Gå til innhold

Dieselkjerra starter ikke i kulda...

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 2005 mod. Golf TDI som streiker nå i vinterkulda. Bilen står i garasjen, men temperaturmåler i bilen viser - 23. Har akkurat ladet batteriet helt opp, men bilen vil ikke starte. Motoren er ikke helt død, kommer noen små host, men ikke nok til at motoren starter. Ksn det være dieselen som har fryset? Eller er det noen som bare skjedde i gamle dager? Annet typisk som streiker i kulda? Hadde jeg enda hatt motorvarmer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en 2005 mod. Golf TDI som streiker nå i vinterkulda. Bilen står i garasjen, men temperaturmåler i bilen viser - 23. Har akkurat ladet batteriet helt opp, men bilen vil ikke starte. Motoren er ikke helt død, kommer noen små host, men ikke nok til at motoren starter. Ksn det være dieselen som har fryset? Eller er det noen som bare skjedde i gamle dager? Annet typisk som streiker i kulda? Hadde jeg enda hatt motorvarmer.....

 

VAG og diesel +kulde er ingen gode venner.....

 

Min 09 caddy hosta seg såvidt i gang i dag den og... HUFF

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du skiftet dieselfilter. Jeg (og mange andre) lever etter den regelen at dieselfilter skiftes hver høst, uansett hva serviceintervallene sier. Prøv å få tak på noe som heter west-frost, og hell litt av det på tanken. Ellers er det bare en ting som gjelder, og det er å kjøre den på starteren til den starter. Ikke slipp nøkkelen før motoren går av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du skiftet dieselfilter. Jeg (og mange andre) lever etter den regelen at dieselfilter skiftes hver høst, uansett hva serviceintervallene sier. Prøv å få tak på noe som heter west-frost, og hell litt av det på tanken. Ellers er det bare en ting som gjelder, og det er å kjøre den på starteren til den starter. Ikke slipp nøkkelen før motoren går av seg selv!

 

nåjah. da må han bytte startern;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du skiftet dieselfilter. Jeg (og mange andre) lever etter den regelen at dieselfilter skiftes hver høst, uansett hva serviceintervallene sier. Prøv å få tak på noe som heter west-frost, og hell litt av det på tanken. Ellers er det bare en ting som gjelder, og det er å kjøre den på starteren til den starter. Ikke slipp nøkkelen før motoren går av seg selv!

100% enig med deg.

Hei! Jeg har en 2005 mod. Golf TDI som streiker nå i vinterkulda. Bilen står i garasjen, men temperaturmåler i bilen viser - 23. Har akkurat ladet batteriet helt opp, men bilen vil ikke starte. Motoren er ikke helt død, kommer noen små host, men ikke nok til at motoren starter. Ksn det være dieselen som har fryset? Eller er det noen som bare skjedde i gamle dager? Annet typisk som streiker i kulda? Hadde jeg enda hatt motorvarmer.....

Selv jobber jeg på møller. Unnskyld meg hvis jeg skriver litt lol, men jeg har jobba overtid HELE uka pga inntaua biler. Alle er diesel og ingen starter, ifølge ordren. på samtlige er glødepluggene defekte. Nesten så jeg mistenker Bosch for å lage enda dårligere plugger for å tjene penger...

Hadde en Tiguan inne idag, som ikke starta. Blei dytta inn på verkstedet på Fredag, null feilminne lagret.. Etter å ha stått inne i 15timer starta den momentant. Så hvis du har tilgang på VagCom, så sjekk feilminne med den. Finner du ikkeno, så har dieselen frysi...

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare VAG som sliter med dette om dagen... Saken er at de fleste moderne dieselbiler starter greit ned til en viss temperatur uten at glødingen fungerer. Og dette får man ingen feilkoder på. Blir det kaldere en motoren klarer da så står man der. Bilen min startet etter en natt i rundt -20, men når det ble -24 var det slutt. Bytta fire defekte plugger, og nå tåler den i hvertfall -32 uten å mukke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... har lagt dunk med varmt vann ved dieselfilteret, på batteriet, og full ladet batteriet. Det er fortsatt - 22 i garasjen iht. bilen termometer. Har prøvd å starte flere ganger... noen ganger er det tett på...bilen tenner.. men det er ikke nok til at den vil starte! Det er vel ikke noe poeng i å ringe NAF? Hva kan de i så fall gjøre? Bilen trenger en dag i et oppvarmet lokale, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å taue den i gang, eller sette ei kokeplate under bunnpanna.

 

Har slitt voldsomt med å starte min gamle MB også, men har funnet feilen der, fortjukk olje, som holder ventilene oppe når den er kald, noen timer med motorvarmer sp kommer den med en gang, og ja, jeg kjører på 15W-40-olje.

 

Men dedt som er greia, får du opp varme på olja, så går alt lettere rundt,og kanskje du får det lille ekstra.

Elelr så er det mange med defekte glødeplugger nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en ford courier 1,8 disel.

i boka på den står det at du skal kjøre starteren i opptil 30 sek om gangen når det er kaldt, uten og røre gassen.

hold inn clutchen mens du kimer på starteren.

jeg har ikke motorvarmer på den og den nekter og starte når det er under 20 kalde, måtte bruke den her forige dagen og la da en arbeidslampe under bunnpanna, lå der en to timers tid og det hjalp veldig.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår