare ha en bil som fungerer daglig, og i tillegg kan være litt kjekk å kjøre. 4x4 er en veldig fordel, da jeg kjører mye på ubrøytede veier om vinteren. Noe av grunnen til jeg vil kvitte meg med den jeg har nå er jo pga det er mye som ikke fungerer og gjør at bilen ikke er kjørbar. Sånt vil jeg helst ikke ha.

 

Skal ikke skryte på meg noe å si jeg er en mekaniker, men jeg kan mer enn å skifte oljefilter og olje. Kjenner mange som har god peiling i tillegg ;)

 

Når du sier "de første S4ene.." mener du da 92-93modell og den årgang? eller mener du de første s4ene med 2.7 biturbo ?

 

Har 98modellen problemer med innsugsmanifolden? Så hvis en S4 biturbo er kjørt 130k km, så kan det være sannsynlig med turboras?

Ford F250 7.3 Turbo Diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbo her og en turbo der.. pyttsann. Konge biler med plenty drakraft, kjøp en velholdt med alt på stell (for en drøy slant) om du vil skru lite, kjøp en med litt mangler på om du vil spare penger på å fikse litt selv. Men for guds skyld, vit hva du kjøper, vit hvordan tilstanden er, om den er jevnt over dårlig er det ikke noe superkult. Vær også skeptisk om de er trimmet ;p

Om motoren har gått 130 eller 200 000 er nå så som så, spørs jo hvem som har eid den mest av alt, kanskje.. heldigvis så har de fleste som ligger ute komplett servicehistorikk og ikke altfor mye trim :)

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

 

Må få solgt den jeg har nå først. Etterpå så får jeg se hva jeg finner. Er vel kanskje en god idè å få bilen på NAF kontroll før et eventuelt kjøp. Tenkte en S4 i prisklassen 200-230k. Kommer til å styre unna de trimmede.

 

Hvis det er noe annet jeg burde vite, så er det bare å skrive :)

Ford F250 7.3 Turbo Diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville iallefall tatt med en laptop med vagcom på og kjørt en diagnose, og stilt spørsmål om:

 

Rust under?

Noensinne noen form for kollisjonsskader?

Lakket over noenting på bilen?

Hatt problemer med motor, turbo eller girkasse? Bruker den olje?

Er det noensinne nødvendig å fylle på servoolje eller bremsevæske?

Når var forstillingen byttet sist? Forsterket?

Registerreim?

Fullt servicehefte er å forvente på en S4. Best om det er på Møller, men men.

Ikke at jeg tror det er noe veldig med problem på disse bilene, men spør også om fukt inni bilen. Vanligste grunnen til dette er at det kommer vann inn luftfilteret når dreneringen i den rennen hvor batteriet står er tett..

Hvilke slitedeler er skiftet i det siste? Bremseklosser, skiver, gjerne endeledd.

Fungerer alt elektrisk i bilen? Test setevarmere, resirkuleringsspjeld på AC'en, elektrisk innstilling på sete om dette er aktuelt.

Sjekk fukt i lykter! Om det har vært tørt en stund, spør eier om dette. Det er nemlig noe møkk.. husk å sjekke blinklysene også!

 

Trimmet? Ved mye trim kan du forvente grisekjøring.. Prøv å spørre om hvordan eieren kjrer bilen når den er kald, hvis han med en gang bedyrer at han aldri drar den over 2600 før oljetempen er over 60 så er det positivt. Hvis han sier 'hæ?' så er ikke det så bra.

 

Håper dette var til hjelp!

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det er ingenting å tenke på..

 

Berre å kjøpe, har hatt min siden 2007 og har berre lovord å sei om bilen:)

Min er bruktimport, hentet den sjøl i Dresden der den hadde gått som firmabil.

Mitt råd er å kjøpe en som turboene har vert skiftet på, kjøper du en som har gått 150+ uten turboskifte so vil dei gå til slutt:)

Å skifte turboene er egentli ikkje so veldig vanskeleg, men du må/bør sleppe ned forstilling, motor og girkasse for å gjøre jobben lettere;)

Min har no gått med rs6 kit fra Vast i 1.5år og bilen fungerer helt strålende, visst du ikkje vil strekke deg så langt so går bilen rimeleg bra kun med en skikkeleg chip også:D

 

Lykke til men avgjørelsen, du vil ikkje angre om du handler s4;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår