Gå til innhold

Snodige problemer med 1.8l ved pådrag

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

Min Golf 3 1.8l 90hk har nok noen hester på beite, og enkelte av de andre hestene er ponnier:(

 

Problemet er som følger:

Bilen går jevnt og fint fra tomgang og opp til ca 1500rpm.

Fra 1500rpm og opp til 3000+ rpm så rykker den ved pådrag og går generelt skikkelig dårlig. Såvidt det er økning - den gamle 1.4l min gikk bedre! Ved forsiktig pådrag i dette området kjenner jeg ett og annet nøkk.

 

Over 3000+ rpm så drar den uten å nøkke, men går fremdeles virkelig ikke noe å skrive hjem om.

Nå har jeg ikke prøvd noen andre Golf 3 90hk så har ikke noe å sammenligne med, men vil da tro at på en såpass lett bil så skal 90hk gå sånn passe OK?

 

Har fått tips om følgende ting:

-plugger

-rotor/fordelerlokk

-bensinfilter

-coil

 

Det som jeg føler taler imot f.eks bensinfilter er at den jo tross alt går bedre over 3000rpm - da den virkelig trenger mer fuel.

Og om det var feil med plugger/fordelerlokk/rotor - burde ikke da problemet gjøre seg gjeldende i hele registret og ikke bare i enkelte omdreiningsområder?

Samme gjelder vel coil - er det ikke enten/eller?

 

Bilen fungerer helt greit til min daglige pendling, men vært veldig greit å fått dette ordnet.

Å bare bytte på måfå er jeg litt imot - greit, det er ikke mange kronene i deler, men hvis noen har noen tips om ting som kan være årsaken utenom dette så tar jeg imot med åpne hender!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk flensen mellom manifold og innsprut, den pleier å morkne, da suger den falsk luft.

Sjekk også 90graders slangen fra innsprut til bremsekraftforsterker. Den sprekker i bøyen, suger falskluft..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Finner ingen vaakumlekkasjer noen steder - vet ikke om jeg kan spraye med startgass rundt flensen og se om den da ruser på turtall om den suger inn falskluft?

 

Fordelerlokket mitt er temmelig løst og jeg kan vri det litt frem og tilbake (et par grader kanskje) samt rikle det frem og tilbake i toppen. Regner med det ikke er gunstig.

Passer fordelerlokk fra 1,4 på denne? Har liggende fra gamlebilen nemlig...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer fordelerlokk fra 1,4 på denne? Har liggende fra gamlebilen nemlig...

 

Gamle plugger, gamle ledninger, litt slark her og der, det fungerer som regel dårlig, selv om jeg er enig i tankegangen din :)

 

Selv om min 1.8i er portet, og har økt komp, så var det en rød ting som plaget meg, og det var fordeleren. Biltema er "bra" men jeg fant ut at de ga meg ekstra grå hår :)

 

Alt har delenr ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du kan gjøre som ikke koster noe særlig er å;

 

- Skru av toppen på spjeldhuset, altså dekselet med VW-logo, se om det er mye dritt i og rundt spjeldet, isåfall gjør du rent med en mild rens.

Til sammenligning så renser jeg gasspjeldet årlig på min Mk3.

 

- Før fingrene over alle vakuumslanger, kjenn etter sprekker.

Spesielt den fra bremsekraftforsterker.

- Sjekk tilstanden på jordingene til høyre for vannpumpen(sett forfra)

- Ta av slangen fra toppdeksel til spjeldhuset, se om det er mye dritt i den(veivhusventilasjonen)

 

Angående fordelerlokket ditt, står det en svart plasthette rundt fordelerlokket?

Dette er i utgangspunktet en støydemper, men jeg mener å erindre at den må være der for at lokket skal sitte helt tight mot klammene..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal teste ut dette og se om det kan være noe av dette.

Den kappa er ikke på fordelerlokket på denne nei, var på gammelgolfen. Er et Beru-lokk på denne uten den støykappa, det forklarer selvfølgelig hvorfor klemmene er løse. Skal hente over den kappa fra fordelerlokket på gammelgolfen om det ikke følger med det nye lokket.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående den flensen mellom forgaseren og innsuget. så er det beste og ta et godt tak i den og bøye/dra litt i hele forgaseren for og se om den er løs. startgass hjelper lite på disse. vist den løsner eller motoren stopper når du gjør dette, så er du enten så sterk at du ødla den eller så var den dorlig og måtte byttes.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår