Gå til innhold

hva er catch tanken til.

Ranger emnet


volvo240gl_turbo

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på en ting å føler meg litt dum da eg stiller dette spørsmålet her. siden jeg burde ha vist det.

 

hva er det olje catch tanken gjør å hvor viktig er det. er det helt greit å montere det i en turbo bil er det noen vits noen som kan gi et utfyllende spørsmål.

1995 modell Insane 200SX S14

Har Fått en liten front skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare lurer på en ting å føler meg litt dum da eg stiller dette spørsmålet her. siden jeg burde ha vist det.

 

hva er det olje catch tanken gjør å hvor viktig er det. er det helt greit å montere det i en turbo bil er det noen vits noen som kan gi et utfyllende spørsmål.

 

Hvis du tenker på en slik blinkende ekkel tank til å ha i motorrommet, så har den kun til hensikt å loppe deg for noen hundrelapper. Benytt søkeordet veivhusventilasjon så vil du få ytterligere svar på om noe sånt er hensiktsmessig å montere eller ei...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja Reodor. Er ikke helt enig der. Etter div forsøk med biler på banen har jeg funnet ut at veldig mange forskjellige maskiner spytter olje ut av åndingsfilteret når du begyner å få litt G (feste) i svinger. Fordelen da med catch tanken er at istede for å få olje i hele motor rommet og da muligens brann (som jeg har opplevd) så samler oljen seg i catch tanken istede. Må bare huske og tømme catch tanken før den er full. Ellers renner den over og du får igjen brann i motor rommet (igjen opplevd). Men på en helt vanlig personbil vil jeg også si dette er bortkastet.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja Reodor. Er ikke helt enig der. Etter div forsøk med biler på banen har jeg funnet ut at veldig mange forskjellige maskiner spytter olje ut av åndingsfilteret når du begyner å få litt G (feste) i svinger. Fordelen da med catch tanken er at istede for å få olje i hele motor rommet og da muligens brann (som jeg har opplevd) så samler oljen seg i catch tanken istede. Må bare huske og tømme catch tanken før den er full. Ellers renner den over og du får igjen brann i motor rommet (igjen opplevd). Men på en helt vanlig personbil vil jeg også si dette er bortkastet.

 

Det beste er en oljeseparator på veivhusventilasjonen som fører veivhusgassene (som i hovedsak er lekkasje fra forbrenningsrommet) tilbake til forbrenningen via innsugningen og som returnerer olja som måtte følge med tilbake til veivhuset/bunnpanna.

 

Et såkalt åndingsfilter er en misforstått konstruksjon som ikke hører hjemme noe sted i bilbransjen. Det skaper bare et usunt overtrykk i veivhuset og søl i motorrommet. Heller ikke en catchtank tilfører veivhusventilasjonen noe godt sålenge den ikke er tilkoblet innsugningens undertrykk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte plastboksen på B230 gjør en utmerket jobb for meg med å skille ut olje. Overskytende går rett i turboen hvor det gir kosttilskudd til fuelmixen. :D

 

Har i dag opplevd en 2L catchtank la seg fylle opp med 80-90% vann(!) av en B20. (2L slagvolum :p ) Under debriefingen kom det frem at en syvliters jänkevinkel destillerer så mye vann at catchtanken må tappes etter hvert kjørepass på bane. Kanskje man kan sette ei pumpe og ei dyse på catchtanken og bruke dette som vanninnsprøytningsanlegg? Slipper å sløse med godt drikke (metanol) også. Win-win!

 

Fra spøk til revolver støtter jeg teoriene om at vakuum fra innsuget (jeg bruker turboen (til å)) hjelpe® til med å tømme veiva. Nesten så alt går rundt av seg selv.

 

PS! Det er noe dritt med frossen veivhusventilasjon. Samme om det er propp i boksen eller åndefilteret som tetter seg igjen. Da blir det utett ett eller flere andre steder.

 

PPS! B230 har 14mm'ish nippel til åndetanken. Er det noen som har kjennskap til dimensjonering av sånt? Ble anbefalt å heller gå opp til 16+mm da jeg heldigvis forkastet en catchtank pga inkompatibilitet med 1/2" nipler.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en catchtank brukes slik den bør brukes, så fungerer den vel som en oljeseparator? Veivhusventilasjonen skal jo bare innom catchtanken før den går inn i motoren igjen. Om man velger å tømme innholdet manuelt, eller om man lar det renne tilbake i sumpen har da ikke noe å si?

 

Du har delvis rett, bortsett fra at slike blingbling-tanker ikke er av særlig gjennomtenkt kvalitet. dessuten vil separeringen variere med mengden olje som befinner seg i tanken. I verste fall kan den også tettes helt av oljemengden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår