sebbevanb Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Hei, er det noen her som har peiling på hvordan høytalere som sitter i Touran originalt? Da tenker jeg på original størrelse sånn at jeg kan kjøpe høytalere som passer rett inn. har en Touran highline 2005 modell. (highline har: 8 høytalere totalt) Takker for alle svar da jeg har prøvd vel og lenge for å finne ut av dette. Og synes det hadde hvert unødvendig å demontere dørtrekkene bare for å sjekke det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Originalt sitter det 7" foran med separat diskant, bak 6,5" med separat diskant. Overgangsringer er nødvendig både foran og bak. Bak til 6,5": Foran til 6,5": Det er også plass til endel 8" frontsett i fordørene med disse overgangene isteden: Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebbevanb Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 tusen tusen takk :) siden det virker som du har peiling, vet du sånn ca hvordan watt det er på de originale høytalerne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 tusen tusen takk :) siden det virker som du har peiling, vet du sånn ca hvordan watt det er på de originale høytalerne? Kva skal du med den infoen? Skal du drive høgtalerene med originalspiller? Finn deg høgtalere i den prisklassen du vil ha. Kanskje du har ein bilstereobutikk i nærheiten, so du kan høyre på litt forskjellige høgtalere? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebbevanb Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2010 hva jeg skal med den infoen er vel likegyldig for deg? :P Er bare litt interessert i hvordan det originale anlegget er i forhold til et evt. nytt et. Har ikke noe lyst til å legge penger i det og nesten ikke merke forskjell, for har ikke tenkt å bruke alt for mye. Derfor er det greit å vite sånn ca hvor mye penger jeg må legge i det for at det skal være verdt jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mai 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2010 Vel, hvor mange watt originalhøyttalerne er på, forteller ingenting om hverken hvor bra de spiller eller hvor høyt de kan spille. Liker du ikke den tonale kvaliteten på originalhøyttalerne, finner man seg heller noen som man synes spiller bedre. Og da hjelper det ikke å se på antall watt de er oppgitt til, de vil uansett måtte drives av en forsterker med X antall watt, og hvor naturtro de høres ut bestemmes av både høyttalernes kvalitet, forsterkerens kvalitet og spillerens kvalitet. Det ska'kke værra så enkelt serru. ;) Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebbevanb Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2010 Det er jeg selvfølgelig klar over :) for å gjøre det litt mer konkret da, eks: om jeg bytter til noen 150 watts budsjett høyttalere. (forsterker har jeg fikset så ikke tenkt på det) Vil jeg da kunne spille høyere? og hvordan vil kvaliteten være i forhold til originalt, ønsker ikke dårligere kvalitet bare for å kunne spille høyere :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2010 Kan ikkje du spille høgt nok no? Om høgtalerene er på 50, 150 eller 250w har ikkje so mykje å sei. Som sagt so er det greit å stikke innom ein bilstereobutikk for å høyre på forskjellige høgtalere, slik at du kan velge eit merke du liker lyden av. Viss du ikkje skal bruke altfor mykje på høgtalere, kan du f.eks. kjøpe 2 sett av disse. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3983&katid=649&mid=m436&id=&vn=736 Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebbevanb Skrevet Mai 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2010 Nei, synes ikke jeg kan kan spille så høyt nå uten at det blir krøll. Men takk for tipsene og linken, må nok vurdere noe sånt ja, skal dra å høre på litt høyttalere så får vi se hva det blir :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mai 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2010 Det er jeg selvfølgelig klar over :) Tydeligvis ikke, når jeg leser resten av innlegget ditt... ;) for å gjøre det litt mer konkret da, eks: om jeg bytter til noen 150 watts budsjett høyttalere. (forsterker har jeg fikset så ikke tenkt på det) Vil jeg da kunne spille høyere? Umulig å fastslå!! Som nevnt har ikke antall watt en høyttaler er oppgitt til hverken noe å si for lydkvaliteten eller oppnåelig volum. En 5-watts høyttaler med en følsomhet på 90db vil spille dobbelt så høyt som en 150-watts høyttaler med en følsomhet på 87dB, når volumet på spilleren holdes konstant. Ergo; skal man spille høyt med kun en spiller-forsterker til å drive høyttalerne, kan det være lurt å velge høyttalere med høy følsomhet, om målet er å spille høyt. og hvordan vil kvaliteten være i forhold til originalt, ønsker ikke dårligere kvalitet bare for å kunne spille høyereIgjen, umulig å fastslå bare ved å se på noen høyttalerwatt. Lydkvalitet har intet med watt å gjøre, men om hvordan høyttaleren videreformidler lydsignalene fra spillere... og da må man vurdere det meste annet enn nettopp tekniske parametre. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebbevanb Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2010 Takk for høyttaler leksjonen :) ble litt klokere nå! forresten, har noen her erfaringer med CANLINE 8902 spilleren? virker om en bra spiller, har det meste og en grei innebygd forsterker. Men er litt skeptisk til merker jeg aldri har hørt om og virker umulig å finne noe på nett så virker litt humbug. Her er en link om noen vil se på den: http://www.tireline.no/GPS-BILELEKTRONIKK/Canline-7088/flypage-ask.tpl.html Har noen hvert borti denne type spiller før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg