Gå til innhold

Omega B 2.5 V6 tåler ikke pådrag.

Ranger emnet


trondsigvart

Anbefalte innlegg

Har i dag skrudd og feilsøkt på en Opel Omega B 2.5 V6. Den starter og går helt fint på tomgang, men så fort man gir litt gass så fusker den fusker den no jævlig. Og en ting til er det at det er uten tvil en lekasje ett eller annet sted på Olje`n. For nede i "plugg-hullene" på høyre side på motor(sett i fra sjåfør) så er de fulle av olje, men uten noen synlig sted oljen`n kommer i fra. Har sjekka rørene som kommer i fra gearboksen, men de viser egentlig ikke noe tegn til lekasje overhodet. (Det er automat) I kjølevannet er det ikke olje, og i Oljen er det ikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk toppdekselpakningen du.

 

Er ikke helt nedsnødd, så jeg har jo sjekket den, og det er ingen induksjoner på at det er lakasje i fra den. For motoren har for en liten tid tilbake fått motorvask, og på toppen er det ingen tegn på at det er olje. Og om det så hadde vært toppdekselpakkningen så har det lite eller ingenting med at motoren/bilen ikke tåler og bli aksellerert. Så fort man gir litt gass, så fusker den no jævlig, og det smeller i luftfilteret, så det er en fortenning. Men INGENTING er rørt på tenningssiden på bilen. Og feilen har kommet helt plutselig, og den går helt feilfritt på tomgang. Starter lett som bare det, men tåler NULL pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er olje der så er det noe som ikke er som det skal, og den trenger heller ikke blåse olja ut noen plass..

Det er flere veier til rom, men alle leder nok her mot toppakningen hvis jeg ikke har lest helt feil!

 

Gåen toppakning kan føre til vann i olja, olje i vannet, og vann og/eller olje i eksosen som ikke vil syns på utsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme på min da jeg kjøpte den. Årsaken var toppdekselpakninger og pluggledninger. Det lekker på innsiden mot der pluggene står, og når man tar en motorvask vil de gamle pluggledningene slippe inn vann til pluggene. Skift disse tingene så er det i orden. Garantert. Des fortere du gjør dette vil du også slippe å ødelegge koilpakken.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, har akkurat det samme problemet på min, olje rundt tennpluggene på høyre side. Skal bytte toppdekselpakning da det fysisk ikke kan være noe annet, eller sprekk i toppdekslet... :)

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det samme på min i sommer.. er toppdekselpakkninga.. lekker på innsiden, ikke utsiden så er ikke synlig derfra. er ikke sikkert du trenger pluggledninger, men ville bytta pluggene uansett. det er ikke så dyrt og har de gått en stund er det ikke dumt uansett.

kan være litt kinki å få tett akkuratt der det er noen små "buer" ved enden av kammene. kan være fordel å få tak i litt sånn pakning på boks, easy gasket eller hva de kaller det du får tak i, og legge littegrann akkuratt på disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skjer når pluggene ligger i olje. Jo, olje leder strøm, slik at det blir overslag og fusking. Skift toppdekselpakningen, om det ikke er olje på utsiden så kan den fortsatt lekke rundt pluggåpningene..

 

Olje leder ikke strøm da den er en såkalt isolator.

Men, den har en kapasitans (virker som en kondensator)som kan føre til at den demper gnisten såpass at gnisten blåses ut før luft/bensinblandingen antennes.

 

Så hvis du fjerner det som er av olje i tennplugghullene vil motoren slutte å fjuske, helt til hullene fylles med olje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår