Gå til innhold

Nyere biler og selvservice?

Ranger emnet


salahwaisi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe en meget ny bil til sommeren, da snakker vi 2007 og utover. Før det har jeg bare drevet med biler hvor 1998 er det nyeste. Disse er jo forsåvidt enkle å mekke på i forhold til en nyere bil jeg åpner panseret på.

 

Så spørsmålet er, kan jeg fortsatt reparere deler selv uten å måtte bruke autorisert eller merkeverksted?

 

Hører jo ofte rundt om at det er umulig fordi elektronikken i nyere biler nekter å fungere uten merkeverkstedets verktøy, men jeg regner med det er mer ordtak enn fakta?

 

I hvilken grad kan man ta service selv enn om man tar på merkeverksted?

 

Fortell gjerne om din erfaring eller hvordan du gjør det med din bil (helst nyere biler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at dette skal være noe problem. Mekanisk så har bilene vært mer eller mindre uendret de siste 10-20 årene. Forskjellen er at det er mer elektronikk rundtom og at alt er bedre gjemt under deksler o.l. Ser du bort fra elektriske feil, så er vel alt det samem som før så lenge du får fjernet dekslene.

Det ble jo sagt akkuratt det samme om de nye bilene for 15 år siden og disse skrur vi jo ihjel idag :)

 

Rett meg om jeg tar feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting er umulig så lenge det rett mann til rett jobb. Mange av mine kunder ha mistet sine garantier fra importøren pga selv reperasjon. dersom du har du har garanti på din nye bil og har lyst til reparere din bil av en eller annen grunn er det alltid lurt og råde med autorisert verskted, vi er som regel snille. Vi gir som regel riktige råd sier hva du er i stand til gjøre selv eller ikke. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare snakk om å nullstille servicelampa/meldingen, men pga nyere og strenge krav må også autaumatkassa, girings programmer, antispinn, abs, partikkelfilter, katalysator egr osv kalibreres. ikke bare det de fleste impotørene har pålagt sine forhandlere for a ta feilkode avlesning for hvert enste modul i bilens el data nettverk ifm hver service. selv ved 20.000km serv. og dette mot dokumentasjon alt dette for garantien. Jeg er heldig kjører firmabil Chevrolet Tahoe Hybryd v8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen innenfor nybilgaranti vil jeg absolutt anbefale et merkeverksted. Tar du service selv bortfaller garantien i sin helhet, tar du den hos frittstående verksted må bilen inn til merkeverksted for karosseri og lakkontroll hvert år for at rustgarantien skal gjelde. Garantien på det tekniske gjelder hvis service er tatt hos e\t autorisert bilverksted

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt å ta service på autorisert verksted selv om nybilgarantien er utgått. Du har 5 års reklamasjonsrett, men hvis servicer ikke er fulgt vil jeg tro det blir vanskeligere å få dekket evt. feil på reklamasjonsretten. Men enklere reparasjoner, ekstra oljeskift osv. bør det jo ikke være noe i veien for å ta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår