Gå til innhold

[LØST] Hvordan få ut instrumentskivene? (Astra G)

Ranger emnet


maune

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem kanskje noen av dere vet løsningen på.

 

Jeg skal putte in LED i instrumentskivene på min Astra G. Problemet er at jeg ikke får ut plastrammen som ligger rundt på innsiden foran speedometeret. Altså rammen som ligger rundt hele innsiden (ut mot rattet) og foran pleksiglasset.

 

Jeg har skrudd ut de to skruene på toppen. Rattet er ikke justerbart, så jeg får ikke senket det noe mer.

 

Jeg får løsnet plastrammen på toppen der de to skruene sitter, men nede ved rattstammen sitter den bom fast. Slik jeg forstår det, så skal man vippe bunnen av rammen ut over rattstammen først, ikke sant?

 

Det virker som om bunnen av plastrammen enten er skrudd fast eller limt fast der nede. Jeg har forsøkt å vridd, dratt, dyttet og bøyd uten at den rikker seg. Det er hakket før den knekker.

 

Noen som vet hva det magiske trikset er for å få den løs?

 

På forhånd takk.

Endret av maune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasthuset som ligger foran instrumenthuset har fire skruer, to oppe (som du har funnet) og to nede på hver side av rattstammen, bak plastdeksler. Vipp av disse to små plastdekslene med et lite flatjern eller lign. for å få adgang til skruene under.

 

Se på bildet under:

 

DSCF1477.JPG

 

Skruene skal inn i hullene du ser rett under "0 RPM" på turtelleren og "220" på speedometeret. Med bildet burde det gå greit å finne fram til hvor skruene sitter.

Endret av thklinge

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar med forklarende bilde.

 

Jeg hadde egentlig forventet å finne to halvmåneformede plastdeksler ved rattstammen. Problemet mitt er at det ikke er noen plastdeksler hos meg. Jeg finner med andre ord ikke skruene.

 

Frykter jeg må ut med rattstammen og det som er. Da dropper jeg heller LED-lysene tror jeg. :-)

 

Om ikke noen andre har samme Astra som meg, uten rattjustering og plastdeksler, og som vet trikset for å få ut plastrammen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var noe sånt jeg egentlig hadde forventet å finne. Her er et bilde av hvordan det ser ut hos meg. Beklager den dårlige bildekvaliteten.

 

14b6tme.jpg

 

Det ser lik ut på den andre siden også. Jeg tenkte kanskje jeg kunne løfte plastrammen nederst for å se om jeg fant skruene under. Dessverre sitter det bom fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Har du vridd rattet først 90 grader til venstre, tatt bort den lille plastproppen som kommer til syne, fjernet stjerneskruen, for så å vri det 90 grader andre veien og gjøre det samme? Da får du av det dekslet som sitter oppå rattstammet og kommer til to skruer som holder ramma i bånn.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruene på siden av rattstammen var den riktige løsningen for min Astra. Mange takk for tipset! Behøvde ikke løsne skruen under rattstammen. Her er bildene jeg tok:

 

Én skrue på hver side av rattstammen, bak en liten plastknapp. Lett å få ut. Stjerneskrue:

200cy29.jpg

 

 

Etter at skruene er fjernet, bruk litt makt for å løfte av dekslet på toppen av rattstammen:

2afj4sh.jpg

 

 

Der kommer to nye skruer til syne (torx 20). Fjern disse:

33ubkeh.jpg

 

 

Fjern også de to skruene i taket på plastrammen (torx 20):

24c8uah.jpg

 

 

Plastrammen løsner så lett. Bare røsk den ut forbi rattet (det er litt trangt, men rammen er fleksibel):

2cwtsav.jpg

 

 

Etter at rammen er fjernet kommer to nye skruer til syne nede i hvert hjørne. Fjern disse på hver side:

169g5lf.jpg

 

 

For å fjerne instrumentpanelet fra bilen, må du vippe denne spaken opp og til venstre. Skal gå svært lett:

1ao06.jpg

 

 

Nå er hele instrumentpanelet løst. For å få det ut må du vippe det bakover, vri høyresiden inn i bilen og venstresiden mot rattet:

15oe3xg.jpg

 

 

Da er det bare å føre det ut gjennom hullet i rattet:

315zzb6.jpg

 

 

Bytt fire pærer med LED. Pærene sitter bak instrumentskivene og kilometertelleren. Bare å vri sokkelen rundt til venstre og hente ut:

nyyyrs.jpg

 

 

Sett hele greia inn tilbake, og vips, blått lys:

neb9t5.jpg

 

 

Dessverre for meg så var LED-pærene ganske svake, så jeg må nok kjøpe nye og sterkere. Nå vet jeg i alle fall hvordan de ser ut, og hvordan jeg skal bytte neste gang. :-)

Endret av maune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er mange forskjeller på Astra G.

 

På min bil er det bl.a. T10-pærer i kupélyset. Det er også små forskjeller på alt mulig rart, som pæren/lyset bak på nummerskiltet, måten tåkelys er festet etc.

 

Dette gjør det av og til litt forvirrende å følge «how to»-guider når man skal fikse på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår