Gå til innhold

Sjelløse japsevogner

Ranger emnet


MarcusN

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at samtlige japanske biler er kjedelig søppel. Hensikten med førsteinnlegget var å få frem at man faktisk ofrer noe for den påstått overlegne japanske driftssikkerheten. Det er en kjent sak at europeiske biler generelt er litt dyrere enn tilsvarende japanske, og mange ser derfor på dem som dårlige kjøp. Spesielt de litt dyrere modellene fra f.eks. Tyskland blir stemplet som upålitelige, kalt for "kebabtraller" osv.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, men det kjem ann på kor mykje Skylinen er trimma. Og så er jo 4wd i plassen for rwd. Også er skylinen stappa med elektronikk.

Den som blei testa på Nurburgring hadde 480 hk.

 

Elektronikk og AWD veier en god del da, noe som gjør at forholdet mellom vekt/effekt blir dårligere. Det at Nissanen har kommet seg rundt så fort rundt ringen er helt utrolig hvis du spør meg. Spørs nok om 480 hk er mer symbolsk enn reelt, og at dekkene ikke var helt standard på den runden..

 

Den Nissanen har jo også blitt kritisert som sjelløs i bilmedia. Er det slik at når japanerne tar i, at det lett blir litt uten sjel?

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig henter vi opp noen nisjebiler. BMW M3 og Focus RS er ikke spes dårlige de heller.

Japanerene har begynt å få dreis på det med de helt siste, men ta en tidlig Toyota Avensis, en Mazda 626, en Nissan Primera, En Suzuki Baleno eller tilsvarende. Du må jo gå ut og se i grillen for å finne ut hva slags bil du kjører. Egenskapene i sving er like, lyden er lik, instrumenteringen er lik, motorkulturen er lik osv osv. Derfor blir disse bilene kalt sjelløse.

Jeg har aldri påstått at jeg vil ha uforutsigbare kjøreegenskaper, men jeg vil gjerne kjøre bil, og ikke bli fraktet.

Kanskje du skjønner noe av dette når du får kjørt litt bil selv. I mellomtiden kan du lese litt sammenligningstester i diverse blader og nettsteder. Der ser du at det ikke bare er jeg som mener det

 

Jeg tror nok og at jeg finner ut mer av dette når jeg får kjørt mer bil :)

Uansett så er det vel kanskje sånn at folk flest ikke vil ha en bil med sjel. Er det en grunn til at VW Golf er den mest solgte bilen i Norge? Sist jeg kjørte en sånn virka den ikke veldig spesiell for min del. Den gjorde jobben, den kom fram og alt virket som det skulle, men sjel? Når jeg sitter her noen uker etterpå så kan jeg ikke huske noe som gjorde den bilen spesiell, verken positivt eller negativt.

 

Derfor mener jeg at nisjebilene er stedet vi må gå for å finne biler med (mye) sjel, det være seg om merket er tysk eller japansk.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig må ut av bilen for å se forskjell på at du kjører baleno eller en av de andre du nevnte, så tror jeg du burde slutte å kjøre før de er nykter igjen.

Baleno er vel en av de bilene solgt i nyere tid, som har størst manko på både kjøreegenskaper og komfort, bilen for totalt biluinteresserte.

Både Primera, Avensis og 626 er drømmebiler å kjøre i forhold, og jeg vil påstå at Primeraen(iallefall P11) ligger best an.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig må ut av bilen for å se forskjell på at du kjører baleno eller en av de andre du nevnte, så tror jeg du burde slutte å kjøre før de er nykter igjen.

Baleno er vel en av de bilene solgt i nyere tid, som har størst manko på både kjøreegenskaper og komfort, bilen for totalt biluinteresserte.

Både Primera, Avensis og 626 er drømmebiler å kjøre i forhold, og jeg vil påstå at Primeraen(iallefall P11) ligger best an.

Joda, er ikke helt uenig i det. Ting er selvfølgelig satt på spissen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en EG hatchback?? :chairshot :deng

 

får vel vise den rake motsetningen da..

two9.jpg

K24 med kompressor og 300hester gjør jo heller ingen tingen.. Gjorde det ikke så aller værst i fjorårest castrol syntec challenge..

 

 

tilbake til primeraen. P10 er bedre enn P11.. Ble "torsion beam" (i mangel på noe godt norsk ord) bakhjulsoppheng på den motfor multi link på P10. Men jo da, P11 er god og kjøre og ligger godt på veien, men hadde ikke gjort noe om understellet på sport/GT var enda litt stivere.. Men Nissan brukte nurburgring flittig under utviklinga av understellet, så helt håpløst er det ikke.

 

Nissan med flere anntar jeg, kommer nå med flere og flere HEL europeiske biler. Quasqai var den første fra nissan som er designet, utviklet og produsert i europa.. Nissan har 34ish fabrikker, under halvparten av de er i japan.. Volvo eier forøvrig Nissan diesel engines(lastebil) Bil dieselen er renault.. Renault eier igjen noe eller alt av samsung motors i korea.. De har også et bein inna døra hos VAZ(lada)

 

Noen kan jo greie ut volvo og fords historie.. :D neida. Bra de består, men det er nok ikke rent få som ikke liker tanken på at eierene sitter på feil side av jorda. hehe

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at flere sammenligner en BMW/Mercedes/Auda med en helt vanlig Toyota, Mazda, Honda eller tilsvarende, og det blir helt feil. Det er en grunn til at disse bilene er premium. De koster penger.

 

Dessverre er det sånn at i Norge tar ikke avgiftssystemet hensyn til at det er vanlige biler, og premium-biler. Så derfor blir prisen på en Toyota Avensis tilnærmet lik en Audi a4 for eksempel. I USA f.eks er prislappen for en BMW mye høyere enn for en Toyota. Man kan heller sammenligne en Audi med en Lexus. Da er du i samme liga.

 

Forøvrig henstiller jeg til at folk holder diskusjonen på et saklig nivå. Ser småtendenser til at det skeier av, og det vil vi ikke ha noe av.. :)

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Japser kan være morsomme å kjøre og kan være overlegene på rundetider og holdbarhet, men for meg er ikke det nok.

Er liksom den lille tingen som gjør at man bare går lei, det sier ikke klikk.

 

Av japser har jeg kjørt alt fra en 1.5 liter Mazda 323 til S14/S15, S2000, 323 GTR, Supra (NA Desverre), alle disse bilene var hysterisk morsomme å kjøre.

Har i dag en Hilux, noe jeg har hatt lyst på lenge.

Hatt den 1 år nå og hatet den etter 2 uker, jeg gir blanke faen i om den er feilfri og kommer seg frem over alt, jeg savner Audien som det konstant var noe galt med, som kostet meg skjorta i deler og reperasjoner!

 

Personlig synes jeg det blir dumt å prøve å overbevise noen andre hvorfor jeg synes Audi har mer sjel en Toyota... Jeg vet det jo ikke selv engang.

Men da jeg setter meg inn i en Audi gliser jeg automatisk fra øre til øre og jeg får gåsehud da jeg hører ting som dette.

 

For å holde denne tråden igang i kjent BF stil...

 

Jeg synes hamburger er godt, derfor skal ikke du spise sushi!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanerne har alltid vært veldig flinke til å etterligne og forbedre, men da ender de også opp med ganske sterile produkter. Det skal noe helt annet til for å lage en bil med karaktér og sjel (i den grad en bil kan ha noe sånt). For meg er dette noe som bidrar til gleden ved å eie en bil, og da kan det gjerne koste litt ekstra.

 

Men folk tenker veldig forskjellig. Mange tar utelukkende hensyn til driftsøkonomi og -sikkerhet, og kommer frem til at japsebil er det eneste rette. Helt i orden for meg, men kom da ikke og si at de som velger Alfa Romeo sløser bort pengene sine.

 

Når det er sagt synes jeg de aller fleste biler kan være morsomme å kjøre, i alle fall på en god dag.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til litt tidligere i tråden: NSX er en fantastisk bil.

 

Det er kanskje ikke en ungdomskulturbil ala Supra, eller et ikon ala 911...men det det er en ingeniørkunst med sugemotor bygd etter specsa til en av verdens beste banesjåfører noensinne.

 

For en bilentusiast som setter funksjon foran form blir det faen ikke mer riktig enn det.

 

Jeg er enig i at det bygges mye sjelløse biler men dette er overalt, og ikke bare i Japan. Biler blir bygd for å skiftes ut om 2-3 år, så fabrikantene "holder igjen", samt at de billigere bilene bruker så mye standardiserte greier/options at det nesten ikke er unike trekk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSX er en langt mer interessant modell enn Toyota Supra i alle fall. I utgangspunktet var det også snakk om to forskjellige prisklasser, men bruktprisene har jo utviklet seg helt merkelig. Til den prisen (~400.000) ville jeg nok likevel gått for en Ferrari 348, men smaken er som baken.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, du kødder nå? vil du ha ferrari 348(trygdeferrari) istedenfor en av de mest vellykka japsebilene noensinne?! En clean svart supra mk4 med stuk som er "originalt" og med rattet på riktig side, det er en av drømmebilene, mye tøffere enn trygdeferrarien, mer driftsikker også, en brukanes ferrari koster ikke ei krone under 1 mill, mens en supra til under halve prisen kan være helt verst, da er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva jeg vill valgt

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, du kødder nå? vil du ha ferrari 348(trygdeferrari) istedenfor en av de mest vellykka japsebilene noensinne?! En clean svart supra mk4 med stuk som er "originalt" og med rattet på riktig side, det er en av drømmebilene, mye tøffere enn trygdeferrarien, mer driftsikker også, en brukanes ferrari koster ikke ei krone under 1 mill, mens en supra til under halve prisen kan være helt verst, da er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva jeg vill valgt

 

Du går glipp av hele poenget her, klart jappsen kan se bra ut og har mye bedre specs...

Den mangler bare det lille ekstra og som omtalt tidligere, blir "steril".

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår