Gå til innhold

Nye førere må ha Grønn "L" i 5 måneder, og "P" i tre år

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Synes ikke dette forslanget var idiotisk i det hele tatt. Dersom dette blir innført, vil andre billister se at dette er en fører som nylig har fått førerkortet og dermed vise litt mer hensyn. Holde litt mer avstand og rett og slett være mer forberedt på eventuelle situasjoner.

 

Tviler på at det er sånn det blir.

Husker med gru hvordan det var å kjøre med rød L bak.

Skulle tro man vifta med en rød klut foran oksene, for folk fikk det plutselig veldig travelt med å komme forbi og alt som var.

Selvom jeg kjørte ved grensa +10.

 

Tror uansett ikke det har store virkningen.

 

Men, gir egentlig blanke i det. Har vært ferdig med prøvetiden i 1.5 år nå.

 

Likte egentlig idéen om å merke alder og kjørestil mye bedre. :D

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I England har de gjort dette i flere år, Rød L før du får førerkort og grønn når du har det og i 2 år etter du tok det.

 

Jeg vet ikke selv hva jeg mener om det, men er nok litt mer negativ til det enn positiv, samtidig er det greit å se om en er helt fersk ved en grønn L eventuelt, men jeg forstår at de det rammer ikke liker det

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hahahahhaahahahaha, di har så mange latterlige forslag...xD

 

Som nevnt flere ganger i tråden er ikke dette et norsk fenomen, England har det, Spania har det, jeg har sett det i Italia, BC i Canada har noe sånt og i Japan kjører man rundt med en sånn en:

 

yhst-1408381693991_1880_26328357

 

Fordi det ikke er kult å kjøre med slike lapper bak på ruten.

Så lenge det ikke vil hjelpe har det heller ingen hensikt.

 

Du mener det gir mye mer street kredd å brekke rundt på Sørlandssenteret i en standard Passat med jalla baklykter? :)

Dette hjelper, det er ikke kult men da skjønner kanskje de med fersk lapp at de ikke er ferdig utlærte. Det er forøvrig ingen av oss, bare så det er sagt..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du mener det gir mye mer street kredd å brekke rundt på Sørlandssenteret i en standard Passat med jalla baklykter? :)

Dette hjelper, det er ikke kult men da skjønner kanskje de med fersk lapp at de ikke er ferdig utlærte. Det er forøvrig ingen av oss, bare så det er sagt..

 

Så saklig du er eirik.

 

Og du snakker som at du har hatt lappen i 20 år, når du har hatt den i 6 månder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget om saklighet smalt jo fra rett kjeft..

Og 6 måneder ja, du er visst ikke så god i matte skjønner jeg. Har du forresten somla deg til å ta lappen nå eller L-kjører du fortsatt rundt uten ledsager? :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti sier jeg.

 

Har hatt lappen siden i sommer, og jeg vil si at jeg er en god sjåfør. Nei, jeg har ikke årevis med erfaring, men jer har god reaksjonstid, jeg tenker raskt når ting skjer raskt, og jeg har god kontroll på bilen. Det er mange som er bedre enn meg, men det er også mange som er dårlige.

Ja det hjelper med god reaksjonstid og å tenke raskt. Men du mangler erfaring. Teknikk er ikke alt, og selv de tøffeste og teknisk beste kan reagere feil i forfjamselse. Jeg syntes selv jeg var teknisk god til å kjøre bil når jeg var fersk 18-åring, men erfaring er det som har gjort meg til en god sjåfør. Jeg hadde jeg nesten 15.000km med øvelseskjøring før jeg fikk lappen, grunnet mange langturer til farmor 60 mil unna som da var i ferd med å ta kvelden. Selv om man er teknisk god, er det erfaring som gjør at man blir obs på alle situasjoner som kan oppstå. Og selv etter alle de langturene, er det gjennom de siste 8 år og ca 160.000km jeg har lært å bli en god sjåfør.

 

Når det er sagt: det å ha lappen er ikke akkurat et kvalitetsstempel. Når man kan få lappen uten å ha kjørt mer enn noen titalls timer, da er det klart merking av bilen bør være påkrevet. På samme måte som den merkes med L når man øvelseskjører.

 

Det eneste jeg har å utsette på denne ordningen er at biler merket med "fersk sjåfør" kan vekke mer sinne hos folk når de råkjører. Voksne folk som grisekjører gjør folk forbanna, men ser man at det er en uerfaren ungdom tror jeg folk blir enda mer forbanna.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Man er i en stadig utviklingsfase og vil alltid se tilbake og tenke at "da var jeg dårlig da". Forskjellen er at når du blir litt eldre (trenger ikke å være mye, litt over 3 år siden jeg begynte å øvelseskjøre), setter du deg selv kanskje ikke så høyt, du blir mer ydmyk jo mer erfaring du får.. Jeg trodde jeg var bedre sjåfør som 18-åring, enn det jeg vet jeg er nå.

 

Angående det siste punktet ditt har du helt rett, men L-en skaper også endel aggresjon blant dem som ligger bak, etter min erfaring..

 

Ja matte og hvor mange månder du har hatt lappen henger jo sammen, saklig igjen du.

 

Hva med deg? Malt noe mer rustbeskyttelse på asfalt platene i bilen din? Jekk deg ned noen hakk mr vice guy

 

Tydeligvis, for du mangler jo nesten et år der..

Hadde det ikke vært for all den prøvinga og feilinga gjennom den bilen (inkludert det å male asfaltmatter) hadde jeg IKKE vært der jeg er i dag, angrer ikke en dritt på det. Lykke til med å finne noe jeg tar meg nær av :)

 

L er da forresten kult nok det..

IMG_2941b.jpg

 

:)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er kult å kjøre med slike lapper bak på ruten.

Så lenge det ikke vil hjelpe har det heller ingen hensikt.

 

med en standard passat, så er den fersk sjåfør-lappen det minste du bør frykte, ville heller fått på senk og felger, det er mye viktigere enn å frykte en slik lapp, det jo magnet på disse også, så er bere å rive den av på treff eller når du ikke vil ha den, men er enig i at det ikke hjelper noe som helst, latterlig forslag, bedre veier og legge til rette for større interesse for kjøring/bil ville gjort underverker, men det skjønner ikke myndighetene som er bilfiendtlige/hater råning;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tydeligvis, for du mangler jo nesten et år der..

Hadde det ikke vært for all den prøvinga og feilinga gjennom den bilen (inkludert det å male asfaltmatter) hadde jeg IKKE vært der jeg er i dag, angrer ikke en dritt på det. Lykke til med å finne noe jeg tar meg nær av :)

 

 

Der du er i dag? hva mener du? Sørlandet? :titties:

 

Er jo ikke noe poeng å angre på noe man har gjort feil uansett, gjort er gjort som dem sier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er bare om man er typen som lærer av sine feil.. ;)

Sørlandet og Østlandet er da bedre enn ingenmannsland :) hehe

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår