Gå til innhold

Farlig med olje ol. på bremseskive?

Ranger emnet


remixen

Anbefalte innlegg

Har ikke fått det på, men kan det være så farlig at man faktisk må kjøpe nye deler om man får olje eller lignende på bremsedeler?

 

De fleste sprayer jo på med avfetting, vaskemiddel, rust renner nedpå + mye annet dritt, burde ikke det være like farlig da?

 

Som jeg ser går det meste bort etter en brems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så blir bremsebelgget ødelagt av olje, bremsevæske og lignende, men i mindre mengder går normalt greit med reingjøring.

Bremseband er mere motakelig for det enn klosser, og normalt så forsvinner det meste av dritt på skiva etter 2-3 harde bremsinger 100-0.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh..Vet ikke om det er fleip eller fakta, men produsenter sier selvsagt det for å tjene mer penger! Ut å prøvekjør bilen og se om det er trygt. Samme f om det slites fortere, da bytter du bare når de er utslitt.

 

Har aldri prøvd selv, men tørk av så godt det lar seg gjøre, og prøvekjør forsiktig.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hiver ikke delene fordi at de er tilgriset. Du gjør de reine. Kjenner en som slet med bremseheng på mopeden, og han gnurte på med olje, fett osv på bremseskiven. Så kjørte han med det i noen uker før han fikset bremsehengen. Han hadde ingen problemer med dette i ettertid.

 

Og bremsevæske osv er ikke så tærende som du tror. Må ha virkelig kraftige kjemikalier for å tære stål, stein (eller hva klossene er laget av) på kort tid. Tenk deg at det går bremsevæske gjennom bremserør i bilen din, men de er ikke tært i stykker?

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har vell ikkje ødelagt bremseklossene, viss du har vert litt uheldig å fått nokon dråper bremsevæske på bremseskiven og kjørt, deretter renset bremseskiva med rødsprit??

Hadde ikkje skrudd luftenippelen skjikkeligt til etter å ha lufta bremsecalipperen!!!

Bremseklossene å skiva er helt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i det, kjør på. Om jeg søler bremsevæske når jeg jobber med bremsene tørker jeg ikke opp. Det forsvinner når man kjører. Og jeg har null tro på at dette kan skade bremsene på noen måte annet enn hvis det ødelegger en sensor.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår