Gå til innhold

Ulyd fra hjulet når jeg kjører

Ranger emnet


Flyndra90

Anbefalte innlegg

Hei, den siste tiden har jeg hatt en ulyd fra høyre fremhjul (tror jeg). Lyden blir høyere jo fortere jeg kjører, og når jeg svinger til høyre forsvinner lyden. Dette er vel kanskje et hjullager eller noe som synger litt på siste verset. Uansett det jeg lurer på er om jeg på noen måte selv kan avdekke om det er det som er feilen, og få lokalisert feilen ordentlig. Er ikke så lett å høre hvor den kommer fra når jeg sitter inne i bilen, da lyden ikke høres så godt før jeg kommer oppi en 30-40km/t. Er dette noe jeg kan klare å bytte selv? Har hørt at det kan være litt vrient, men verkstedet skulle ha 2500,- pr stk som skulle byttes og det passer litt dårlig da jeg nettopp har hatt den på verksted for nesten 10 lapper + veiavgift og forsikring og alt skal betales med en ussel lærlinglønn. Er en polo 1,6 6N9 97 mod forøvrig.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bakhjulet så er det en ganske grei sak å bytte selv hvis du har litt verktøy og skru-erfaring. Foran er det litt mere greier, særlig siden du har forhjulstrekk. Har ikke skrudd på polo før, men regner med at du også på disse må løsne både styrestag, bærebru/er, fjærben, calipper, skive og drivaksel fra navet slik at du får det ut og kan presse ut det gamle og inn det nye hjullageret/ene i en såkalt verkstedpresse. Alternativt fins det et sett på Biltema som ser kjekt ut: http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=19-1319 Hvis du ikke har den minste anelse om hva jeg snakker om så er det nok best og kontakte et verksted først som sist :)

Endret av Sannerud

350SE 73

350SE 75

300TD 92

C200T 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er aldri så mye slark behøver ikke det å si at hjulagret lager lyd, eller det kan være kav gåent uten at det finnes slakk.

 

Jekk opp bilen foran, sett den i fri.

dunk på hjula, kommer det klirring?

Sveiv på hjula, kommer det noe ulyd foruten subbing mellom bremsekloss og skive, ala during/romling?

Kjenn og etter slakk, kjenn altid 2 forskejllige veier for å utelukke hjulstilling.

 

 

Hvis lyden forsvinner i høyresvinger er det ofte venstre lager som er defekt, men ikke alltid.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
2500 var sinnsykt mye! Hvilket verksted bruker du? Jeg betalte ikke engang 1700 for begge to på min Audi, hos Bilxtra-verksted.

 

Det varierer veldig fra bil til bil ang. pris på hjullager. Til flere VAG biler får du kjøpt billige lager, som knapt koster noen hundrelapper, mens til Subaru Legacy koster hjullager pr. stk. 1100,- bak og 1500,- foran hos Bilextra- og da er ikke jobben innkludert. Både Merkeforhandler og Mekonomen er enda dyrere. Likevel synes jeg 2500,- for å bytte et hjullager på en Polo var direkte blodpris! Hva er timeprisen på det verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår