Gå til innhold

Hvor kjøpe makita poleringsmaksin?

Ranger emnet


castman

Anbefalte innlegg

Her f.eks.. Disse leverer som regel på døra etter en uke.. Handlet masse håndverktøy fra dem tidligere og har vært kjempefornøyd hver gang. Får med engels stikkontakt, men det bytter du på et par minutter:-)

 

http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048

 

Dette er i alle fall billigste Makita 9227 som jeg kjenner til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her f.eks.. Disse leverer som regel på døra etter en uke.. Handlet masse håndverktøy fra dem tidligere og har vært kjempefornøyd hver gang. Får med engels stikkontakt, men det bytter du på et par minutter:-)

 

http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048

 

Dette er i alle fall billigste Makita 9227 som jeg kjenner til:-)

 

Grei pris det der :)

Endret av castman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker den bør du være klar over at du får hologrammer på bilen din. Den maskinen der egner seg mere til rubbing.

 

Om du skal polere så vil jeg anbefalle en maskin som roterer med vibrasjon da slipper du unna disse ringene som en sånn makita maskin lager. :)

 

Ok, dette kjenner jeg ikke noe til. Ser bare den får skryt ihopetall på nett:)

 

Noen annet å anbefale? Skal ikke ha no billig shit denne gangen i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flex er å anbefale men det er som sagt ikke noe billig merke.

 

http://www.swissvax.no/index.php?page=shop.browse&category_id=37&option=com_virtuemart&Itemid=94

 

De har noen der, men det der er langt ifra de dyreste du får tak på der ^^

 

Anbefalte produkter sammen med poleringsmaskinen er Auto Glym Radiant wax 12

med myk pad.

 

Skal du ha rubbemaskin som makita anbefaler jeg Polarshine/Mirka produkter.

Den mest brukte på min jobb som er overall bra er Polarshine t10.

 

Polarshine F05: er litt finere ganske bra den også til små arbeid.

 

 

http://www.bilpleiesentralen.no/product_info.php?products_id=35

Endret av macHi
mere info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker den bør du være klar over at du får hologrammer på bilen din. Den maskinen der egner seg mere til rubbing.

 

Om du skal polere så vil jeg anbefalle en maskin som roterer med vibrasjon da slipper du unna disse ringene som en sånn makita maskin lager. :)

 

WTF?!? Jobber du med dette?

 

Er det kjørespor fra f.eks ullpads du viser til, dvs kjørespor, eller er det rett å slett hologrammer?(disse flotte effektene man får under direkte sollys f.eks). Ikke ta det ille opp, bare nysgjerrig:-)

 

Den makita maskinen egner seg meget godt til både grov polering ved å fjerne riper, samt til finpolering. Det er den som holder maskinen i hånda som stort sett lager ugang. Det at man ofte ender opp med hologrammer som du sier, da ved bruk av roterende maskin, er helt riktig. Dette oppstår som regel ved bruk av "grovere" slipemidler og ofte da under begrepet rubbing. Dette er heller ikke noe problem å fjerne med makita, eller annen maskin som f.eks Flex. Det som i stor grad har noe å si her er Lakk vs slipemiddel vs pad..

På mørke lakker er også ofte hologrammer mer fremtredende, det samme være seg "myk" klarlakk..

 

 

Flex DA som du sier kan nok være en bra start for trådstarter, selv om det ikke virker som om han ønsker å bruke så mye penger på en maskin. Selv har jeg både flex 3401 og 3403, samt to andre DA-maskiner, en Makita 9227CB og en Bosch poleringsmaskin.

 

Min klare favoritt blandt alle disse er Makita, med bakgrunn i at det er en skikkelig arbeidshest, den blir aldri varm og den bråker svært lite, noe som er kjekt når man skal jobbe med den i flere timer. Det som gjør at jeg foretrekker Makita foran Flex roterende er grunnet at Flex'en går fort varm, støyer betraktelig mer og ikke har like lav minimum rpm som makitaen. Nå skal det sies at både roterene flex og DA, er to knakende gode maskiner, likeledes med DA'en.. Uansett hvilken maskin trådstarter ender opp med så blir han nok veldig godt fornøyd.

 

Som kazper sier, så selger også Jegard disse makita maskinen.. Alternativt så vet jeg at kazzper selger Metabo maskiner som også er en god maskin, som jeg også har testet. Trådstarter bør uansett linke opp med kazzper for å få kjøpt seg en 3M bakplate om det blir en roterende fra makita, flex eller metabo:-) Disse bakplatene er vært sin vekt i gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du bruker den bør du være klar over at du får hologrammer på bilen din. Den maskinen der egner seg mere til rubbing.

 

Om du skal polere så vil jeg anbefalle en maskin som roterer med vibrasjon da slipper du unna disse ringene som en sånn makita maskin lager. :)

 

feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil

 

Nå er jeg ikke helt enig selv med det machi skriver, men å kun svare "feil" blir vel så galt synest jeg. I alle fall når man ikke argumenterer for hvorfor?!?

Rådet til machi om å be en "nybegynner" om å starte med en DA maskin i starten er slettest ikke et dumt forslag..

 

Det er helt rikig som machi skriver at Makita og roterende maskin egner seg bedre til "rubbing," selv om det utsagnet ikke er helt riktig, da dette også fint kan brukes til glanspolering etc, som også nevnt over.

 

For å forklare forskjellen mellom DA maskin og roterende, og i dette eksempelet Makita så er det noen vesentlige forskjeller:

 

DA maskin:

En DA maskin etterligner håndens bevegelser og normalt sett måles ikke rundene lenger i rpm, men nå i OPM - dvs Orbits Per Minute. Flex'en som er henvist til over har, om jeg husker riktig opp til 10.000 OPM pr min noe som er svært høyt, men det som gjør den så effektiv i tillegg er at den også snurrer opp til 600rpm samtidig, noe som igjen kalles for "forced rotation." Det er det pr i dag ingen DA maskiner som gjør.

Fordelen med DA maskin er som machi sier, at du sjeldent vil oppleve å få hologrammer(selv om dette også kan forekomme i enkelte tilfeller). DA maskin er også mer eller mindre "idiotsikkert" da man nesten ikke kan gjøre feil med den, minus det at man gjerne jobber for fort over paneler og ikke får ønsket effekt kanskje, feil nedbryting av polish.

DA maskiner utvikler også svært lite varme, noe som gjør at man stort sett aldri vil oppleve å brenne lakk på lister og trange plasser. Ullpads egner seg heller ikke til bruk på DA maskin.

 

Roterende maskin:

Denne maskinen snurrer rett og slett rundt og omdreiningen måles i rpm. Makita har hastighetsregulator som gjør at du kan endre rpm'en fra 600-3000rpm, som dekker de flestes behov. Fordelen med disse litt dyrere maskinene kontra billig utgavene er mange. De holder stort sett i mange år, de har "soft-start" på motoren som gjør at om du har den på 6 så starter den ikke med et PANG på 3000rpm, de har som regel støvdeksel over motorhuset mm.

 

Roterende maskin krever mye mer av bruker enn det en DA gjør. Den er effektiv når man skal fjerne defekter i lakken som f.eks riper. Utvikler mye mer varme enn en DA maskin, da spesielt ved bruk av skumpads(kan kompanseres ved bruk av ullpads, f.eks Mirka som machi nevner over - good shit, og den som evt følger med makitaen - den har du ikke bruk for). Ullpads legger ofte igjen "kjørespor" etter seg, men rettes som regel opp ved neste steg med finere middel og gjerne en skumpad.

 

 

Til trådstarter:

Om du velger en Makita maskin, så vil du i alle fall ikke bli skuffet. Har du arbeidslyst og evne til å ta til deg lærdom så anbefaler jeg deg å ta en titt på detailersclub.no for flere tips og hint for hvordan du kan bruke maskinen skikkelig. Du vil også skaffe deg en hel haug med erfaringer etter den første bilen du tar, noe som også vil gjøre at maskinpoleringen føles mer "naturlig" enn første gangen du setter snurremaskinen ned på lakken. Med en roterende vil du kunne utrette mer enn ved kjøpe av en DA maskin, men risikoen er også større for å gjøre feil.

 

Du skal uansett vite at vi alle har vært i startgropen en gang, og man må krype før mann lærer å gå. D

et var ikke meningen å lasse ned tråden din med masse, men jeg ble litt engasjert og følte behov for å backe opp noen pitte litt "dårlige råd" og samtidig kanskje gi noen gode, håper jeg..

 

God kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her f.eks.. Disse leverer som regel på døra etter en uke.. Handlet masse håndverktøy fra dem tidligere og har vært kjempefornøyd hver gang. Får med engels stikkontakt, men det bytter du på et par minutter:-)

 

http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048

 

Dette er i alle fall billigste Makita 9227 som jeg kjenner til:-)

 

For sikkerhets skyld, man får med den holde bøylen på makitaen? Så mye bedre å holde i, og polere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF?!? Jobber du med dette?

 

Er det kjørespor fra f.eks ullpads du viser til, dvs kjørespor, eller er det rett å slett hologrammer?(disse flotte effektene man får under direkte sollys f.eks). Ikke ta det ille opp, bare nysgjerrig:-)

 

Den makita maskinen egner seg meget godt til både grov polering ved å fjerne riper, samt til finpolering. Det er den som holder maskinen i hånda som stort sett lager ugang. Det at man ofte ender opp med hologrammer som du sier, da ved bruk av roterende maskin, er helt riktig. Dette oppstår som regel ved bruk av "grovere" slipemidler og ofte da under begrepet rubbing. Dette er heller ikke noe problem å fjerne med makita, eller annen maskin som f.eks Flex. Det som i stor grad har noe å si her er Lakk vs slipemiddel vs pad..

På mørke lakker er også ofte hologrammer mer fremtredende, det samme være seg "myk" klarlakk..

 

 

Flex DA som du sier kan nok være en bra start for trådstarter, selv om det ikke virker som om han ønsker å bruke så mye penger på en maskin. Selv har jeg både flex 3401 og 3403, samt to andre DA-maskiner, en Makita 9227CB og en Bosch poleringsmaskin.

 

Min klare favoritt blandt alle disse er Makita, med bakgrunn i at det er en skikkelig arbeidshest, den blir aldri varm og den bråker svært lite, noe som er kjekt når man skal jobbe med den i flere timer. Det som gjør at jeg foretrekker Makita foran Flex roterende er grunnet at Flex'en går fort varm, støyer betraktelig mer og ikke har like lav minimum rpm som makitaen. Nå skal det sies at både roterene flex og DA, er to knakende gode maskiner, likeledes med DA'en.. Uansett hvilken maskin trådstarter ender opp med så blir han nok veldig godt fornøyd.

 

Som kazper sier, så selger også Jegard disse makita maskinen.. Alternativt så vet jeg at kazzper selger Metabo maskiner som også er en god maskin, som jeg også har testet. Trådstarter bør uansett linke opp med kazzper for å få kjøpt seg en 3M bakplate om det blir en roterende fra makita, flex eller metabo:-) Disse bakplatene er vært sin vekt i gull.

 

 

Ja jeg kunne jo kanskje gått litt dypere inn på det men ja når jeg leser nedover så har du jo rett ^^

 

Det har som du sier noe med hvilke midler og pad du bruker.

Men etter min erfaring da så er det mye lettere å bruke en occilerende maskin ihvertfall for en nybegynner. :)

 

Og jeg står på mitt å mener at man ikke trenger en sånn roterende om man er kun ute etter polering og "lett" rubb.

 

Den roterende tar jo så klart mye mere riper når man bruker grovere pad og rubb.

 

 

Det er vel egentlig mange måter å gjøre dette på ds jeg bare pekte ut den metoden de bruker på jobben der jeg jobbet. ;)

Endret av macHi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår