Kivlos Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 Hallo. Har et problem med vinterbilen min, en Volvo 740 1986 mod. med B230A. For ca. 2 uker siden begynte oljelampa å blinke/blafre (svakt lys) innimellom. Fant ut at dette skjedde når motoren måtte jobbe "hardt", dvs. typisk ved 1500 omdreininger på 5. gir, opp bakker i høyt gir, og i tillegg høyt turtall (opp mot turtallssperra). Peilet olje, men nivå OK. Har kjørt bilen daglig slik, men unngått å få lampen til å blafre. I går kveld når jeg var på vei hjem begynte oljelampa å lyse konstant. Stoppet motoren, og peilet oljen. Var lite olje, men over minimum. Fylte på et par desiliter, og bilen oppførte seg ca. som "normalt" (samme som over). Skulle på skolen i dag, og da jeg startet bilen lyste oljelampa konstant igjen. Peilet olje, fortsatt OK. Noen som vet hva dette kan være? Pumpa? Toppakning? Måler? Kan nevne at jeg hadde oljeskift for ca. 3 uker siden. Skiftet da til mineralolje og Biltema oljefilter. Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 Kjører du med kjempetynn eller kjempetykk olje? Var det mye dritt i olja når du bytta? Kan være silen som er tett.. Dersom motoren er gått mye, kan det også være pumpa.. Selv om jeg aldri har vært borti dette.. Har hatt motorer som har gått nærmere en mill og aldri fått opp oljelampa slik du beskriver.. Prøvd å bytte oljelampegiveren? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 kan være givern kansje?? står i blokka på eksos siden, kan værra dårlig kontakt... olje pumpa som sakt, kva type olje bruker du? sjøllom det ikkje skall ha så mye og sei, olje pumpa er så grov, og olje kanalane er ganske grove på en b230. eg brukte en kjukk disel olje, huska ikje ka, men funka på bilen min, var sån den ikkje skulle lekke sån.. ser du har fylt mineral olje, de er bra, dinna syntetiske,delsyntetisk, og anna sån, det har ikkje motoren gott av, dritt olje.... en kompis av meg fylte en dyyyr shell ferari syntetisk olje, tror den kosta 900 for 4 5l?? og den motoren skar seg, ny olje og nytt filter.. på en et motor med 500000 på sanvittig heiten. om det var uflaks, eller oljen? ingen som veit... Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kivlos Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 Lurer på om det var 10w-40 olje, men er ikke 100% sikker. En kamerat som hadde stående som hadde fått anbefalt denne til samme motor i høst. Var ikke spesielt mye drit i den, iallfall ikke så jeg la merke til det. Bilen har gått ca. 296.000 km. Skal prøve å sjekke om det er giveren. Kan jo være at det er dårlig kontakt der iom. at lampa har blafret når bilen har blitt kjørt tungt, og at det er duringa og ristinga som har gjort at den har blafret. Er det noen måte man kan sjekke om oljepumpa er dårlig? Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 For å lettest sjekke om oljepumpa er gåen/dårlig, stapper du ned et manometer i oljelampegiverhullet. Så starter du motoren.. :) Er det ingen eller lite utslag på manometeret, er pumpa defekt. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 du kan sjekke om olje pumpa er dårlig med å koble på en ekstern måler og snurre rundt akslingen til fordeler og bensinpumpe. den driver også olje pumpe. men da må du stille inn registeret og tenning på nytt siden reg reim må av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kivlos Skrevet Februar 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 (endret) Tar en tur på biltema og handler oljetrykkmåler i dag da jeg ikke har manometer. Hva skal trykket være? http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Oljetrykkmaler/ http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Adapter-for-oljegiver/ (Dette blir en billigløsning da jeg ikke gidder å bruke så mye penger på vinterbilen...) EDIT: Kan jeg droppe oljetrykkmåleren og bare kjøpe en giver som jeg kobler rett på oljelampa, evt. kjøpe en ekstra giver og gjøre begge deler? Eller kan jeg droppe oljefilteradapteret, og sette den nye giveren inn hvor den gamle stod, og koble dette opp mot oljetrykkmåleren? Er vel egentlig ikke noe poeng i å ha både oljelampe og oljetrykkmåler. Endret Februar 22, 2010 av Kivlos Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Februar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 tja, mellom 3 og 4 kg? om du lager til og monterer olje trykks manometer så trenger du ikkje den orginele olje trykks givern.. er jo bare en gammal b230a, dei vokser jo på trær.... :) Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kivlos Skrevet Februar 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2010 Ok. Ja, sant nok, men planen var jo å bruke tid på den andre bilen min, ikke vinterbilen :p Monterer måleren i dag, så får vi se hvordan det går. Takk for hjelpa :) Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kivlos Skrevet Februar 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2010 Målte trykket til ca. 1 bar på tomgang, men når jeg ruste motoren var trykket oppe på ca. 3 bar. Er det normalt at trykket er så lavt når motoren er kald? Bilen har stått i ro et par dager. Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Februar 23, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2010 1 bar var ikke mye. men om det er på tomgang er det sikkert greit nok, belastes ikke noe serlig der uansett. kjør varm motor før du måler oljetrykk ;) skal ligge på rundt 3-5bar når motorn har litt turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 23, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2010 Min slappe b230A har under 1bar i trykk på tomgang. Såvidt innpå den røde streken på volvos orginalmåler. (den som går til 5bar).. Får heller aldri mer enn 3-3.5 bar ved turtall, og da har jeg turtall.. 6-7000rpm.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 23, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2010 Gammal volvo trenger ikke oljetrykk veit du, bare det er noe gammal oljedamp som sirkulerer der,så klarer det svenske støpejernet seg :D Men fra spøk til Halvor, det kan nok lønne seg å skru ned bunnpanna, og sjekke om det er mye grums i oljesila. Og selvfølgelig bruke riktig olje og filter. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 ~1 bar er godkjent. Haynesboka tilsier minst 0,7 på tomgang. Jeg gjorde eksakt det samme som deg. Selvfølgelig var kjøkkentema tomme for riktig y-ledd, er det M14 på B230? Du skal ha 2,5-6 bar på turtall, så da er du jo innafor der også. Tok senere en liten wannabe-kalibrering med to like oljetrykksklokker fra tema på samme givern. De viste iallefall like riktig eller galt. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kivlos Skrevet Februar 25, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 Så du mener det skal være noenlunde "trygt" å kjøre bilen? Aner ikke hvilke gjenger det er, kjøpte en sånn sak som jeg satt mellom blokka og oljefilteret. Hvis det skulle vise seg at det er oljepumpa som er gåen, er det mye jobb å skifte denne (kontra å skifte hele motoren)? Siter '98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.