Gå til innhold

HVOR STORE FELGER ER DET LOVLIG MED PÅ 240???

Ranger emnet


volvo-240-gl

Anbefalte innlegg

Det er lov med 17", 225/45-17 (eller 215). Ikke lov med 18" så vidt jeg veit.

 

Vet av flere 240 som har fått 18" felg med enten 225/35 eller 225/40 (litt avhengig av hva som er innenfor +/- 5%) godkjent og skrevet i vognkortet. Ser ikke problemet med 19" eller jeg da sålenge innpress, rulleomkrets og klaringer er innenfor kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere 240 som har fått 18" felg med enten 225/35 eller 225/40 (litt avhengig av hva som er innenfor +/- 5%) godkjent og skrevet i vognkortet. Ser ikke problemet med 19" eller jeg da sålenge innpress, rulleomkrets og klaringer er innenfor kravene.

 

Alt fra 14-20" er lov sålenge loadindex og de kravene du har nevnt er oppfyllt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpresset på felgen må være innforbi +/- 5 av orginalfelgen. Orginalfelgen har vell 24 i innpress mener jeg.

Deretter må ikke rulleomkretsen på felgen du vil bruke være innforbi +/- 5% av rulleomkresten på orginalfelgen. Innpress og rulleomkrets skal stå på felgen.

Volvo V70 '04 D5244T

Volvo 244 '88 B8572S :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpresset på felgen må være innforbi +/- 5 av orginalfelgen. Orginalfelgen har vell 24 i innpress mener jeg.

Deretter må ikke rulleomkretsen på felgen du vil bruke være innforbi +/- 5% av rulleomkresten på orginalfelgen. Innpress og rulleomkrets skal stå på felgen.

 

Her må jeg komme med noen rettelser

 

- Innpress kan max endres +/- 7,5mm utover det som er originalt, såfremt man ikke kan fremmlegge dokumenter (TUV) som tillater noe annet

 

- Såvidt meg bekjent har 240 et20 originalt, 700/900 et25

 

- Rulleomkretsen skal være innefor +/-5% av originalt som du skriver

 

- Felg skal være merket med bl a innpress, rulleomkretsen bestemmes ikke av felgen, men av hvilket dekk som monteres på den

 

- En ting man må passe på er at dekket er godkjent for vekten av bilen. Dette er spesielt viktig når man kommer opp på 20" på biler av "Passat-størrelse". Her kryper ofte rulleomkretsen innenfor de tillatte +5% med 225/30, men vekten dette dekket er godkjent for er for liten. Velger man å gå opp til 235/30 derimot er vektklassen i orden, men på den annen side kommer man over de tillatte +5% i rulleomkrets

 

Mer om hva som er tillatt eller ikke kan man lese mer om på Lovdata, Kjøretøyforskriften kapittel 13 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Innpress kan max endres +/- 7,5mm utover det som er originalt, såfremt man ikke kan fremmlegge dokumenter (TUV) som tillater noe annet

 

Det er vel også noe med at man skal ha minimum 1cm (?) klaring fra dekk\felg til karosseri, fjærbein osv ??

 

Skyt meg om jeg tar feil...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Felg skal være merket med bl a innpress, rulleomkretsen bestemmes ikke av felgen, men av hvilket dekk som monteres på den

 

Jepp, jeg dummet meg ut der. Jeg kom på ettertid at det e jo dekket som bestemme rulleomkrets. Den bør optimalt vær tilnærmet lik orginalt.

Volvo V70 '04 D5244T

Volvo 244 '88 B8572S :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også noe med at man skal ha minimum 1cm (?) klaring fra dekk\felg til karosseri, fjærbein osv ??

 

Skyt meg om jeg tar feil...

 

I Volvos godkjenningspapirer er 1cm klaring nevnt som minimum, så det er nok der du har det i fra. Lovverket (Kap 13-1 6.1b) sier kun at plassforholdene skal være tilstrekkelige... Med andre ord er dette en vurderingssak. Slik jeg ser det er all klaring god klaring, men tviler bt har samme oppfatning av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår