Gå til innhold

Vinterdekk til liten varebil; følge vektklasse eller ikke?

Ranger emnet


Grimm

Anbefalte innlegg

Prøver meg med mitt første innlegg, og håper det ligger i rett forum og ikke har blitt spurt om hundre ganger før.

 

Jeg har kjøpt meg en Berlingo som bil nr 2, en 2002 1,9D varebil. Problemet er at bilen nærmest spinner på flat mark. Senest i dag fikk jeg den ikke ut av parkeringsplassen min, og jeg måtte ta Volvoen i stedet. Den har på noen Kamhu Powergrip piggdekk i dimensjon 165/70R14.

 

Etter å ha spurt hos to dekkforhandlere blir det klart at dekk som er lovlige på denne bilen (såkalte C-dekk) ikke er spesielt gode på glatten. Gode dekk (type best i test) er ikke lovlige fordi de ikke klarer kravet på max Li på 87.

 

Spørsmålet mitt til forumets bilkyndige blir; hva er å anbefale:

1. Bruke de dekkene jeg har i dag og ta konsekvensene av at de ikke er bra på snø og is.

2. Sette på to nye "best i test" piggdekk i standard dimensjon foran på drivhjulene, og la dekk som fyller kravet til vekt stå på bak.

3. Sette på 4 nye "best i test" piggdekk i 175/65R14 og ta konsekvensene av at bilen ikke kan lastes tungt.

 

Er det i et slikt tilfelle uansett en dårlig ide å sette på dekk som ikke er tillatt i følge vognkortet, selv om hensikten er å få bedre kjøreegenskaper på vinterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Få i hvertfall av Kumho dekka. De er ikke brukbare som båtfendere engang. Kjøper du nye riktige dekk så vil du nok merke en stor forbedring fra det du har.

For lav Li gir mangel på "EU" kontroll, og kan gi fratrekk ved et ev salg. Sjansen for at det blir oppdaget i en ev utekontroll er minimal.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Continental piggfrie dekk på caddyen, med riktig lasteindeks, og de dekkene fungerer flott på glatta.

 

Bare tull at C-dekk MÅ være dårlige, det kommer bare an på pris og merke.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har berlingo selv, og kjører på riktig dim og LI piggdekk...

 

jeg er helt enig med forrige innnlegg når det gjelder dette med at bra c dekk må være dårlige...

 

en annen ting som er viktig med vinterdekk enten de er med eller uten pigg er alderen på dekka... gummi er ferskvare uansett hvordan du snur og vender på det.... Jeg skifter konsekvent vinterdekk etter tre sesonger... da er de begynt å bli harde i gummien, og man merker STOR forskjell på de nye, selv om de er av samme type og dimensjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår