Gå til innhold

Prøveskilter, hvilke regler har jeg å forholde meg til?

Ranger emnet


Hansien

Anbefalte innlegg

Sitti å søkt både her og på det store nettet uten å finne noe datert i nyere tid til mitt problem.

 

Jeg har da som en del andre kjøpt meg en høyrerattet bil som er i hovedsak ment for banebruk.

 

MEEN, nå har jo jeg som mange andre litt lyst til å hjulkjøre bilen til og fra treff i nærheten samtidig som jeg gjerne skulle hatt muligheten til å tatt meg en testtur herifra og til, feks årdal, om jeg nå skulle ha bygd om motoren min for å sjekke at alt fungerte.

 

Jeg var forøvrig oppom det lokaet vegvesenkontoret, men der fikk jeg som fryktet ikke et jævla saklig svar så jeg stakk før sinnet tok overhånd.

 

Det eneste dem kverrulerte med var at dem hadde hatt problemer med missbruk av prøveskilt på sånne biler før, og dem ville ikke forstå at jeg da faktisk har et lite behov for muligheten for å låne sånne skilter PGA det ikke finnest et baneanlegg her i nærheten som jeg bare kan sprette innom og prøve på.

 

 

Jeg lurer enkelt og greit på dette:

Er det noen her inne som har en eller flere paragrafer som enten kan hjelpe meg i å få tak i prøveskilt eller får bekreftet at dette er uaktuelt på en sånn bil?

 

Takker for alle saklige og relaterte svar!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke deres jobb å bedømme om du kommer til å lage problemer med den høyrerattede bilen din. Du får be om navnet på personen i skranken, samt at han/hun peker ut paragrafen som tilsier at du _ikke_ skal få låne skilt. Hva de syns og mener er irrelevant, selv om de nok har historisk belegg for å mene det.

 

I følge "sakkyndig" i Trondheim, skal bilen være i forsvarlig stand for at man skal ha lov til å kjøre den på prøveskilt. Merk at dette er noe annet enn "forskriftsmessig stand".

Trondelond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare inn med chassinr og kjøper prøvrskilt. Ingen som spør om hvordan bilen er eller hvor rattet er. Er ikke forbudt å kjøre med ratt på venstre side i Norge. De kan ikke i utgangspunktet nekte deg så lenge du oppgir godkjent grunn.

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare inn med chassinr og kjøper prøvrskilt. Ingen som spør om hvordan bilen er eller hvor rattet er. Er ikke forbudt å kjøre med ratt på venstre side i Norge. De kan ikke i utgangspunktet nekte deg så lenge du oppgir godkjent grunn.

 

Det er jo det jeg alltid har gjordt, men hun ene som jobba der satte seg på bakbeina når jeg sa at det var en nissan skyline..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg alltid har gjordt, men hun ene som jobba der satte seg på bakbeina når jeg sa at det var en nissan skyline..

 

Da må du ikke nevne nissan skyline neste gang du er innom da.. :)

 

Ingen som kan nekte deg prøveskilt.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ikke nevne nissan skyline neste gang du er innom da.. :)

 

Ingen som kan nekte deg prøveskilt.. :)

 

 

Problemet her er at jeg MÅ informere dem om hva slags bil jeg skal kjøre med. Og jeg tar ikke sjanse på å si at det er en toyota corolla og ender opp med å bli tatt!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært plaget med slikt jeg.. Jeg har kommet med regnr, eller understellsnr skrevet ned på en lapp, gitt dem lappen og sagt at jeg skal ha prøveskilter på den bilen der..

 

Så har jeg fått skiltene, og har gått fornøyd ut døra.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det er en Primera da, eller Stagea! :D

Politiet er kjentsfolk av meg oppi her og de vet godt, og var entusiastiske når de fikk høre at jeg hadde fått meg skyline!

Forøvrig har en på kontoret der sett på bilen.

 

Og det å oppgi falsk innformasjon er jo straffbart står det på lappen jeg nå har, og jeg tar ikke den sjansen da for å miste helt ordninga med prøveskilt.

 

Har aldri vært plaget med slikt jeg.. Jeg har kommet med regnr, eller understellsnr skrevet ned på en lapp, gitt dem lappen og sagt at jeg skal ha prøveskilter på den bilen der..

 

Så har jeg fått skiltene, og har gått fornøyd ut døra.. :p

 

Inntrykket mitt er at ei og anna ei på SVV har litt hardere politikk mot bruken av prøveskilter på importbiler enn hva dem skulle hatt.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at noen har spurt om noe annet en chassinr og personnr på sjofør av bil, de skal jo ikke kunne nekte deg å ha prøveskilter på bil bare fordi den har høyreratt?

Du får jo skilt på biler med høyreratt så der skulle jeg likt å se hvilken paragraf de bruker!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår